HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/01/27 :  19:56:13  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hej på er alla!

Jag köpte ett system för en tid sedan som jag är ganska nöjd med:

H/K 670
H/K hd750
Monitor Audio Silver 5i

Signalkablen är en Van den Hul D-102 Hybrid och högtalarkablen är Van den Hul Magnum Hybrid. Nu vill jag uppgradera för att få ett ännu bättre ljud. Har kommit fram till att det bästa är att uppgradera CD-spelaren. Har tittat lite och kommit fram till att jag skall lägga mig i prisklassen 6000-7000:-. Finns en hel del modeller att välja på. Funderar lite på Thule CD100 och Rotel CD-02. *r det någon som har lite tips och idéer?

Mvh

Peter

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:02:41  Show Profile Send Kermit a Private Message
Hej!

Har du lånat hem någon cd-spelare för provlyssning??

Jag funderar själv på att köpa en rotel rcd-02, så det kan vara intressant att höra lite kommentarer om den.

"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:28:15  Show Profile Send MartinN a Private Message
Har du funderat på Sonys SACD-spelare SCD-XB 780. Det är en bra CD-spelare och så får man
SACD multichannel på köpet.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/28 :  11:18:16  Show Profile Send MartinN a Private Message

Nåja, måste tillägga att nog får man bättre cd-spelare, men då är kanske prisklassen 10000-
12000kr.

Personliga favoriter är Arcam CD82, Rega planet MK II, Marantz CD17MkII.

Mvh

Martin
Go to Top of Page

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/01/28 :  12:06:45  Show Profile Send PP a Private Message
Varför inte köpa en Rotel RCD-971 från hifi-schluderbacher för lite drygt 4000:-? Hade en själv och var mycket nöjd med den. Nypriset i Sverige ligger fortfarande på ca 7500:-.

::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:54:25  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
En dum fråga? Vad är hifi-schluderbacher? Låter intressant, helt klart.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/28 :  19:07:15  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Kolla in Vincents spelare för 8000kr, den är bra! & ser dyrare ut än vad den är... Hehe. I övrigt rekommenderar jag alltid brittiska CD-spelare... De tenderar att engagera på ett annat sätt än amerikanska. (enligt mig). Så, i sådana fall är ju Arcamen ett bra val. Även om jag inte hört den själv. För omkring 12 000kr får du CD-spelare med inbyggda försteg, som kanske(?) gör senare uppgraderingar mer spännande. Då du kan hoppa på separat slutsteg direkt. I den klassen gäller Cyrus Quattro om du vill ha analoga ingångar till försteget, eller Quad CDP om du klarar dig med digitala ingångar. De båda ligger omkring 11-12 000kr i pris... Så, det är ju nästan det dubbla av vad du tänkt dig... Men å andra sidan låter det kanske så mycket bättre att du tycker att det är värt det. Det är även värt att placera CD-spelaren på något bättre ställe än en vibrerande bänk. Finns mängder med dämpfötter eller stenar. Exempelvis 55kg diabas(bohusländsk granit) som passar standardmått & kan köpas på radiolagret i Gbg. Sedan kan du ju testa bättre strömkablar, t ex Supra LoRad eller JPC... Det hade nog jag gjort innan jag bytte CD-spelaren.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/01/28 :  19:23:53  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:
Originally posted by peter_gbg

Hej på er alla!

Jag köpte ett system för en tid sedan som jag är ganska nöjd med:

H/K 670
H/K hd750
Monitor Audio Silver 5i

Signalkablen är en Van den Hul D-102 Hybrid och högtalarkablen är Van den Hul Magnum Hybrid. Nu vill jag uppgradera för att få ett ännu bättre ljud. Har kommit fram till att det bästa är att uppgradera CD-spelaren. Har tittat lite och kommit fram till att jag skall lägga mig i prisklassen 6000-7000:-. Finns en hel del modeller att välja på. Funderar lite på Thule CD100 och Rotel CD-02. *r det någon som har lite tips och idéer?

Mvh

Peter




Hej

Att källan(cd:n) är det som man ska lägga mest krut på , har du rätt i. Personligen skulle jag nog försöka spara lite till, och köpa en LINN Genki, eller den lite sämre men ändå bra Naim CD5. Dessa spelare låter betyderligt bättre än många amerikanska alternativ som kostar mångdubbelt. tex naim cd5:an spöar lätt en äldre Wadia, med en Beg-prislapp på 25-30000kr.
Om du nu inte har 10-15000kr, eller inte orkar spara, tycker jag att du ska titta på en äldre begangnad LINN Karik(5-8000) eller Mimik(4-5000) som låter mkt bra för pengarna.

