HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu vet jag varför mina öron ....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/06/17 :  07:50:39  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
knaster och brus på LP

Tyvärr, så kan alla inte köpa virgin-vinyl 45rpm audiofilnyutgåvor från USA för 50$ styck. Dessa nya skivor vore relativt tysta, men passar åtminstone inte min budget. Jag är nöjd att hitta 'loppis' skivor för 20kr som sedan kan putsas, men ofta har förra ägaren inte varit pedantisk utan har smällt ner nålen litet här och var samt fått fingeravtryck och damm på skivan. DÅ har man tyvärr det negativa med vinyl, nämligen :knaster och brus på LP.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/06/17 :  08:07:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Visst finns det både tyst vinyl och mindre tyst. Men en sak är säker och det är det faktum att en enkel men effektiv skivtvätt som t.ex. Okki Nokki är en otroligt kostnadseffektiv uppgradering för all dem som tycker vinyl kryddar livet i positiv mening. Jag har själv väldigt lite bekymmer med knaster och brus, trots att den absoluta merparten av min skivsamling är 2:a hand från loppisar och liknande. Jag är tämligen övertygad om att alla mina likasinnade vänner instämmer till fullo att det är ett "icke existerande problem" hos mig.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/17 :  10:22:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Precis som AlfaGTV skriver så är en skivtvätt mycket bra att använda sig av. Jag tvättar alla begagnade skivor innan första spelning. Även helt nya tvättar jag då det kan förekomma rester från släppmedlet i spåren.

Jag betalade USD 400 inkl frakt för en Kuzma Cleaning Machine Vinvac. Mycket väl investerade pengar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/18 :  19:04:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hrm... Det blev många koppar kaffe.

quote:
Vad skiljer ovanstående från cd-spelare, förstärkare, kablar, högtalare etc? Jag anser att det finns samma problematik inom ljudåtergivningen.

När du börjar spela din vinyl på en liten kompaktstereo från Clas Ohlson med frekvensgång av modellen världens största berg- och dalbana och en vilt svajande vinylsvarv så kanske vi kan börja prata om en rättvis jämförelse. Tycker du fortfarande att vinyl låter fantastiskt, så visst. Jag skulle påstå att den anläggningsbeskrivningen liknar hur de flesta betraktar bilder på datorn. Lägg därtill en bildredigering (jmfr mastring) som är att jämföra med Per Gessles Mazarin i misshandel av det ursprungliga materialet. Nu kan man förstås göra en kraftig redigering som får angenämare slutresultat än så, men jag tog det som illustrativt för vad jag menar. Man kommer på detta sätt långt ifrån det verkliga och det har inte ett endaste dugg med digitalt eller analogt att göra. Däremot är det enklare att förvränga bilden digitalt, precis som det är enklare att misshandla en digital inspelning och ändå få in den på en skiva. För LP finns det som känt begränsingar för vad man kan göra utan att spåren börjar gå ihop och annat otyg.

Vidare finns ett annat väldigt grundläggande problem att säga att digitala bilder generellt ser onaturliga och då betrakta dem på skärmen. Sedan säger man att analoga ser naturliga ut baserat på att dessa ses på papper. Då har du två helt olika presentationsformat med helt olika egenskaper. När du jämför CD och vinyl görs det åtminstone med samma efterföljande kedja. Problemet illustreras gång på gång när folk inte tycker att pappersbilderna motsvarar vad de ser på skärmen, vilket kan bero på en lång rad saker. Ett grundläggande fel brukar t ex vara ljusstyrkan på skärmen jämfört med betraktningsljuset för den analoga bilden. Jämför med problematiken att det som "låter högst låter bäst" när man ska jämföra två apparater.

quote:
Vad som upplevs som naturligt är helt och hållet individuellt

Jag har inte påstått något annat. Vad jag har problem med är dina jämförelser och slutledningar, inte att du tycker att vinyl är bättre eller att analoga bilder ser mer naturliga ut. Jag menar att det, till stor del, beror på andra saker än att det är just analogt respektive digitalt. Som sagt, spela in en LP till digitalt format och spela upp den igen. Låter det som motsvarande CD? Gissningsvis inte. Sedan är det klart att varje format även har vissa utmärkande egenskaper som de facto är knutna till formatet i sig.

quote:
Det jag har beskrivit är hur jag upplever bilder/musik. Vi är alla olika och våra öron/ögon/hjärna hör/ser/upplever inte samma saker.

