Author |
Topic |
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 14:24:46
|
Hej på er efter en lååång paus från forumet och likaså en anständig paus i uppgraderingsträsket.
Jag undrar nu vad ni har för åsikter om SACD - går formatet mot sin död ? Har själv tänkt skaffa ny SACD spelare och klassik musik på SACD så länge som det ännu går. I alla fall kan det bli litet billigare än att satsa på vinyl, i alla fall jämfört med om man vill ha en bra spelare och ny pressade audiofil-LP.
Att det inte ges ut mainstream (läs pop-rock) musik på SACD är klart men vad tror ni om klassisk musik ? |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 14:40:16
|
Alla format går mot sin död. Somliga snabbare än andra bara.
Klassisk musik trillar ut på sacd i drivor känns det som. Gissar på flera släpp i veckan. Önskar jag var större fan av genren. Formatet sacd är synnerligen nischat nu mer och priserna blir därefter. Det kommer lite varierat genrevis på internationella marknaden (mest japan), men även från mindre audiofilbolag. Annars blir det mycket ebay och scanning av internet för att hitta rätt vara till rätt pris. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 14:53:41
|
Blu ray tror jag att kommer att ersätta SACD, men få firmor har fattat att musik kan levereras utan videomaterial. Det är spelarnas sammanlagda antal inom hushållen som gör ett format livskraftigt. Få se när det börjar ges ut Bluray musik på allvar. Tillsvidare är det ganska torftigt. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 15:16:19
|
Bluray kommer inte lyckas med något som SACD eller DVD-audio inte lyckats med. Konsumenterna i gemen bryr sig helt enkelt inte då det inte erbjuder några fördelar. Tvärtom så erbjuder dessa format en sämre produkt som inte går att kopiera över till andra spelare eller spela i bilen. Extra ljudkvalitet på marginalen är knappast prioriterat och många cd-skivor utnyttjar inte ens cd-formatet på ett vettigt sätt. Skivorna har dessutom varit dyrare. Det finns ju en anledning att det är främst klassisk musik och lite audiofilskivor typ Opus3 som dyker upp på SACD.
Största chansen att få högre teknisk kvalitet är nog nedladdningsbar musik i högupplöst format. Det finns lite sådant, men det är helt klart en nischprodukt. Dock är det rimligen lättare att erbjuda sådant eftersom det inte krävs en massa fysisk distribution. Sedan var det förstås det där med viljan hos skivbolagen och de ständigt dynamikmosade inspelningarna...
Bara mina 0,02 SEK. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 16:12:41
|
Håller med Ztenlund. Skivor i sin fysiska form som media är på väg utför precis som disketter för några år sedan. När allting ändå är ettor och nollor finns betydligt smidigare lagring med tillgång til legentligen hur många bitars upplösnings som helst. Det stora problemet på detta är efterfrågan. Det är ytterst få människor som har behov av en upplösning högre än den CD-skivan idag kan ge. När det gäller bild och multikanal kan de flesta konsumenter se enorm skillnad i kvalité men då väldigt många knappt hör skillnad på 2-kanals mp3 med 128kbit/s och 7-kanals inspelning med okomprimerad 1.4Mbit/s per kanal då faller lite grand affärsidén, varför slösa 35gånger mer bandbredd och lagringsutrymme i onödan? |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 16:31:45
|
Jag är en motsträvare som vill äga skivan och betalar gärna litet extra portokostnader för att få en skiva. Mitt bredband är mobilt så jag säger huga till nedladdning i 96kHz 24 bit. Hellre vinyl för mig än nedladdning också. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 16:40:57
|
Må så vara, men du måste skilja på eventuella personliga böjelser och vad som kan tänkas vara kommersiellt gångbart i större skala. Jag gillar fysiska skivor också, men jag har inga illusioner om några framtida högupplösta format av sådan typ. Sedan handlar det inte bara om några portokostnader för att få hem skivan till dig. Det är en hel kedja med tillverkning, lagerhållning och distribution som ska till. Är volymerna små blir sådant dyrt om man ska tillhandahålla mer än två olika skivor. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 16:43:35
|
+1 |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 18:10:28
|
Kloka ord ztenlund. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 19:29:52
|
Jag är rädd att ztenlund har helt rätt, formatet är en nischad produkt på nedgång. Men jag lovar hjälpa dig hålla liv i formatet, genom att köpa dessa skivor. Beställde så sent som Idag några CD/SACD från CDON. Det är ju ändå VI musiklyssnare som bestämmer vad som är gångbart. Mvh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/10 : 20:33:54
|
Om man tänker på toningengörererna, och klassisk musik så finns teknikens framsteg till hands. Varför spela in på futtiga 16bit 44.1 kHz då AD konvertrar och hårddiskar i dagens läge klarar av mycket mer. Denna utveckling får CD-kvalitet att verka antik. Och när väl mastern är klar så borde väl bossarna ge klartecken för kvalitetsproduktion, eller så inte...