Att köpa begangnat är alltid en risk(ingen garanti, repor, stenålders fjärr,mm), Så om du vill ha NYA grejor tycker jag att du ska kolla på Cambridge, eller Arcam, som jag tycker är prisvärda.

mvh/
Siffernisse


Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:02:04  Show Profile Send Steffo a Private Message
quote:
Originally posted by Siffernisse

quote:
Originally posted by peter_gbg

Hej på er alla!

Jag köpte ett system för en tid sedan som jag är ganska nöjd med:

H/K 670
H/K hd750
Monitor Audio Silver 5i

Signalkablen är en Van den Hul D-102 Hybrid och högtalarkablen är Van den Hul Magnum Hybrid. Nu vill jag uppgradera för att få ett ännu bättre ljud. Har kommit fram till att det bästa är att uppgradera CD-spelaren. Har tittat lite och kommit fram till att jag skall lägga mig i prisklassen 6000-7000:-. Finns en hel del modeller att välja på. Funderar lite på Thule CD100 och Rotel CD-02. *r det någon som har lite tips och idéer?

Mvh

Peter




Hej

Att källan(cd:n) är det som man ska lägga mest krut på , har du rätt i. Personligen skulle jag nog försöka spara lite till, och köpa en LINN Genki, eller den lite sämre men ändå bra Naim CD5. Dessa spelare låter betyderligt bättre än många amerikanska alternativ som kostar mångdubbelt. tex naim cd5:an spöar lätt en äldre Wadia, med en Beg-prislapp på 25-30000kr.
Om du nu inte har 10-15000kr, eller inte orkar spara, tycker jag att du ska titta på en äldre begangnad LINN Karik(5-8000) eller Mimik(4-5000) som låter mkt bra för pengarna.

Att köpa begangnat är alltid en risk(ingen garanti, repor, stenålders fjärr,mm), Så om du vill ha NYA grejor tycker jag att du ska kolla på Cambridge, eller Arcam, som jag tycker är prisvärda.

mvh/
Siffernisse

Kära kära "Siffernisse"

Var snäll och berätta VILKEN äldre Wadia som får spö av en cd 5:a!

(du MÅSTE lägga i en skiva och trycka på PLAY oxå!!!)



"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:19:29  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Ett annat alternativ är ju exempelvis NAD C541i med HDCD för 4300 kr om man inte bryr sig så mycket om utseendet. Harmony Design säljer också färdigmodifierade spelare, ex. Rotel RCD-951 (eller 961) för 8000 kr. Jag har en känsla av att modifierade budget-audiofil spelare ger mest valuta för pengarna i form av välljud!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  04:04:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
I England så gneomförde What Hifi en stortest i just den prisklass som du är ute efter, där seglade Arcam CD62 och nya Roteln(Kommer ej ihåg vilken tyvärr)som stora märken men faktiskt med NAD C541i som vinnare där dom tyckte att den inte hade några svaga punkter alls, utan att den kändes som allt igenom homogen och bra spelare med HDCD på köpet, men vill du ha lite mer design så kan jag varmt rekommendera att du tittar närmare på Arcam CD62. I mitt tycke ett klart bra köp!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/02/03 :  07:31:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by peter_gbg

En dum fråga? Vad är hifi-schluderbacher? Låter intressant, helt klart.

/Peter



Hej,

det är en Tysk nätbutik.

Om du funderar på beg så får du riktigt bra maskiner med något år på nacken för de pengarna.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:22:29  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
I brittiska tidningar har i och för sig Cyrus 7Q vunnit en del på sistone... Den spelaren kostar 19300kr, men bygger på CD7:an som kostar 13300kr... Du skulle dvs kunna köpa en CD7:a för 13300kr, därefter kan du uppgradera DAC:en så den får CD7Q-status och sist, men inte minst kan du även koppla på en separat strömförsörjningsenhet. I slutet har du då en CD-spelare i 25000krsnivå, som låter riktigt fint även för de pengarna! Lyssna på Cyrus - gillar du ljudet... Ska du inte tveka.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:47:48  Show Profile Send Neon Park a Private Message
En begagnad Primare kanske
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:52:45  Show Profile Send Johansson a Private Message
En Thule 150 kanske? Borde inte kosta så många tusenlappar begagnad och låter helt ok.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:32:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag skulle satsa på en begad Linn Karik för dom pengarna. Kan mycket väl vara 7-8 år gammal men mekanskt är det en mycket "dyrare" spelare. Och står sig bra mot de bästa mellanklassarna idag. Särsilt om man värdesätter flyt i musiken.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000