Author |
Topic |
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 16:46:41
|
En intressant jämförelse kan vara om man tex smalar på fimärken, är det då roligt att ha det där unika frimärket eller kan jag lika gärna ladda ner en bild på det från nätet??
För mig som musikälskare och skivsamlare är det helt ointressant att ha skivan via någon fil (eller vad det nu heter) jag vill ha/äga skivan, hålla den i handen (om jag så vill) när jag lyssnar på den. En aspekt till kan vara att man har en relation till just den skivan, som ett minnestecken från just den tiden i livet. Hur kul är det att spela en låt från en fil ( fil är väl något man äter ) och tänka på första kärleken, nä då vill jag ha skivan i handen och minnas denna tid, eller denna platta köpte jag när jag var i England eller vad det nu kan vara.
Nä nedladdad musik är för enkelt och oäkta för min del. Tycker man saknar passion för sitt intresse om man laddar ner sin musik. Nä nedladdad musik går bort helt för mig.
På frågan om det finns någon framtid för Cd,n? Ja det hoppas jag. Finns det då någon framtid för Lp,n? Ja Absolut! På nedladdad musik då, ja det vet i f++n..
Mvh....
Ps, märk väl att detta är mina högst presonliga tankar.
|
Edited by - läktarörnen on 2011/05/11 17:13:59 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 17:13:49
|
Jag älskar skivor både vinyl och CD. Ljudkvalitetsmässigt är det fullt tillräckligt för mig iallafall. Kanske medför möjligheterna till en allt perfektare ljudkvalite att den på sätt och vis blir mindre intressant. Formaten kanske blir intressantare på andra sätt än bara den ljudkvalitetsmässiga? Jag ser f.ö. framför mig att man så småningom kommer att försöka efterlikna en del distortionsformer för att det skall låta mer "vinyl" eller "cd". Inte helt osannolikt; det är trots allt en hundraårig epok som eventuellt går i graven nu. Håller med en del andra om att det vore trist om skivorna försvann. Det är ju en form som fungerat(fungerar) väldigt bra , inte minst för att skapa lite struktur på ens musiklyssnande. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 17:49:59
|
Spotify dödade mitt samlarintresse och har fördjupat mitt musikintresse. Min absoluta favoritskiva är Nils Lofgren - Acoustic Live som jag köpte av CDBaby i USA eftersom den inte fanns att köpa i Sverige (sedemera har jag fått den signerad, så jag har en viss erfarenhet av speciella skivor). Minns fortfarande rysningarna i kroppen efter jag spelade den första gången, hade bara läst här på HF att det är en skiva man måste äga, och det visade ju sig stämma. Enda anledningen till att jag uppskattar plastbiten musiken kom på är att den råkar vara signerad, annars kommer alla minnen när jag lyssnar på musiken, inte när jag håller skivan i handen.
En dag upptäckte jag att skivan finns på Spotify, plötsligt slapp man beställa skivan från andra sidan pölen och vänta några veckor. Det är som att ha ett unikt frimärke, och sedan upptäcka att grannens 13-åriga son inte bara har det frimärket, utan alla andra unika frimärken som du suktat efter. Detta mina vänner är fullt tekniskt möjligt. Hur någon kan tycka att detta är en negativ utveckling, övergår min förståelse. Min passion för hobbyn är inte att hålla en plastskiva i handen utan att få en snärtig g-sträng upptryckt i fejset.
Den dagen Spotify finns med okomprimerad musik kommer jag öppna en flaska årgångsbubbel!
Ps. Självklart respekterar jag allas åsikter. Har bara så svårt att förstå, nu när jag upptäckt ljuset. Allt händer innan musiken strömmar ur högtalarna ser jag som något obstruktivt. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 07:46:31
|
Spotify med 44.1kHz 16 bit vore inte tillräckligt för mig. Jag vill ha streamad 24bit 192kHz och DET låter nog vänta på sig
Visst finns det för och nackdelar med skivor men för mig är det den rätta vägen. BluRay kunde vara 'Perfect sound forever' |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 09:02:45
|
quote: att få en snärtig g-sträng upptryckt i fejset.
