Author |
Topic |
|
PK
Member
64 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 14:52:17
|
hej i sommarvärmen. Nu när man inte orkar röra sig så tankte jag tipsa om ett par bra och billiga pickuper.Det här gäller väl inte de mest inbitna hifinördarna med dyra spelare utan mera de som tänker inmundiga lite musik på sin gamla grammofon av ren nostalgi eller de som köper en del begagnat och inte vill slita på sina dyra diamanter. Den mest prisvärda vinylförmedlaren i världen som låter bra även om den skulle kosta betydligt mera, den låter minst lika bra som en OM10 och kanske OM 20 har bara hört OM 10 och OM 30. Till saken vad är det för liten skapelse som jag har hittat. Jo SHURE M92E Kostar med frakt från USA ca 180kr kommer med adapter för vanlig montering.Har en elliptisk nål 0.3x0.7um.Spårar mycket bra som de flesta MM pickuper gör.Lågt nåltryck 1.25 g ,sätt gärna upp det lite upp mot 1.5 ,jag tycker att det blir lite bättre då.den har en nykter återgivning utan att vara hissad i diskanten som många ortofon eller dyrare Shure pickuper tex M97 har.Rak frekvensgång till 18000Hz. Så ska ni byta på en gammal spelare eller ha som extra pickup för lite fulare vinyl så är den alldeles utmärkt.Kolla EBAY för köp. Audio technicaAT95 är ju populär som instegspickup för billigare spelare men jag skulle rekommendera att gå upp till AT120 då den finns att köpa från Turntableneedles.com för 70$ inkl fri frakt + 1.5$ i packförsäkring tar ca 1 vecka så är den i brevlådan. fantastiskt bra pickup jag föredrar den faktiskt före min Dynavector 10x4 på vanliga presningar rock och dyligt.Rätt inställd så låter den superbt inga hyss eller dyligt och lika bra på första spår som sista. Inta alla gör det även om man ställer dem riktigt. Vill man inte köpa AT-120 så kan man ju köpa AT-95 men det är bara 20 dollar som skiljer.Kostar även 35 euro från Thakker i tyskland. En annan som jag tycker mycket om är STANTON 681eee superb pickup spårar bra och har en fin Stereohedron eliptisk slipning. Kostar 109.9£ från Juno.co.uk. Dessa är mycket bra och nyktra återgivare av vinyl. Rätt inställda så matchar de dyrare alternativ. Isället för att bara spela med ortofon och goldring och de vanliga märkena som finns på marknaden i sverige så testa nåt nytt och kul på din vinylsvarv. OBS.Köp inte runda slipningar som sliter ner er vinyl och gör er ledsna. Jag har dessa och fler pickuper upp till ca 5000kr.(Mitt maxpris mera ger jag inte för en pickup) som jag har testat och har hållt på med vinyl i ca 35 år så mitt omdöme baseras på mina erfarenheter av detta men som allt annat smaken är som baken och vill ni inte chansa så har jag i alla fall testat åt er. PS. Jag har inte nåt som helst samröre med dessa firmor utan bara förmedlar vart man kan hitta billiga vinylupptagare.Ds.
|
PK |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 20:51:31
|
quote: OBS.Köp inte runda slipningar som sliter ner er vinyl och gör er ledsna.
Jag vet faktiskt inte vart du har fått det ifrån förmodligen en myt som absolut inte stämmer alls med verkligheten.
Det är faktiskt tvärt om och då hänvisar jag till den undersökning som Denon gjorde innan de skapade den i dag klassiska DL103 för Nippon radio.
Man hade redan på 50-talet börjat använda andra nåltyper som elliptisk och hyper elliptisk m.fl vid Denons tester visade sig att de helt koniska dvs runda nålarna orsakade minst deformation på skivspårets vägg (som kallas för knirk) detta trots den större anläggningsytan på den koniska nålen.
Ingen pekpinne men rätt skall vara rätt. Men en varning kan vara på sin plats många aftermarketnålar är av tvivelaktig kvalitet som saknar den kontroll som originalet får genomgå dessa aftermarketnålar kan göra mer skada än nytta.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
PK
Member
64 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 23:30:09
|
Vart jag har fått det ifrån? Egen erfarenhet serdan 35 år. Har gått igenom det mesta utom det absolut dyraste. har även vänner som har samma erfarenhet sedan sent 70 tal och framåt. Om det du säger stämmer så ok men då skulle ju alla ha runda nålar tro inte det.Nästa gång ska jag inte skriva nåt som folk kan haka upp sig på. Min enda avsikt var att ge lite råd om billiga bra pickuper. |
PK |
|
|
PK
Member
64 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 23:34:55
|
Missade en sak i förra inlägget. Ingen av de pickuper jag föreslog är pirater eller sk aftermarket shit. alla är av originalmärken vid köp.
|
PK |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 07:56:22
|
Jag hade en favoritpickupp länge, nämligen Pickering XV 625E med en liten borste. Har för mig att den användes på Sveriges Radio dessutom. Men de går väl inte att få tag på längre? Den trivdes jag fint med monterad på en JVC direktdriven skivspelare som var väldigt bra. På den tiden blev det en hel del spelande av 45varvs singlar och pickuppen hade den rätta blandningen av robusthet och spelglädje! Jag har gillat Ortofonpickupper också, bl.a. OMserien som har låtit bra i mina system. Men favoriten är en Ortofon Concorde. Ljudet är mycket bra men framförallt är Pickuppens utseende och namn helt oemotståndliga!