Se ovan.

quote:
Den färg som jag lärt mig heter röd kan för någon annan vara grön, men även de kallar den röd. Detta kan vi inte göra något åt på samma sätt som vi upplever ljud på olika sätt.


Mja...
Om vi ska ta det här med bildskärmar så blir det här ganska långt ifrån saken. Ögat uppfattar ljusets våglängd som olika färger, givet att man har fullt färgseende. Man kan ju ha olika former av färgblindhet som bekant. Vad som händer när man har en spattig skärm är att den istället för att visa färgen rött, som du tror är färgen grön, istället visar blått. Nu är det givetvis lite överdrivet, men ett problem är just att den färgen man skickar in i skärmen inte är den som visas. En del färgnyanser kan också visas som samma osv. Samma sak med färgintensitet. Om vi tar ett fonogram som jämförelse så spelar skärmen upp fortissimo när det egentligen ska vara piano. Kan sådant eventuellt förta det musikaliska innehållet (jmfr bildens kvalitet)?

Hur bra tycker du en LP-spelare som går märkbart för långsamt eller för fort låter? Kul med instrument som spelar andra toner än tänkt? Lägg på lite svaj och ett RIAA-steg med felaktig kompensation också när du ändå håller på.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/18 :  19:19:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Hur gör du följande ztenlund?
quote:
Man kan lägga på analogt korn på digitala bilder...



MVH /Micke

Du förstod nog mycket väl vad jag menade. Man kan ta in korn från analog film in i datorn och lägga det på en digital bild. Då kommer det i högre utsträckning se ut som om den vore tagen med Tri-X eller vad man nu vill. Sedan finns det ju även mer eller mindre bra program som simulerar analoga filmers karaktäristika för att få det övriga utseendet att se mer ut som film. Nu tycker jag att analoga bilder absolut har sin poäng, men inte på meriten att det i större utsträckning skulle kunna efterlikna verkligheten. Vissa egenskaper är trevliga och vissa mindre trevliga, men kontentan blir knappast att det är verklighetstroget. Njutbart kan det dock vara ändå.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/18 :  19:26:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Knaster och brus? Mycket sällsynt hemma hos mig.

Då kan du inte spela särskilt högt. Det finns ganska tydlig begränsning i brushänseende relativt CD när det gäller konstant bakgrundsbrus och annat liknande oväsen.

Nu tycker jag inte att brus alltid är så fasligt störande. Jag har hellre ganska mycket brus än dessa misshandlingar som brukar göras på gamla inspelningar för att få bort bruset. Det om något är irriterande eftersom det effektivt brukar ta kål på allt liv i inspelningen. Knaster däremot kan man ju slippa undan åtminstone nästan helt med en bra rigg och skivor i bra skick. Fast helt väck brukar det inte bli.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/18 :  19:54:51  Show Profile Send Vox a Private Message
Du verkar aggresiv ztenlund. Hur kommer det sig?
Allt jag gjort är att beskriva hur JAG upplever digitalt ljud och digitala bilder.
Om du sedan inte tycker att mina jämförelser stämmer med din verklighet så är det bara så. Inget att göra åt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/18 :  20:26:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Du verkar aggresiv ztenlund. Hur kommer det sig?

Jag är inte ett dugg aggressiv. Om det uppfattas så ber jag om ursäkt, det är verkligen inte meningen.
quote:
Allt jag gjort är att beskriva hur JAG upplever digitalt ljud och digitala bilder.
Om du sedan inte tycker att mina jämförelser stämmer med din verklighet så är det bara så. Inget att göra åt.

Återigen, det är inte upplevelsen i sig jag ifrågasätter utan den generella slutsats du här drar av den. Detta har jag skrivit flera gånger nu i olika former, men du tror tydligen fortfarande att det är så. Tråkigt, men jag kan inte göra så mycket åt det.

Jag tycker också att vinyl kan vara trevligt och högst relevant som musikbärare, liksom att analog fotografi har sina poänger, men mina slutsatser av detta skiljer sig uppenbarligen markant från dina. Du vill inte diskutera det, vilket väl är helt ok i så fall.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/06/18 :  22:01:11  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag upplever samma sak om jag tittar på en LED-TV. Imponatoreffekten är stor med de vackra färgerna och de skarpa konturerna, men för mig blir det jobbigt efter ett tag. Bilden som visas utgår jag från skall återspegla verkligheten, såvida det inte rör sig om science fiction eller tecknat, men min verklighet ser inte ut så.

