HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur ser det ut från lyssningsplatsen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/09 :  09:28:58  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Jo det är mkt man vill.. Frugan är inte alls emot nya högtalare men tyvärr saknas det medel för nya inköp av det slaget jag kanske vill. Får hitta en nödlösning under tiden jag knåpar.

Nödlösningen som inte alls är någon nödlösning utan den optimala lösningen heter barnuppfostran. Av egen erfarenhet vet jag att det går att få barn att inte "röra" prylar som de inte har att göra med.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/09 :  10:35:42  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Saker är lätta att säga men alla barn är olika. Självklart har vi sägt till och fått henne att sluta pilla på högtalarmembranen viket är skönt. Hon har heller inte knuffat på högtalaren med flit utan det har hänt en gång att hon råkat välta högtalaren när hon lekt med andra grejer dvs olyckor behöver inte ha något med uppfostran att göra överhuvudtaget! Olyckor kan hända ändå och ist för att föbjuda min dotter att leka i vardagsrummet/köket så får man ordna detta på annat sätt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/06/09 :  11:36:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
lösningen heter riktiga högtalare :) stora och tunga som inte kan vältas av barn :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/06/09 :  13:33:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Eller elstängsel runt högtalarna. Se bara till att det inte täcker diskantelementen.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/09 :  13:40:42  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Jag siktar på martinssons förslag o så får vi se var vi hamnar.. Någon Tannoy el en grottman?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/06/09 :  14:36:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag siktar på martinssons förslag o så får vi se var vi hamnar

Skillsmässovarning, se även WAF. ingen lösning är 100% :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/09 :  14:53:19  Show Profile Send mangs a Private Message
En annan kanske enklare lösning är att fundera på om det går att möblera om så att högtalarna står lite mer skyddat under de värsta busåren.

Jag har en av varje, en lugn flicka som aldrig skulle göra något bus och en halvvild kille som nästan dagligen lyckas med det ena elelr andra, de har båda dock tidigt lärt sig att pappas anläggning får de gärna lyssna på men inte pilla på, trots reglage och lysdioder etc så är de förvånasvärt förstående inför detta och än så länge har de aldrig ens varit nära att skada min aläggning men som sagt, olyckor kan ju ske, därför har jag stereon placerad längs in i ena änden av vardagsrummet men högtalarna är ändå placerade 1m från bakvägg utan problem.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/06/10 :  08:41:49  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Så här ser det ut när jag öppnar ögonen vid slacking läge.

edith: ny nästan korrekt bildvysblickfångsseddhetlyssningslägesvy

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/07/13 08:49:30
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/10 :  09:11:58  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
WAF är alltid inräknad och skulle aldrig köpa någon "möbel" utan godkännande.
Stor och tung behöver inte heller innebära PA, horn osv utan för mig räcker det med att de inte går att välta på ända med 10kg sidotryck! =)
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/06/11 :  18:41:29  Show Profile Send Hornta a Private Message
Nu har jag nyligen anlänt hemma hos förälderna för att sommarjobb innan jag skall skriva mitt ex-jobb inom akustik till hösten (vad det blir för ex-jobb för vi se!). Men eftersom jag har kvar min förstärkare och lillebrorsan bor fortfarande hemma har jag äntligen en lyssningsposition igen!

Förstärkare: McIntosh MA6500
Källa: MacBook
Högtalare: DIY OB med "fostex fe166en" och "Eminence alpha 15a"

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/11 :  22:06:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Hornta, det hade varit rätt schysst ifall högtalarna varit Mac audio ...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/06/11 :  22:45:53  Show Profile Send Hornta a Private Message
Mickel-mackel: hehe ja det hade varit något! :D

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/15 :  18:10:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Såhär:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/18 :  11:43:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Elektroniken försöker jag gömma undan, med få undantag tycker jag att den är förskräckligt ful.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/06/18 :  19:22:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag ser att fler har dubbelpostat, så ni som ratar andra audioforum får chansen här:

Jag har aldrig fattat vitsen med att bulla upp audioelektroniken mellan högtalarna. Innan fjärrkontrollernas tid hade jag försteg och skivspelare på armlängds avstånd.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/06/20 :  19:47:47  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag har aldrig fattat vitsen med att bulla upp audioelektroniken mellan högtalarna.

Jo. Innan fjärrens tid hade även jag anläggningen bredvid mig (då rummet så tillät), men med fjärr är det väl mer praktiskt att ha grejerna så att man ser dom och att man kan rikta fjärren rakt mot dom.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/06/20 :  23:36:27  Show Profile Send fripppel a Private Message

Såhäringa ser det ut för tillfället. Låter gör det till och med:-)

Ser nu att bilden bara blev en länk,kan någon vänlig själ hjälpa mig att få in bilden?

ztenlund was here...

Tackar för besöket ztenlund!!!

Edited by - fripppel on 2011/06/21 16:24:29
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/21 :  00:20:58  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Frippels bild.

Behövs inte längre. / ztenlund

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/06/21 :  10:18:18  Show Profile Send bearwik a Private Message
Det ser riktigt trevligt ut!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/06/21 :  16:31:27  Show Profile Send fripppel a Private Message
Tackar för det!

Jag skulle vilja ta tillfället i akt att ställa en öppen inbjudan till Åhus för alla som känner sig manade. Kafferep med lyssning och fika ingår.:-) Det är alltid trevligt med nya bekantskaper. Mvh/Fredrik

Edited by - fripppel on 2011/06/21 16:33:31
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/21 :  22:20:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nytt rum

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71454&whichpage=3
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/06/22 :  08:13:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
München var kul, men hemma är bäst!

(Edit: taggarna)

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2011/06/22 08:13:40
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/22 :  08:46:05  Show Profile Send mangs a Private Message
Snyggt!
Ett av få rum här inne som jobbat mycket med rumsakustiken.Ser att du kör väldigt mycket diffusering kring högtalarna, vad är anledningen till att du inte kör mer absorbering i denna delen av rummet som förespråkas av majoriteten som behandlar sina rum?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/06/22 :  11:53:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Därför jag tycker detta låter bättre. Majoriteten har i mina öron fel.

Ps. Jag har diffusion även i taket och bakom lyssningsposition.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/06/22 :  12:04:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Sitter du inte väldigt off-axis?
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000