HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är SACD död ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/13 :  16:31:05  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Har träffat ny tjej, bara att ladda ner från nätet

Mvh..

Edited by - läktarörnen on 2011/05/13 16:40:19
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/05/13 :  18:29:39  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Internet har gjort mycket i tillvaron tråkigare (även om jag inte tycker det var bättre förr, eller vill vara utan det).

Förut fick man leta i butiker efter plattan man ville ha. Nu är det bara att öppna spotify eller, i värsta fall, behöva köpa en nedladdning (för vi gör det väl legalt?). Ingen spänning.

Om man undrade över musikern, låtar, eller annat, måste man läsa på konvulutet, eller kanske gå till biblioteket. Nu knappar min bara in "google" eller "wikipedia". Vips! klart. tråkigt.

Förut kunde man sitta och disskutera och fundera över sättningar, releaseår, mm över en flaska saft. Nu finns svaret direkt. No discussion!

Om kompisen hade skaffat en bra platta kunde man få låna den, om han/hon var på bra humör. Nu behövs inte den vänskapen.

Grejen med spotify är väl också att det är så billigt att lyssna på musik, från 0:-, och det är i tidens anda. Allt förväntas vara gratis. Vi konsumenter tänker inte på producentledet, och vad gratis i förlängningen leder till. Jag väljer att inte vara en del av det.

Också det faktum som tidigare är nämnt att det skulle ju vara surt om ens favoritmusik plötsligt inte finns tillgänglig pga något kontraktsbråk, eller att ett avtal gått ut, eller att servern kraschat just när man har lust att lyssna på "running up that hill" motiverar till en skiva att hålla i handen, som inte försvinner i ett "poff" om Kate börjar bråka med EMI.

Jag hoppas och tror att det fysiska mediat kommer att leva kvar, även om jag inser att det blir till en mindre marknad och kanske högre priser. Jag kommer att vara en del av den marknaden, och jag är villig att betala för produkten (inom rimliga gränser).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2011/05/13 :  19:23:22  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
"eller att servern kraschat just när man har lust att lyssna på"

Jag tror faktiskt att det är större sannolikhet att din CD spelare går sönder. Men skulle det ske är jag ganska säker på att problemet åtgärdas snabbare än om man får problem med sin spelare hemma i hifistugan.

Jag kan dock hålla med om att internet har sina baksidor också, men så är det väl med allt?

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/13 :  19:27:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Grejen med spotify är väl också att det är så billigt att lyssna på musik, från 0:-, och det är i tidens anda. Allt förväntas vara gratis. Vi konsumenter tänker inte på producentledet, och vad gratis i förlängningen leder till. Jag väljer att inte vara en del av det.

Men glöm bara inte vilka delar i producentledet som tar de flesta pengarna.
Olyckskorpar som kraxar att det inte kommer göras någon musik när intäkterna sinar tror jag inte på.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/05/13 :  20:02:09  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag tror faktiskt att det är större sannolikhet att din CD spelare går sönder. Men skulle det ske är jag ganska säker på att problemet åtgärdas snabbare än om man får problem med sin spelare hemma i hifistugan.

surskalle! Du har väl fler spelare i huset?

Edit: och kom inte och snacka speglade diskar eller raidservrar. It has nothing to do with it.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2011/05/13 21:12:30
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/05/13 :  22:43:22  Show Profile Send esl a Private Message
Jag försöker bara köpa SACD!
Har en ganska bra samling nu och är nöjd med SACD ljudet.

Kommer det ett bättre format så köper jag det så småningom.
Men nu regerar SACD Med full upplösning i Multikanal samt att man har en trevlig bok att förlusta sig i.

Respect!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/05/14 :  09:29:19  Show Profile Send JonasY a Private Message
Men spotify är ju i princip den första tjänsten på marknaden - jämför första cd spelaren på 80 talet. Hur kul var den? Om fler vill lägga pengar på nedladdningsbar musik i hög kvalité banar det vägen för helt nya tjänster! Det var min poäng.

Eftersom datorbaserade lösningar erbjuder många fler möjligheter (jämför cd och byta spår vs lp) ser jag bara fördelar med en sådan framtid. Den som vill läsa konvulutet kan göra det på sin iPad, där man teoretisk kan göra det hela interaktivt och mycket mer innehållsrikt än tidigare.

Som sagt nostalgi är enda giltiga skälet att klamra sig fast vid plastskivorna. Kämpa mot utvecklingen och var dömd att förlora eller hjälp till att forma den! Det är upp till var och en. Jag har valt väg iaf - och den ser mycket spännande ut!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2011/05/14 09:31:48
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/14 :  17:14:42  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Den 13 maj 2011 så sålde SVERIGES radio Jönköping ut sitt skivarkiv, totalt 20.000 plattor.