Det handlar garanterat mera om skärmteknik än hur signalen in är beskaffad, eller menar du att du tycker det blir naturligare att mata TV,n med en analog signal via antennuttaget än digitalt via HDMI?
Alltså det är ju inte det digitala mediet i sig som är ett problem, det är ju bevisligen bättre än analog överföring med färre förluster mm.
Gillar man analog överföring bättre så är det mera rätt att säga att man gillar de egenheter som analog överföring bidrar med, istället för att beskylla den digitala sidan för att förstöra någonting.

Nu har ju inte du gjort det VOX men jag tror det är lätt att tänka in saker i sammanhanget som inte har bäring rent tekniskt sett, pga att man upplever saker på vissa sätt.

Så som Ztenlund också antytt hänger det ju främst an på hur proffsigt ursprungshändelsen är fångad, inte på överföringstekniken som sådan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/06/18 22:13:03
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/18 :  23:32:20  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
men du tror tydligen fortfarande att det är så.

Jag gillar din självsäkert när det gällar att det är du som vet hur det är.
Min tekniska kompetens inom området är för låg för att gå in i en diskussion med dig och jag har ingen anledning att inte tro att det du skriver stämmer.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/19 :  00:49:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag gillar din självsäkert när det gällar att det är du som vet hur det är.

Det du citerar syftar på att du verkat tro att jag velat klanka ner på din upplevelse i sig, trots att jag påpekat motsatsen. Om din ironi skulle vara så mycket bättre än min påstådda självsäkerhet får väl andra bedöma.

Givetvis är jag inte felfri och det kan ibland uppstå tvetydigheter, oklarheter eller feltolkningar. Om detta skett måste det ju på något sätt framgå, annars går det inte att rätta till, eller hur?

Tydligen var jag lite naiv i att tro att det skulle gå att separera diskussionen om bakomliggande förhållanden från upplevelsen i sig. Det handlar överhuvudtaget inte om att någon hör eller ser fel, utan att försöka förklara varför man hör eller ser någonting. Sedan är det givet att man kan föra den diskussionen med olika utgångspunkter. Hursomhelst så kan vi nog konstatera att det här inte lär leda till någonting konstruktivt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/19 :  12:16:55  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Kan man uppfatta saker som berör hifi på fler än ett sätt

Oj oj här händer det saker, ja undrets tid är ej förbi

Mvh..

Edited by - läktarörnen on 2011/06/19 12:35:13
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/06/19 :  13:42:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har ni problem grabbar? Fråga mig, jag har alltid rätt!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/19 :  14:09:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Är det lite som Poolia fast för HiFi?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/06/19 :  14:37:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Poolia brukar ringa mig, ztenlund.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/19 :  16:50:11  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
HiFi är allvarliga saker, det får man inte skoja om

Mvh..
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2011/06/19 :  17:17:07  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Spännande att man kan dra sådana slutsatser generellt sett sådär rakt av bara, utan att ens nämna vad man lyssnat på och vilka prylar.

Det finns vinylspelare i sammanhang som låter skit och det finns CD spelare som låter fantastiskt.

Tycker hela tråden är en rätt misär sak om jag skall vara ärlig..
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/19 :  17:36:43  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Men ärligt. Är det inte som så att Vox tycker att vinyl låter bättre än digitalt/cd? Jo så är det, och jag förmodar att han utgår från sina egna grejer, och vad jag kan läsa mig till så är det vad han själv upplever inte något som alla på forumet måste tycka samma sak om.

Dvs var och en får ju tycka vad den vill, en del blir sura och arga en del tycker det är helt misärt att tycka så pga att en del vinylspelare låter bra och en del cd gör så också, men än en gång så tror jag att det Vox upplever är just att lp är bättre än cd med dom grejerna han spelar på. Men jag kan ha fel.

Mvh
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2011/06/19 :  18:51:18  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ja precis, och att i det läget påstå generellt att vinyl är bättre än CD, eller tvärtom är ju ren idioti.

Eller, brist på intelligens att dra rätt slutsatser av information!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/19 :  20:17:17  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Spännande att man kan dra sådana slutsatser generellt sett sådär rakt av bara, utan att ens nämna vad man lyssnat på och vilka prylar.
Det finns vinylspelare i sammanhang som låter skit och det finns CD spelare som låter fantastiskt.
Tycker hela tråden är en rätt misär sak om jag skall vara ärlig..

Då jag har skrivit om är hur jag upplever musik med mera spelar det ingen roll vare sig vad jag lyssnat på eller vilka prylar jag har.

