HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver er hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/25 :  14:01:02  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej! En fråga till alla kunniga forumläsare. Spelar idag på monoslutsteg från Vincent ( SP-T100 ) dessa är rörhybrider.

Nu till frågan, jag får ( tyvärr)) in en högfrekvent signal/ton i det ena slutsteget, kommer och går, men ligger där mer eller mindre hela tiden. Kan detta bero på att ett eller flera rör är dåliga? ( har ju ägt dessa steg ca 18 månader) och först nu hör jag detta. Eller är det någon som vet vad felet kan vara? Kommer allså inte via högtalarna, och är då heller inte volympåverkat.

Tacksam för förslag.

Ps, kanske ska säga det att det ena steget är ca 12 månader äldre än det andra och det är det äldre av dom två som piper.

Mvh..

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/25 :  14:52:51  Show Profile Send lennartj a Private Message
Byt rören mellan stegen och spela igen.
Flyttar sig felet med rören till den andra förstärkaren har du ett rör som är dåligt.
Stäng av, skifta tillbaka ett av rören till sina ursprungliga platser och lyssna igen.
Fortsätt på samma vis med ett rör i taget tills felet flyttat tillbaka.
Då vet du vilket rör som är dåligt.

Om felet inte flyttar sig med rören utan "sitter fast" i det äldre slutsteget är det nog säkrast att lämna in det på service.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/25 :  16:39:21  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Tack för hjälpen lennartj! Ska prova detta. Men låter det som ett fel som kan vara ett rörfel?

Ja jag menar kan det bli som jag beskriver när ett rör är dåligt/slut? Eller är det troligare att det är ett annat fel.

Mvh..

Ps, tror att rören är fastlödda i Vincent

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/25 :  17:26:12  Show Profile Send lennartj a Private Message
Fastlödda rör???
Det kan jag inte tänka mig, det har såvitt jag vet bara förekommit i kondensatormikrofoner innan transistorer blev vanliga på 1960-talet.
Ett dåligt rör kan mycket väl vara orsak till att förstärkaren självsvänger vilket orsakar pipet

/lennartj
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/25 :  17:54:44  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej igen! Tack för hjälpen lennartj. Om rören är fastlödda eller inte vet jag inget om, men på en tråd hät på forumet kom det upp en gång att just Vincents rör var fastlödda och där med också svåra att byta ut. Jag har inga belägg för detta, men ska ta och kolla det själv.

Var också nyfiken på om det kunde vara rören som spökar, och det verkar det ju kanna vara. Om slutsteget/stärkaren står och självsvänger ( vad är det) Ja ursäkta den konstiga frågan, men kan inte så mycket om tekniken utan försöker bara njuta av fin musik ( vilket inte går just för tillfället)

Mvh..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/25 :  18:45:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De fastlödda kallas subminiatyrrör. Jag har sett såna i slutsteg från just Vincent (991 tror jag) och även i Audio Aero CD-spelare. Det är inga problem att byta men de är lödda som sagt, ingen sockel.

Men här: http://www.vincent-tac.de/en/product-lines/tubeline/sp-t100.html så står det
6N6 och 6N1 och det är vanliga rör i sockel. Ryska dubbeltrioder, hör av dig om du behöver nya.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/26 :  02:31:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ok, man lär sig alltid något. Förresten kan jag rätta mig själv, när jag tänker efter.
Nuvistorerna i Musical Fidelitys serie NuVista har väl också lödinfästning och inte sockel?

/lennartj
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/26 :  08:40:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns nuvistorer med lödtrådar och utan. T.ex 6CW4 som sitter i Bo Hanssons RIAA ska sitta i sockel men sen finns det en
del med lödtrådar. De med lödtrådar som jag sett har varit av rysk tillverkning. I NuVista vet jag inte vad som är monterat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000