Lite konstigt att det var mer än 1 km kö till detta. Ja jag menar varför inte ladda ner dessa 20.000 plattor i stället.

Ja det verkar som om det finns ett intresse för detta med att köpa sina skivor i stället för att ladda ner sin musik.

Leve dom som köper sin musik, Hurra, Hurra, Hurra, Hurra.

Mvh..
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2011/05/15 :  08:48:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Som sagt nostalgi är enda giltiga skälet att klamra sig fast vid plastskivorna. Kämpa mot utvecklingen och var dömd att förlora eller hjälp till att forma den! Det är upp till var och en. Jag har valt väg iaf - och den ser mycket spännande ut!

Förmodligen ligger JonasY mer rätt i tiden med sina åsikter men jag håller ju inte med nu heller.

Som jag ser det är hela HiFi-sektorn lite av en rest från forna tiders andaktiga lyssnande till anläggningen i hemmet. Varför envisas vi med att sätta upp stora och åbäkiga anläggningar i hemmet som dessutom ofta är rätt krångliga att bruka när vi kan få fri tillgång till musik överallt där vi befinner oss i telefoner, bilar och datorer? Fri tillgänglighet av all världens musik överallt måste väl ändå vara det som människan vill ha?

Ännu krångligare än att sitta och lyssna i hemanläggningen är ju att gå på konsert, varför göra det när man inte ens kan välja vad de spelar?

Fri tillgänglighet av allting skapar en rastlöshet och jag är nog lite extrem då jag faktiskt tycker att redan fjärrkontrollen till CD'n ibland kan göra detta och förstöra upplevelsen lite grann.

Jag tror att vi faktiskt lyssnar på musik på ganska olika sätt även inom en sådan snäv krets av människor som HiFi-forum utgör och de allra flesta i verkligheten där utanför kommer alldeles säkert att se till att streamade lösningar som spotify t.ex kommer att ta över men de kommer tyvärr inte att efterfråga högre kvalitet och om jag köper högupplösta filer så tror jag inte att det påverkar i någon större skala. Entusiastbolag med bra ljudkvalitet kommer att fortsätta att finnas i någon form oavsett distributionsform men sannolikheten att finna den musik man tycker om hos dessa är nog inte så hög tyvärr.

För att nu till sist kommentera trådens titel så tycker jag att det just nu ser ut som om SACD frodas ganska bra med en massa återutgivningar av gamla fina klassika inspelningar och LP'n går det ju också rätt bra för, en massa artister som inte givit ut LP de senaste decennierna gör det nu. Det kan kanske bero på att SACD och LP är lite svårare att kopiera än andra format?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/05/15 :  14:06:40  Show Profile Send esl a Private Message
Instämmer helt med MatsT... jag har själv dator med spotify, screamer, FM radio, osv...
Men när jag skall lyssna och NJUTA då åker SACDn fram!
Fick rysningar igår när jag lyssnade senast, mmmm

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/05/15 :  15:40:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Om inspelningen finns som SACD, så köper jag den. Men jag köper aldrig mycket äldre inspelningar som SACD. Det är totalt meningslöst eftersom ljudkvaliteten nästan aldrig är bättre. Är den händelsevis bättre så beror det på annat. Jag har två backar med minst 150stycken SACD. Jag har köpt ganska många trekanaliga SACD-skivor som är inspelade i slutet av 50-talet.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/15 :  22:58:09  Show Profile Send lennartj a Private Message
gcs, har du möjlighet att spela upp dina Living Stereo 3-kanals SACD i tre diskreta kanaler?
Det är ett jättelyft jämfört med 2-kanalsnermixningen på SACD, vilket jag blev vare hos en kompis som hade Pioneer EX-högtalare runt om då.
Tyvärr saknar jag möjlighet att koppla in centerhögtalare hemma för närvarande och då föredrar jag CD-lagret.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/05/16 :  00:01:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag kan spela upp trekanals stereo. Med tre kanaler upplever jag ett bättre djup i musiken. Det tror jag beror på att det blir en tydligare löptid mellan de olika kanalerna. Det blir på något vis ett större lekgage som skapar rymd. Det här har jag nog skrivit om för flera år sedan.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/28 :  17:52:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
För att återknyta till topic så verkar sacd ha en liten uppsving nu som lovar gott inför 2012. En snabb koll avslöjar att det släppts 40+ sacd´s sedan 12/5 och mer är på väg. Men en del titlar har rätt styva priser.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000