Vet inte om det är bara jag, men jag fick ett helt annat intryck av den ordalydelsen! Hur som helst, det är en intressant frågeställning, hur kommer marknaden att försändras? Kommer vi att vara mera öppna för metoden att betala för rätten att "utnyttja upphovsrättsskyddat material", snarare än att köpa plastbiten med detta innehåll på?
Den diskussionen har väl funnits så länge via har haft tillgång till strömmande media antar jag. Och då menar jag inte nödvändigtvis datorbaserade lösningar. Radio, som började sändas kommersiellt runt 1920, orsakade säkerligen liknande funderingar.
Hur många av er betalar TV-licens? Det är också ett abbonemang på upphovsrättsskyddat material... (Äsch, stryk den frågan förresten, det kan vara för känsligt.. )
Själv föredrar jag definitivt att få en kopia av det material jag betalar för, om inte annat för att man får något i handen vid köpet...
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 09:03:11
|
Jag tycker det är en bra diskussion på rätt nivå och både läktarörnens och JonasYs kommentarer på sistasidan får mig att fundera. Affektionsvärdet är väldigt intressant och frågan är om det följer musiken eller plastbiten? För egen del varierar detta något oerhört. De flesta minnen har jag nog till speciella låtar och händelser, inte den fysiska skivan som så men sedan kan jag ju bli påmind om själva inköpsstället/tillfället när jag ser skivan. Det är nog egentligen två skilda saker. Förr i tiden kunde det vara stört omöjligt att få tag i en viss skiva, det blev för mig en mani att få tag i den och när man då äntligen fick tag i den så var det lite julafton över det hela, även om musiken som sådan inte var fantastisk.
Mitt problem idag är att all den musiken idag enkelt går att hitat via Spotify/Youtube etc så det är inte en lika unik skatt längre.
Oavsett om vi vill det eller ej så är tiden av okunskap och denna typ av jakt borta. jag minns hur jag vaknade upp en sommarlovsmorgon av klockradion till en riktigt bra låt som jag iofs kände igen men inte kunde placera, jag hade lite av refreängen i huvudet men kunde inte sätta vilken klåt det var, tiden gick och några månader senare lånade jag av en slump hem en skiva med just denna låten Midnight Oil - Beds are burnin'. Idag i motsvarande sits hade jag bara spelat in en snutt på mobile, fått presenterat låten för mig och kunant köpa/ladda ner den på studs. jag kan hålla med om att enkelheten til lviss del tar bort det magiska skimret på jakten men å andra sidan har jag snabbt och enkelt kunnat utöka min musikalskia repetoar på et tsätt som jag inte kunnat göra annars. jag gilalr ny teknik och vad den för med sig men är samtidigt glad att jag har de minnen jag har när vår värld såg annorlunda ut. Tycker dock det känns avlägset at tstanna kvar i det gamla bara pga detta. Var sak har sin tid och jag kommer troligtvis aldrig mer köpa en musik-skiva. Däremot köper jag en hel del konserter på Bluray. Kan inte riktigt förklara detta beteende. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 09:30:40
|
quote: Skivbolagen borde vara mera intresserade av SACD och BluRay pga. kopieringsskyddet. En fil kan väl kopieras och distribueras olagligligt men vad jag vet är det omöjligt att göra en digital kopia av SACD.
Det här är ju intressant, fast samtidigt så säljer ju de stora skivbolagen (eller deras samarbetspartners) även mp3-spelare, mobiltelefoner, datorer, CD-R osv. Dvs. de sitter på båda stolarna. quote: Jag fick mig en liten törn när allt jag kämpat för (stor musiksamling i bokhyllan med ordning och reda) plötsligt kunde fås av alla genom att via ett knapptryck ladda ner musiken. Min samling av plast var inte längre lika värdefull som innehållet med ettor och nollor.
Det här fattar jag inte alls! En skivsamling är väl lika mycket "värd" även om grannen har samma skivor, eller om grannen har samma musik på sin hårddisk. Dessutom är det ju inte det ekonomiska värdet som "räknas" utan det känslomässiga.