Om jag hade skrivet vilka prylar som jag har lyssnat på/med hade alla "messerschmitters" skrivit att det beror på det och det osv.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2011/06/19 :  20:21:02  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Vox, jag kritiserar inte dig! Du vill ha vinyl hemma hos dig med de förutsättningarna du har. Det är helt okej. Liksom det hade varit tvärtom!

Det jag blir mycket konfunderad och något irriterad på är snarare vad tråden utvecklades till.

Det är FULLSTÄNDIGT lönlöst att prata CD vs Vinyl i generella termer - om man nu inte är narr.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/19 :  20:21:06  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Ja precis, och att i det läget påstå generellt att vinyl är bättre än CD, eller tvärtom är ju ren idioti.

Eller, brist på intelligens att dra rätt slutsatser av information!


Jag har inte påstått att vinyl är bättre än CD. Det jag gjort är att berätta att i mina öron låter vinyl bättre. Det kan ju vara så att jag är "digitaldöv".




Editerad efter jonash inlägg som kom under tiden jag skrev detta.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2011/06/19 20:23:50
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/19 :  20:22:37  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vox, jag kritiserar inte dig! Du vill ha vinyl hemma hos dig med de förutsättningarna du har. Det är helt okej. Liksom det hade varit tvärtom!

Det jag blir mycket konfunderad och något irriterad på är snarare vad tråden utvecklades till.

Det är FULLSTÄNDIGT lönlöst att prata CD vs Vinyl i generella termer - om man nu inte är narr.


Håller med helt och hållet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/19 :  20:24:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
ja precis, och att i det läget påstå generellt att vinyl är bättre än CD, eller tvärtom är ju ren idioti.

Är det verkligen så Vox uttalat sig... jag ser det som att han för fram en tankefigur baserad på tankar han fått av att ha lyssnat på sina/andras grejer och sedan fått en aha-upplevelse som han delar med sig... Tycker inte att jag kan läsa att söker att leda i bevis att detta är generella naturlagar som vi andra ska rätta oss efter...

quote:
brist på intelligens att dra rätt slutsatser av information!


Japp, det är fikastämning som är ambitionen på hififorum och detta är ditt bidrag jonash? Att kalla andra för ointelligenta?

quote:
Tycker hela tråden är en rätt misär sak om jag skall vara ärlig..

Det är din fulla frihet att tycka så, klicka bort fönstret med musknappen, och gå vidare med att läsa andra högre stående alster.. men vad tillför en sådan här kommentar? Är det ett uttryck för social intelligens att formulera sig på det här sättet?

Vad Vox gör i inledningen av den här tråden är att presentera en metafor, och det är inte så dumt. Han säger inte att vinyljud är analoga bilder eller att cd-ljud är digitala bilder, han säger att det enligt hans erfarenhet är lite som. Som-ordet är centralt, till exempel när vi i biltester kan läsa om väghållningen på vinterväglag "som en klick smör i en het panna"...

Fördelen med en metafor är att vi tar ett steg tillbaka och tvingas fundera, associera och pröva en idé - håller jämförelsen? Förstår jag vad han menar? Var står jag i frågan...?

Tydligt blir det när tex Alfa GTV i princip säger "jag förstår hur du menar" och sen Ztenlund "Jag förstår inte hur du kan använda en sån jämförelse". Ointressant i det här fallet hur det egentligen är... viktigare är att vi fått tänka till och själva ta ställning, vilket vi inte tvingats göra om Vox inte presenterat ursprungsmetaforen.

Användning av metaforer och metaforanalys är inte helt ovanlig inom samhälls- och beteendevetenskaper, tex i diskursanalyser, kreativitetsforskning visar dessutom på att användandet av metaforer är mer förekommande hos kreativa och innovativa personer. Vilket i alla fall jag tycker är viktiga dimensioner av intelligens...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2011/06/19 :  20:24:59  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Vox: min åsikt är att det finns extremt många bra vinylanläggningar, liksom CD anläggningar.

Det finns extremt många dåliga vinylanläggningar, liksom CD anläggningar.

Men, utav vad jag själv vet så om vi pratar topp-presterande system, så är skillnaderna mindre och ingen av formaten har fördel.

Det som någon mycket initierat nämnde förut är nåt jag också reagerat på; de absolut bästa vinylanlägningarna som jag lyssnat på låter väldigt likt de dyraste "digitala" anläggningarna.

Sen kan ju var och en dra sin egna slutsats av det.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000