HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Hifi-spotting" i filmer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2010/01/24 :  21:16:11  Show Profile Send e-robban a Private Message
Om det är ämnet anses off topic så ber jag om ursäkt... Hur som helst var jag med min dotter och såg "Alvin och gänget" idag. Ett märke som dök ganska flitigt i bakgrunden var Meridian (mer än ett "hushåll"). Sedan är väl Mcintosh riggen i The Departed rätt klassisk vid det här laget... Kan ni komma med fler exempel :) ?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/01/24 :  21:25:14  Show Profile Send ekman a Private Message
I skräckfilmen Shutter så flyttar huvudpersonen in i en ny lägenhet i Tokyo där det också står en Meridiananläggning.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/24 :  21:33:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Lyssnar inte Mel Gibson ett par Revel Ultima Gem i filmen "Vad kvinnor vill ha", om jag minns rätt.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/24 :  21:56:46  Show Profile Send Passerati a Private Message
Klockren lista, kan man ju välja filmer efter vilka anläggningar man vill se
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:06:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
9 1/2 vecka. Nakamichi Dragon!!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:10:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
I den underbara TV-serien Vänner så kan man ofta skymta högtalare från Cerwin Vega, Martin Logan (tror jag, det är elektrostater i alla fall) samt Scandyna (Minipod ni vet)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:16:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har alltid undrat vad Seinfelt har för stora högtalare hemma, ser ut som Cerwin Vega men har aldrig sett nåt märke... nån som vet?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:22:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Har alltid undrat vad Seinfelt har för stora högtalare hemma, ser ut som Cerwin Vega men har aldrig sett nåt märke... nån som vet?

Det kan vara CV, de körde utan märke ett par år i början på 2000-talet (jag har själv en Sub som saknar märke )

Lite Off Topic - Jag vill passa på att rekommendera filmen I Love You Man, ingen Hifi men mycket bra musik (Rush ) och för övrigt en ovanligt bra komedi.

(Ha, nu kan jag citera - äntligen )

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:39:50  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
"A Clockwork Orange", underbar skivspelare där i den filmen

Tydligen en spelare som gjordes speciellt för den filmen, har jag för mig att jag läst nånstans...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/24 :  23:05:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Är det en B&O som Chevy Chase kvaddar hos grannarna i Ett Päron Till Farsa Firar Jul, eller vad nu filmen heter?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2010/01/24 :  23:07:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Angelina Jolie/Lara Croft lirar på en rätt trevlig vinylsvarv i Tombraider om jag minns rätt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/24 :  23:56:18  Show Profile Send Melker a Private Message
quote:

Tydligen en spelare som gjordes speciellt för den filmen, har jag för mig att jag läst nånstans...

Det är en Mitchell Transcriptor Hydralic reference.

http://www.1stdibs.com/furniture_item_detail.php?id=333935

Halmstad
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/01/25 :  00:03:30  Show Profile Send dB a Private Message
Matt Damons karaktär i The Departed har en trevlig McIntosh uppsättning

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/01/25 :  00:16:01  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:

http://www.1stdibs.com/furniture_item_detail.php?id=333935

Tack för klargörandet, Melker

Jag trodde mig ha läst att det var en engångsgrej som gjordes speciellt för filmen.

Det bästa med detta forumet, spelar ingen roll om man har fel eftersom det alltid finns någon/några som vet hur det egentligen ligger till och hjälper en...

EDIT: Jag vet att detta diskuterats tidigare här inne men doktor House har ju haft en del kuliga prylar på kontoret oxo.

Edited by - CarlssonH on 2010/01/25 00:17:05
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/01/25 :  00:31:40  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Filmen "Departed" har ju redan nämnts men fina HiFi-prylar finns även i originalet "Infernal Affairs" (Hong Kong action), bl.a Audio Space försteg och slutsteg finns med där plus en hel del annat godis.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/01/25 :  02:05:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Angelina Jolie/Lara Croft lirar på en rätt trevlig vinylsvarv i Tombraider om jag minns rätt

Enligt rykten så skall det vara hennes egen skivspelare hon är även en stor samlare av grammofonskivor också, om jag inte minns helt fel är det en av Clearaudios dyrare modeller.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/01/25 :  03:32:10  Show Profile Send bearwik a Private Message
I filmen 40 Year old Virgin (tror jag den heter) syns en rätt schysst anläggning, såg inte vilket märke det var.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2010/01/25 :  06:59:24  Show Profile Send e-robban a Private Message
Härligt att svaren rullar in :) Inte ovanligt att man sitter o hifispanar (speciellt om filmen börjar kännas seg). Kan bli rätt exalterad när jag ser nåt men det är sällan det finns någon till hands att dela med sig till...kul med fler som har ögonen öppna. Håll tråden levande!

Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2010/01/25 :  07:00:55  Show Profile Send e-robban a Private Message
Härligt att svaren rullar in :) Inte ovanligt att man sitter o hifispanar (speciellt om filmen börjar kännas seg). Kan bli rätt exalterad när jag ser nåt men det är sällan det finns någon till hands att dela med sig till...kul med fler som har ögonen öppna. Håll tråden levande!

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2010/01/25 :  07:56:02  Show Profile Send ud a Private Message
quote:

quote:
Posted - 2010/01/24 : 23:56:18

quote:

En liten rättelse, det är en TRANSCRIPTOR Hydralic reference turntable

Den har börjat produceras igen.
http://www.transcriptors.net/history.htm

Jag har den gamla (se sid 2 i länken nedan).

Edit: Länk till en liten genomgång av spelaren http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1227&st=0&p=18233#entry18233

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Edited by - ud on 2010/01/25 07:59:39
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/01/25 :  08:38:35  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kul tråd!!! Ska genast börja HIFI-spana i min digra filmsamling...

Någon som har koll på vad det är för läckra högtalare dr. House har i sin TV-serie?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/01/25 :  09:43:28  Show Profile Send Nagra a Private Message
Martin Logan återfinns hos Vänner

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2010/01/25 :  10:00:00  Show Profile Send knoxville a Private Message
Seinfeld hade under någon säsong likadan midi-anläggning som jag hade när jag var liten. Det var en stor plastig grej från Panasonic med equalizer, dubbelkassettdäck, cd-spelare och vinylsvarv på toppen...mindre bra ljud i alla delar :)

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2010/01/25 :  10:18:11  Show Profile Send Andrén a Private Message
I serien Californication syns ibland en lite större rigg. Är inte säker vad den består av men kan vara McIntosh.
*tänk tänk*

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/01/25 :  10:49:55  Show Profile Send jonny99 a Private Message
I filmen hjärtlösa typer så heter en av huvupersonerna, som är hifi försäljare, Ken Kessler. Det tyckte jag var lite roligt.

House har diverse stereogrejor både hemma och på sitt kontor, bla en SOTA Saphire skivspelare tror jag.

I Indecent proposal så har Robert Redford en VPI skivspelare.

Lara Croft föredrar däremot Clearaudio.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/25 :  11:02:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
I dokumentären om reggaens historia syns ett par Tannoy SGM-10B. Kommisarie Morse kör med LP12 och Naim skolåda - dom hade till och med ett avsnitt om en skivspelartillverkare och ett par mord...bang on.
Hifi-tillverkare är kassa på att produktplacera.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2010/01/25 11:03:55
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000