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 10:05:11
|
Du skall inte sluta upp att skriva det är bra att det skapas debatt om ett ämne att jag sedan kanske hade en skarp ton i inlägget hör till hade du träffat mig hade jag reagerat likadant.
Angående rund nål så har jag själv samma åsikt som Denon kom fram till, för jag använder gärna en rund nål men det kan dras i långbänk hur länge som helst jag resonerar som så att alla får använda vad de vill så länge de är nöjda.
Att en rund nål inte används så ofta i dag beror på att man gärna vill ha ut mer info från spåret där är de andra slipningarna mycket bättre sedan har givetvis hifipressen också ett finger i spelet.
Att jag skriver en varning om aftermarketnålar är just för att varna för många tror att de är lika originalnålarna vilket de inte är, de måste kapa på kvaliteten för att vara billigare än originalen men det finns undantag.
Jodå Eref de finns visst att få tag i http://www.pickeringuk.com/625E.html än så länge. Jag har själv två Pickering XSV/3000 och en XSV/5000 men tyvärr är de nålar som jag behöver till dem allt för dyra (tycker jag).
Ha en bra dag/
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 21:17:05
|
Semester-instoppad, var bara tvungen att lägga min näsa i blöt, i annat än Östersjön.
Men PK:s "slitage iakttagelser" på "rund nål" tror jag inte är fel. Men det kan bero lite på hur man "kör", typ nål-tryck osv.
Men vist är det som Anders Bubbel vill lyfta fram, det är kanske lite farligt att generalisera utan att lyfta fram förutsättningarna för en iakttagelser.
quote: Nästa gång ska jag inte skriva nåt som folk kan haka upp sig på.
Jo då PK, ut med hakan bara! Det kan vara intressant att få veta vilken "puppa", nålens storlek, tryck och så vidare Du kört med.
Själv byte jag min Shore M75MB mot en Ortofon M15 (en elliptisk). Nä absolut inte.......skillnaden är så stor att till och med jag hörde skillnad direkt. Fram för allt i det högre registret, typ tamburiner. Men nål-trycket är bara något över grammet.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 21:25:21
|
Det jag förstått är att sfäriska nålar med högt nåltryck är att föredra för DJ's. |
Edited by - huzze on 2011/07/10 12:24:58 |
|
|
PK
Member
64 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 22:16:57
|
Jag är ingen DJ men nålar för DJ#180;s är robustare byggda då de ska klara av att köra bakåt och i olika konstiga hastigheter för natt inte tala om när de drar skivorna fram och tillbaka med händerna.( vet ej vad det kallas)man skulle förstöra en hifi pickup direkt om man skulle göra samma sak.Köra baklänges och scratcha osv gör man ju inte med en LP 12á direkt.Pickuper är ju gjorda för det ändamål man ska ha dem till. |
PK |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/07/10 : 12:25:21
|
Är det "cue"-a du tänker på? |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/07/10 : 12:59:14
|
Blev inspirerad av tråden att spela lite gamla 45varvare! Har en gammal Hitachi direktdriven svarv som är som gjord för ändamålet! Har en Ortofon Concorde påmonterad och det blir ett himla härligt tryck när jag spelar de gamla singelskivorna. Frågan är om inte en del gamla pickisar kanske t.o.m. Ortofons OM-serie snarast är optimerad för den här typen av vinylspelande. Kanske inte renodlad DJ-ing men nåt ditåt. Mina singelskivor får inte samma härliga tryck när jag kör dem på mina finare system. De gamla inspelningarna, t.ex. singelskivor med Beatles, tycks aldrig låta riktigt lika rätt varken i LP-versioner eller CD-dito. Kanske bara handlar om nån miljöskadad nostalgigen som inget har med hifi att göra men ändå... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/07/12 : 14:48:03
|
quote: Mina singelskivor får inte samma härliga tryck när jag kör dem på mina finare system. De gamla inspelningarna, t.ex. singelskivor med Beatles,............. Kanske bara handlar om nån miljöskadad nostalgigen som inget har med hifi att göra men ändå...
Min personliga teori är att 60-tals singlarna är anpassade till denna typ av "skivspelare".
Den verkar kräva att det fanns mer "energi" i dessa singlar. Det var sådana som fanns i våra tonårsrum och på ungdomsgårdarna.
Jag har en LP som spelar en halv timma på vardera sidan....... och det "Eref" konstaterade, har slagit mig också.
Det kanske är dax att se om det gick att göra ett studiebesök på någon "vinylpressare". |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/07/13 : 23:15:07
|
Ja, det var väl keramiska pickupper som gällde då. En verklig klenodskivspelare du har där gubben! Själv är jag uppväxt med singel och EPspelning på just Philips skivspelare.
Nåja, nu har vi kanske kommit lite väl långt från dina fina pickupptips PK men tankarna flyger gärna iväg när man tänker på all glädje man haft med såna relativt enkla musikmaskiner! |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
|
Topic |
|