Tja, visst inser jag att det är dyrt att producera skivor, men hoppas att de lever kvar en längre tid för de 'nischade' konsumenterna av hifi som är villiga att betala och besvära sig. |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 07:40:41
|
Nej, håll inte liv i de gamla skivorna! Om folk slutar köpa fysiska skivor av nostalgiska skäl (finns inget annat giltigt skäl ...) så snabbar vi på övergången till att distribution av högupplöst musik via Internet. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 07:55:45
|
quote: Nej, håll inte liv i de gamla skivorna! Om folk slutar köpa fysiska skivor av nostalgiska skäl (finns inget annat giltigt skäl ...) så snabbar vi på övergången till att distribution av högupplöst musik via Internet.
Ingen smily så jag antar att inlägget inte var menat som ironi... Detta vore slutet för mig som musikkonsument. Mitt skäl att köpa skivor är inte nostalgi, jag älskar helt enkelt skivor - den dagen inga fysiska skivor finns att köpa så kommer jag att bli en bitter typ som låser in mig i min stuga och spelar mina gamla skivor. Men jag är ganska säker på att detta inte kommer att ske, så länge folk vill köpa skivor så kommer de att tillverkas, om än i liten skala. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 08:04:18
|
>>opethic
Instämmer totalt !! |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 08:08:58
|
quote: Nej, håll inte liv i de gamla skivorna!
Jo. |
Min anläggningstråd |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 08:22:58
|
quote: Nej, håll inte liv i de gamla skivorna! Om folk slutar köpa fysiska skivor av nostalgiska skäl (finns inget annat giltigt skäl ...) så snabbar vi på övergången till att distribution av högupplöst musik via Internet.
Så tycker inte jag!! Inget fel med högupplösta nedladdade filer i och för sig men jag tycker också om skivor och avskyr spellistor t.ex. Hur de högupplösta formaten kommer att distribueras beror nog mer på konsumenternas vilja att betala för sig trots allt och vill de hellre betala för att ladda ned än för att få en skiva så blir det så. Vill de inte betala så blir det inte så. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 10:14:07
|
Finns det inga skivor att köpa, kommer jag sluta att köpa ny musik och hålla mig till det befintliga utbudet! |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 10:40:15
|
Det förekommer att vinyl-LP säljs tillsammans med nyckel till nerladdningsrättighet, det känns som ett rimligt minimikrav tycker jag när man får betala minst 249 kr och oftast mer för ny vinyl. Det är visserligen tekniskt intressant med högupplösta format som 24/96 eller ännu mer, men personligen tycker jag att det är onödigt att distribuera högre än 16/44,1. Felfritt 16/44,1 data uppspelat jitterfritt från solid-stateminne via högklassig DAC lämnar inget övrigt att önska för mig i alla fall. Däremot bör inspelningarna göras med högre upplösning för att undvika kvalitetsförlust innan mastring.
SACD låter i mina öron onaturligt utslätat, liksom "photoshoppat", åtminstone i 2-kanalsversion. Positivt undantag är RCA Living Stereo i multikanalsläge som innehåller helt omanipulerad 3.0-överföring från originalinspelningarna på 3-kanals 35 mmm magnetfilm återgiven via multikanalsanläggning i absolut toppklass (tyvärr inte hos mig). Tvåkanalsmixen i SACD-läge låter lika trist som andra tvåkanals SACD i mina öron, då föredrar jag CD-lagret. |
Edited by - lennartj on 2011/05/11 10:56:45 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 11:31:55
|
För mig betyder SACD ett steg mot bättre ljud, hur mycket bättre kan variera mellan skivorna, men min åsikt är att jag hellre väljer DSD avspelning än CD. Klassisk musik låter 'glaserad' med min CD-utrustning. Utan att jämföra duger CD bra för mig också men får jag välja väljer jag alltid DSD.
|
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 11:37:54
|
Jag tycker det är intressant att flesra stycken här värderar skivorna högre än musiken och kvalitén i sig. Visserligen verkar det ju allmänt accepteras att vår hobby handlar mer om helhetsintrycket och inte bara lyssningsupplevelesen men nog skulle jag föredra den tekniskt mest fulländade och välljudande lyssningsupplevelsen framför en undermålig där jag krampaktigt kan sitta och hålla i fodralet. När jag tänker tillbaka till CD-skivans tid ser ajg framför mig travar med skivor i en väldig oordning framme vid altaret. Ett musikbibliotek med skivor i bokstavsordning som jag febrilt försökte hålla ordning på samtidigt som jag kontinuerligt plockade ut skivor för att spela enstaka guldkorn från en i övrigt undermålig skiva. Visst finns de där skivorna som är fulländade mästerverk från första ton till sista men ny teknologi omöjliggör på inget sätt att lyssna på hela dessa.
