HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 erfarenheter av velodyne SPL10 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2011/07/10 :  20:58:24  Show Profile Send M_G a Private Message
för ett tag sedan så köpte jag en SPL10 för att hjälpa mina bakladdade lowther dx4 horn med de lägsta oktaven. Vad jag har hört så ska denna subben vara riktigt bra men fan.. den hänger inte med hornen något vidare och låter mest oengagerande och bumlig i jämförelse. Jag har vart tvungen att dra ner volymen ganska ordentligt på den för att det ska fungera hyffsat. Ska den inte prestera bättre än så?
Jag har för övrigt inte moddat rörförstärkaren för att kunna få ut en lågnivåsignal än så jag kör den högnivå.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/10 :  21:17:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Har du mätt eller lyssnat dig fram till delning, fas och nivå?

Har du en bas?

Har du funnit optimal placering i rummet?

Edited by - PetterPersson on 2011/07/10 21:17:53
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2011/07/10 :  22:17:25  Show Profile Send M_G a Private Message
jag har en bas och testat lite olika placeringar. (dock inte motsatt sida av rummet då jag behöver längre kablar) När det kommer till delning, fas och nivå så har jag lyssnat mig fram till det med hjälp av musik och frekvessvep.

Velodyne basen är för övrigt utrustad med rumskorrigering.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/11 :  07:24:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Har du möjlighet att mäta? Kan vara så att du har en akustik som gör att någon frekvens blir kraftigt förstärkt och då kan det medföra att det låter dåligt.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/07/17 :  11:16:38  Show Profile Send mangs a Private Message
Har du delat av dina huvudhögtalare nedåt?

jag körde tidigare mina sidohögtalare fullregister nedåt vilket fick dem att klinga av vid 37Hz. Därför körde jag subben bara uppemot 30Hz vilket gav ett lyft nedåt men även jag upplevde en viss tröghet i basen. Genom att i stället dela av hela systemet aktivt vid 70Hz nyttjade jag subbarna betydligt mer, avlastade sidosystemet och blev av med den slöa basen.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/17 :  11:23:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Börja med att skaffa en till bas. Placera dessa 1/4 in från vardera
sidovägg. Skaffa även en vanlig datormikrofon från t.ex. biltema
och ladda hem tombstone och mät dig fram till delning och nivå.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000