Ljudkvalitet då? SACD, CD, vinyl, download osv. Jag bryr mig inte så jättemycket, eftersom den musik jag oftast lyssnar på inte ens utnyttjar kapaciteten på en CD (och ofta mastras ganska platt), och jag har knappt ens sett en SACD som jag velat köpa så det lär inte bli någon sådan spelare för min del. Vinyl däremot, det är ren kärlek! Visst kan det ofta vara bättre ljud på en vinylskiva jämfört med CD. men det är ändå känslan som gör att jag väljer vinyl före andra format. Streamat och download - Jag är alldeles enormt anti mot att koppla in en dator i min ljudanläggning, dessa format saknar totalt själ och duger endast som instrument att söka efter ny musik!
OBS! Detta är mina personliga åsikter, inga "sanningar"! |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 10:32:37
|
Ophetic skrev:
Det här fattar jag inte alls! En skivsamling är väl lika mycket "värd" även om grannen har samma skivor, eller om grannen har samma musik på sin hårddisk. Dessutom är det ju inte det ekonomiska värdet som "räknas" utan det känslomässiga.
Vi kanske ser olika på saken men jag anser att en gång i tiden var marknadsvärdet på ett tusental CD-skivor i samlingen rätt högt. idag är det inte värt många korvören. Det "enda" som finna kvar är affektiosnvärdet och det har jag tidigare redogjort för mig sitter mer i musiken än själva CDn. Om vi tar liknelsen med frimärkena (som jag också samlat på tidigare), så är det som har hänt att jag under flera års tid samlat på mig frimärken, sorterat, lagrt ned tid coh pengar mm (som vilken hobby som helst). Helt plötsligt ändras allt och Kreti och pleti kan med lätthet inte bara köpa utan "få" kompletta frimärksalbum med alla mina frimärken och fler därtill. Min samling är inte längre unik och sjunker i värde. Lite grann min geits med. Det jag kan glädjas åt är att det har varit ett fint tidsfördriv men dessa minne kan jag har kvar utan att hålla i frimärkena.
När det gäller musik är det ännu enklare. När jag lyssnar på musiken idag tänker jag inte på om det är en CD, FLAC, MP3 etc men nog förbannat tänker jag ibland på första gången jag hörde en viss låt och tänker tillbaka på tillfället.
Samlaren i mig har dött lite grann men musikentusiasten får fortfarande sitt lystmäte. Jag kanske är ensom om att känna så här dock och säger inte att alla borde känna så. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 11:39:37
|
En fysisk samling är i högsta grad personlig. Att ha möjligheten att samla "allt" elektroniskt gör samlingen opersonlig. IMHO |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 11:43:19
|
Många samlar frimärken för att det är vackra, men också värdefulla. Ju sällsyntare, desto dyrare. Några av de allra dyrbaraste är ett antal treshilling Banco, som på grund av ett feltryck blev gula istället för röda. Just därför är de nu värderade mycket högt.
Ett encentsfrimärke från Brittiska Guyana ansågs länge vara världens dyrbaraste och mest exklusivaste frimärke. Det finns bara ett enda exemplar av det. Det är egentligen ett litet fult märke med ett enkelt skepp på, men eftersom det är unikt är det mycket värdefullt.
En gång för länge sedan hittade man ett liknade märke och det blev sensation i filatelistkretsar. Vem skulle ha råd att köpa det? På auktionen kom många spekulanter och nyfikna.
Förvåningen blev stor när mannen som ägde det första encentsfrimärket även köpte in det andra för en stor summa pengar. När han betalat och tagit emot frimärket tände han en cigarr för att fira. Innan han släckte tändstickan brände han också upp det nyinköpta märket. Han blåste ut ett stort rökmoln och konstaterade sedan lugnt för den förfärande publiken att nu fanns det fortfarande bara ett enda encentsfrimärke i världen. Om det fanns fler, skulle ju värdet på hans första encentsfrimärke sjunka. Det värdefulla med frimärket var ju just att det var unikt.
Frimärket kan ju lika gärna vara en skiva.
Mvh.. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 11:46:52
|
Kan man sälja en skiva? - ja. Kan man sälja en fil? - nej, ingen vill betala för filer i andra hand och det är dessutom olagligt att fildela gratis.
quote: en gång i tiden var marknadsvärdet på ett tusental CD-skivor i samlingen rätt högt. idag är det inte värt många korvören.
