Author |
Topic |
|
pega
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 15:39:20
|
Hej Har nu några år haft en Audionet Art V1 som har varit i Tyskland och blivit uppgraderad till V2. Vill nu börja leta efter något nytt/annat att spela mina cd-skivor med. Var inne på Hifi Punkten och lyssnade på en Micromega Aria med en Hegel dac inkopplad men övrig utrustning var inte jämförbar med min så jag vet inte säkert om det är något för mig.
Kan en begagnad cd-spelare vara ett alternativ för ex max 25" eller bör man isåfall köpa en ny DAC för ca 10" till?
Såg att en begagnad Droplet CDP5.0 var ute på en sida, även en Krell men har inte följt cd-spelarnas utveckling de sista 5 åren.
Min övriga utrustning är Primare A32, Audionet Pre-G2 och Focal Electra Be927.
Någon som har tips på spelare eller borde jag ha den kavr och endast köpa en DAC?
mvh Peter |
Hälsningar Peter |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 17:26:31
|
Du kan väl be om att få låna hem något från en försäljare för att testa hemma? Så får du bättre känsla för grejerna i egen rigg, så att säga. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 18:02:07
|
Låna hem en DAC! |
|
|
pega
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 19:29:05
|
Jag har Hifi-klubben och Hifipunkten på orten med sina produkter. Några förslag från deras många märken? Kanske Hegel DAC kan vara något att låna hem? Annars måste jag säga att jag är lite emot alla dessa "sidoboxar" av elektronisk karaktär. Vill helst köra med cd, för- och slutsteg punkt! mvh Peter |
Hälsningar Peter |
Edited by - pega on 2011/05/24 19:31:37 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 22:11:19
|
Varför vill du byta? Är du inte nöjd med Audionet?
Varför inte låna hem Micromegan, och kanske en Vincent (släng eventuella fördommar)? Det brukar inte vara några problem med hifi-punkten (mina erfarenheter av Trollhättebutiken. Skövde känner jag inte till). |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 22:19:31
|
Jag gissar att du känner mer audionervousa än att du får så märkbar förbättring. Har du optimalt placerade högtalare? har du gjort något åt akustiken? båda ger mer än en ny CD.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 00:06:23
|
Jag skulle nog inte bry mig om att byta ut Audionet spelaren, jag vill minnas att de är bra de där, känns som att jaga ytterligheter i det här fallet.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
pega
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 07:45:48
|
Micke Y: Anläggningen står i familjens vardagsrum (dryga 30m2) så det lär inte bli några större förändringar på akustiken. Har provat att vinkla högtalarna inåt/utåt och hittat läget för där jag sitter. Varför jag funferar på att byta cd-spelare är väl en fundering om att utvecklingen har sprungit förbi ART V2:an men tester lär väl ge klarhet i det. Någon som har erfarenhet av ART G2?
En annan fundering som den kvinnliga delen i familjen har haft är att byta ut högtalarna mot ett par mindre (?!). Både Sonus faber, Dynaudio och AE lär ha bra stativare. Vet dock inte vad jag kan få för ex. 25" i begagnat? Antagligen lär jag behöva en subwoofer också isåfall. Jag lyssnar mycket på Loreena Mckennit, Blackmores Night, Queen men även ibland tyngre som Ozzy/Black Sabbath. |
Hälsningar Peter |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 13:18:08
|
Verkar som om utvecklingen av CD-spelare dött, nya medier lockar mer. Skulle tro att din spelare inte blivit omsprungen. |
|
|
|
Topic |
|