Tankarna ovan är mina egna och jag inser att vi alla är olika och har olika preferenser. Jag är dock glad att min preferens är det som verkar mest långlivad i förlängningen. Mycket möjligt att CD/SACD kan få en återuppståndelse likt Vinyl fått. Till skillnad från Vinylens anaolga format erbjuder enligt mig CDn ingenting som inte streamad musik från disk/nätverk kan göra bättre. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 12:07:16
|
Jag anser att det är skillnad mellan att "ÄGA" en skiva och att "äga" en digital fil. Hårddiskarna kan krascha men visst kan mitt lyssningsrum också brinna upp med resultatet i form av en massa smält akrylplast. Dock värderar jag ägandet av skivan högre än ägandet av filen. Skivbolagen borde vara mera intresserade av SACD och BluRay pga. kopieringsskyddet. En fil kan väl kopieras och distribueras olagligligt men vad jag vet är det omöjligt att göra en digital kopia av SACD. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 13:52:38
|
quote: Om man tänker på toningengörererna, och klassisk musik så finns teknikens framsteg till hands. Varför spela in på futtiga 16bit 44.1 kHz då AD konvertrar och hårddiskar i dagens läge klarar av mycket mer. Denna utveckling får CD-kvalitet att verka antik. Och när väl mastern är klar så borde väl bossarna ge klartecken för kvalitetsproduktion, eller så inte...
Som regel används 24 bitar och (minst) 96 kHz i hela kedjan ända fram till mastringen, det är först då man går ned till CD-kvalité. Dock så används mycket "vintage" utrustning i moderna studios så det är långt ifrån alltid som man faktiskt använder den upplösningen ens i teorin.
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 14:19:10
|
quote: Om man tänker på toningengörererna, och klassisk musik så finns teknikens framsteg till hands. Varför spela in på futtiga 16bit 44.1 kHz då AD konvertrar och hårddiskar i dagens läge klarar av mycket mer. Denna utveckling får CD-kvalitet att verka antik. Och när väl mastern är klar så borde väl bossarna ge klartecken för kvalitetsproduktion, eller så inte...
Mina tankar blev litet diffusa här, jag inser att man spelar in högupplöst, men sedan mastrar CD-"kvalitet" till vårt förtret. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 14:54:37
|
quote: där jag krampaktigt kan sitta och hålla i fodralet.
Jag släppper inte taget! |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 15:07:12
|
MartinN: jag kände likadant förut. Jag är en samlare av rang och älskar att kunna hålla i fysiska saker men allt eftersom jag insåg vilka fördelar som fanns i den digitala lagringen på hårdisk så kändes plötsligt CD-skivorna väldigt överflödiga och i vägen. Som du säger så kan en hårdisk brinna och eller gå sönder. Därför har jag 4 backuper av all min musik, 2 hemma, en hos mina päron och en på kontoret. Dessutom har jag delar av mina samling på diverse MP3-speklare etc. Detta ger mig en redundans som jag inte hade med CD-skivor.
jag ser idag samma värde på en rippad fil från mina egna skivor i okomprimerad FLAC som själva skivan. Jag ser dock inte smama värde i en illegalt nedladdad MP3-fil eller en låt som streamas via Spotify.
jag har funderat oerhört mycket på detta område då jag själv investerat åtskilliga pengar i min skivsamling men jag har insett att för mig är musiken och välljudet det viktigaste, samt anläggningen då. Jag fick mig en liten törn när allt jag kämpat för (stor musiksamling i bokhyllan med ordning och reda) plötsligt kunde fås av alla genom att via ett knapptryck ladda ner musiken. Min samling av plast var inte längre lika värdefull som innehållet med ettor och nollor. |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2011/05/11 : 16:32:38
|
quote: Mina tankar blev litet diffusa här, jag inser att man spelar in högupplöst, men sedan mastrar CD-"kvalitet" till vårt förtret.
Det är hur man mastrar för CD som är det riktiga problemet, inte att man mastrar för CD.
CD låter inte sämre än de "högupplösta" formaten om man mastrar på ett vettigt sätt, något som tyvärr görs allt för sällan.
Förresten, varför räknas inte CD som ett "högupplöst" format? Den praktiska upplösningen (alltså dynamikomfånget) är ju betydligt större än t.ex. på vinyl eller analoga band. |
|
|
Topic |
|