Inte har väl begmarnaden rasat så väldigt mycket ? |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 11:50:44
|
Men att sitta och titta på frimärket på en bildskärm är ju inte samma sak som att verkligen ha frimärket i sin ägo! Inte för att någon påstått det, men tänk ändå den jämförelsen.
Eller: År 2112 har forskare uppfunnit ett litet piller som man sväljer, det är superbilligt och innehåller alla näringsämnen som en människa behöver. Kommer folk verkligen att sluta äta för det? Vill man inte ha hela upplevelsen av att äta en god och fint dukat måltid? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 12:56:55
|
jag tycker jämförelserna mellan musik och frimärken/mat börjar halta betänkligt nu.
En frimärkssamling är en hobby som delvis falelr in under samma samlarepitet som en musiksamling gör men skillnaden är att frimärket erbjuder:
*Det går fysiskt att ta på det *Man kan se det *Det kan bli värdefullt pga sällsynthet eller unikhet *Det kan finnas viss affektionsvärde
När det gäller en CD/SACD-skiva kan man göra allt av ovanstående men nog är poängen med skivan främst att man skall kunna lyssna på innehållet? Är det en unik pressning med vissa egenskaper så följer ju dessa egenskaper med det digitla formatet även in på disk. Det enda som försvinner är att man inte längre fysiskt kan ta på skivan om nu det anses viktigt.
När det gäller mat så är egentligen alla sinnena inblandade i en någorlunda jämn fördelning mellan syn/hörsel/känsla och något starkare för lukt och smak. Att ersätta alla dessa med ett piller kommer inte ge samma upplevelse. Att ersätta en skiva med streamad musik kommer ge alla dina sinnen utom känseln och kanske lukten sitt lystmäte. Lukten är å andra sidan inte sppeciellt föränkrad med Hifi.
Liknelsen med mat är mer som att jämför att sluta gå på live-framträdanden för att istället enbart avnjuta musik via köksradion hemma. Eller att sluta gå på fotbollsmatcher för att lyssna på sport-extra.
Att fysikt ha en skiva kan säkerligen ge ett mervärde till totalupplevelsen men enligt mig ger den väldigt lite jämfört med alla andra ingående komponenter. För mig är musiken och ljudet betydligt viktigare, samt hanterbarheten och tillgången. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 13:11:44
|
Konvolut och häfte tillfredsställer synen också. Visst, allt går att hitta på nätet, men just det som artisten tagit med i häftet är ofta unikt.
Jag tänker inte ge mig in djupare i debatten utan konstaterar bara att det vore synd om de fysiska formaten försvann eftersom det är de jag samlar på. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 14:38:37
|
Är det någon som stött på att man ändrar sitt musikkonsumtionsbeteende efter att man gått från fysiska skivor till datalagrat dito?
Edit: stavkråka. |
Edited by - rannagarden on 2011/05/12 14:39:44 |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 14:48:25
|
Oh, yes! Min musiksmak har breddats enormt tack vare smidigheten och enkelheten att komma över ny musik. Tack var Spotify och liknande tjänster behöver man ju inte längre köpa grisen i säcken samtidigt som man då kan lägga pengarna på att verkligen köpa de album man vill ha och dessutom få pengar över för att bredda samlingen. Rent generellt har mitt köpande gått ner väldigt de senaste åren men det beror nog mer på att jag har "alla" de gamla skivor jag vill ha och de enda nya jag inföskaffar är nyproducerade alster, vilket inte är så många som faller mig i smaken.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 15:16:53
|
quote: Är det någon som stött på att man ändrar sitt musikkonsumtionsbeteende efter att man gått från fysiska skivor till datalagrat dito?
Förutom det mangs skrev (stämmer alltså också på mig till stor del). Så väljer jag musik annorlunda idag. Ibland vet jag exakt vad jag vill lyssna på, men allt som oftast bläddrar jag lite istället och känner efter var intresset och dagsformen ligger.
