HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/06/29 :  12:00:35  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Nu i början på semestern försöker jag spela upp gamla dvd godingar men märker att de flesta hackar upp sig. Är det så att de behöver trimmas upp ???? eller avskrivas ???. Var ligger felet i ????

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/29 :  12:35:10  Show Profile Send mangs a Private Message
Provat att kolla på skivorna om det finns fysisks smuts på dem? Rengör dem med lämplig mjuk duk inifrån centrum och ut mot kanten. Är det ett föertal skivor kasnke det är DVD-spelaren som är smutsig, extra känslig?
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/06/29 :  12:47:59  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Den här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162659360 har faktiskt räddat några repiga skivor för mig. Fast om du inte ser några tydliga repor på skivorna så är det nog spelaren.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/06/29 :  12:50:48  Show Profile Send CC a Private Message
Har dåliga erfarenheter utav att DVD-spelarna ofta är (blir) allt för känsliga...

sådana problem som påverkade mig till att börja föra över mina filmer (eller fram för allt konserter då) till datorns hårddisk...

Det var delvis bättre förr. När VHS-banden blev allt sämre så fungerade de trots allt. Men när cd/dvd-skivor tappar kvalité av någon orsak så blir det bara irritation...

Men som tur är så finns det nu andra alternativ. :-)


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/06/29 :  19:43:02  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Nej, problemet är inte repiga skivor. Jag har använt de väldigt noga och försiktigt under alla år. Dessto besviken blir man när man får
ett sådant resultat vid början semestern. Tror ni att en ny blueray spelare kan klara av dvd'na ???? Min dvd spelare trots att den är bland de bästa på sin tid har fyllt över 11 år..... alltså en ny uppgradering på gång eller ???? dvd eller blueray spelare ? Förslag ???
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/06/29 :  22:26:44  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Spelarna från Oppo Digital brukar genomgående rosas i tidningar, på nätet och av ägarna. Nu när BDP-93 kommit börjar det annonseras en del begagnade av föregångaren BDP-83, ingen dålig spelare det heller; om man vill komma undan lite billigare. Om det löser problemet med dina skivor som hackar vet jag dock ej, du får väl ta med dem till en butik och testa.

Här finns ett test av spelarna, och här läste jag lite om bildsignalen från dem.

Jag kommer snart att köpa en själv!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/06/30 :  01:03:30  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Ja, Oppo är en het kandidat för min nästa uppgradering, men naturligtvist förstår jag att den inte behöver vara lösningen på mitt problem men kanske......
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/06/30 :  09:37:47  Show Profile Send sopwith a Private Message
Troligtvis spelaren som håller på att ge upp, antingen lasern eller smuts på laserlinsen (går att tvätta med en topz).
Det säljs BD spelare för 700 och uppåt, bla nu en Philips på ELgianten för ca 700 eller en LG för under 1000, som hittat, varför lägga mera på en filmvisare?, se bara till att få en med uppskalare av DVD till 1080.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/06/30 :  17:43:22  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
quote:
varför lägga mera på en filmvisare?

Om man läser artikeln som jag länkade till ovan får man reda på varför, även om bilden överförs via HDMI. För att göra det lite enklare citerar jag inledningen på artikeln.

quote:
It's hard to believe that we are already into the second decade of the 21st Century, and all future Blu-ray players will have to deliver their HD content digitally over HDMI only, with analog component video outputs limited to 480 lines of resolution (480p). Since all of the content will be transferred digitally to your display, this should result in perfect picture quality with no issues since "bits are bits", right? Unfortunately the reality is far more complex than this, and there are many factors that can come into play.

Vill man läsa lite i samma ämne på svenska så kan den här tråden på Component.se vara bra.

Eller menade du bara att du är helt ointresserad av bild så att du anser att det inte är värt att lägga mer pengar på bilden, alternativt ser så dåligt att du inte ser någon skillnad?

Edit: Ändrade #8220;bits are bits#8221; till "bits are bits" i citat. Varför blir det så?

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2011/07/01 12:24:17
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2011/07/01 :  12:06:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Naturligtvis ska du köpa en Blu-Ray! Oppo är ett mycket bra alternativ, vill du ha något billigare så har t.ex. Sony ett par vettiga varianter för strax under 1500:-.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/07/01 :  12:20:07  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Testa först med att försöka spela upp i datorn, om det fungerar är det spelverket,

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/07/02 :  08:03:46  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Erik Andersson, mangs, jonny99
Innan jag slänger bort mina slantar och skaffar en ny apparat....
Om jag chansar och vill försöka rengöra linsen - hur ska jag göra för att nå till den ? ska jag bara skruva och bara lyfta upp på locket ? eller finns det enklare metod ?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/07/02 :  10:08:34  Show Profile Send sopwith a Private Message
Skruva av locket, ta en topz och rengör linsen, du kan göra det utan att använda något rengöringsmedel pga att det troligtvis endast är damm som skall bort, är man riktigt tuff tar man typ isopropanol (lite) på topzen.
Har rengjort flera cd och dvd på detta sättet flera ggr och maskinerna har gått från kass till att hålla i ett par år till, om det nu inte är lasern som börjar ge sig förståss.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/07/02 :  11:34:35  Show Profile Send bibi50 a Private Message
sopwith:
Måste ta ett djup andetag.... och börja skruva. Är det något särskillt som jag måste vara förberedd för eller ta hänsyn till ???
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/07/02 :  16:29:23  Show Profile Send sopwith a Private Message
Dra ur nätsladden , och tryck väldigt vältigt lite på laserlinsen med topzen i övrigt inget som jag kommer på att tänka extra på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000