Min CD-samling har aldrig stått i bokstavsordning, utan lite mer typ genre-ordning. Det innebär att jag troligen väljer olika musik rätt ofta ifall jag antingen bläddrar i en katalog i bokstavsordning jämfört med om jag tittar i hyllan och börjar titta kring en viss genre. |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 17:31:29
|
För mig har min livssituation lyckligt sammanfallit med den digitala musikens intåg på marknaden, eller ska man säga, streamade musikens, då jag nyttjar Spotify. Från att ha gått från ungkarlslivets glada dagar, till familjefaderns glada (men något mer styrda) vardag, har resulterat i alldeles för lite tid, plats och ekonomi för skivköp och hifirum med mera. Jag tjänar mer pengar nu än innan, men däremot så kunde jag lägga det jag fick in på kontot förut enbart på hifi och skivor om jag så ville.
Nu har mina prioriteringar ändrats, och att då få tillgång till, efter mina behov, tillräckligt välljudande material för endast 99 kr i månaden är ett klipp. Jag har aldrig varit inne på fultankning, som förutom att vara olagligt också känts krångligt, så jag är tacksam för all spännande musik jag kan lägga över på min iPod Touch via Spotify. Jag undrar nämligen hur stor procent av mina chans-köp jag skulle kunna rensa ut ur cdhyllan eftersom jag aldrig lyssnar på dem för att de inte är bra nog.
Men jag kan inte heller bortse från speciella skivor som besjälade objekt. Min signerade Mickey Jupp cd till exempel, eller finutgåvan av Boards of Canadas Geogaddi på vinyl... Dom känns det bra att äga, inte bara konsumera när behovet kommer. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 17:39:01
|
För mig har internet varit den stora revolutionen i att hitta ny musik, samt bredda/fördjupa musikintresset. Verktygen att hitta ny musik och nära relaterad musik till de genrer man gillar är onekligen kraftfulla sedan ett antal år.
Sen när jag hittar nåt jag vill ha. Då beställer jag en skiva... |
Min anläggningstråd |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 19:37:28
|
Spotify och Internet överhuvudtaget är fantastiskt! Men inte sååå fantastiskt. En hel del musik (läs: gamla skivor) hittar jag inte alls på internet. Allt finns inte och Spotify skall vi inte ens prata om i det sammanhanget. Sen är det väl så att Spotify m.m. fortfarande bygger på konceptet med skivor. Man pratar om skivor och album. Det finns väl en ovisshet om hur framtiden kommer att se ut i det avseendet. I vilken form (i vilka enheter) kommer ny musik att ges ut? Själv älskar jag skivor men hur det blir i framtiden får väl den som lever se. Det blir säkert bra hoppas jag. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 19:45:55
|
Det är ndärför funktionen där du utöver Spotifys server även synkar mot din egen och därmed får tillgång till hela din egna musiksamling i Cd-kvalité och hela Spotifys arkiv. Det väger mer än väl upp att inte vardagsrummet längre belamras med massa tomma fodral som barnen kan härja med. ;) |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 20:29:01
|
Fast jag menar inte att mina egna skivor saknas på internet (fast det händer det också). Men det finns en hel del skivor och musik som inte finns på internet.(Som man är nyfiken på och hört talas om eller hört på andra sätt) Sedan älskar jag utspridda skivkonvolut och att ungar intresserar sig för dylikt men jag är ju diskofil och förmodligen långt ifrån något bra föredöme. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/05/12 : 23:42:26
|
Jag avstår Spotify tills jag kommit igenom de intressanta skivsamlingar jag köpt upp. Det tar nog ett par år till, för jag har mitt system att flagga hittills olyssnade skivor och logga när jag lyssnat på dem. Helt fantastiskt är att jag bara har tre dubbletter, vilket kanske ger en hint om att det inte rör sig om "dussinmusik" och att en hel del sannolikt inte finns på Spotify. Sedan årsskiftet rippar jag nyinköpta CD till FLAC samt en och annan befintlig favorit, men jag kommer sannolikt aldrig att rippa alla mina CD och absolut inte mina LP och 78-varvare i tusental. Har jag hanterat fysiska skivor i 50 år kan jag fortsätta med det i några decennier till. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2011/05/13 : 15:34:38
|
Problemet med Spotify är ju att du köpen en tjänst och inte har kontroll på "produkten" (Jo jag vet att man kan köra offline-läge). Plötligt försvinner musik som du gillar pga att ett avtal har sagts upp någonstans etc etc. Och du hittar verkligen inte allt.
Marknadsvärdet på CD har gått ner - i alla fall för tillfället ;-) |
|
|
Topic |
|