HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rör hybrid typ vincent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2011/05/06 :  02:20:28  Show Profile Send frasse74 a Private Message
Hej alla
Är det någon som har erfarenhet av Vincents rör hybrider?
går i tankarna på ett par Vincent SP-T100 till mina Martin logan Sl3,
har ett parasound hca-2205 i dag funderar på att skaffa något nytt
och då funderar man också vilken förändring det kan bli.
Verkar vara mycket lite info om dessa steg här i sverige och
har inte sett någon som har skrivit om dem här så då ställer
jag frågan om någon som vet något mer

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/06 :  06:16:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tror de skall testas i nästa nummer av hemmabiotidningen, då var det slutstegstest.

http://www.soundstage.com/revequip/vincent_spt100.htm

Edited by - marcus_ec on 2011/05/06 07:21:34
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/06 :  11:35:45  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej frasse74! Själv spelar jag på ett par Vincent SP-T100 Vad är det du vill veta

Mvh...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/05/06 :  13:01:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
frasse jag kör SP-331 inte monoblock då men väl en rörhybrid. Du behöver inte oroa dig för kraften för den finns. 331:an dubblar nästan ner 1 Ohm. Misstänker att Sp-T100 inte är mycket sämre. Vet inte hur det låter via ett par ML, men upplver ljudet åt det varma hållet med massor av dynamik. Men ta hem o lyssna, nog enklast.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2011/05/07 :  08:46:10  Show Profile Send frasse74 a Private Message
Det som jag har funderat på är del kvaliten iomed en del utomlands tycker att man skall akta sig för vincent och att det verkar som en del tycker att ljudet har en del att önska.
Kör som sagt idag med parasound så då funderar man vad blir förändringen? att det blir en förändring det vet man men vad är det som blir annorlunda motför det innan ,så om någon har en bra jämförelse med ett solid state steg av bra kvalite så får han gärna dela med sig.
Har läst att många steg kan då vara lite känsliga mot elektostatens variationer i ohm så en del kan då låta illa helt enkelt,så hur fungerar ett hybridsteg?
Tydligen så verkar det som en del Ice steg är känsliga i variationer ohm och då spelar inte högtalaren som den skall.
Jag har tyvärr ej möjlighet att låna något steg här uppe i norr imed att det är ganska så snlåt på hififronten så det kanske blir att köpa grisen i säcken och lita då på det som skrivs helt enkelt.
Hade kollat på ett par Shengya Pm-150 som då skall vara samma som Vincent SP-100.

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3

Edited by - frasse74 on 2011/05/07 08:49:37
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/07 :  09:09:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Hybridstegen har väl oftast rör i förstegsdelen och transistorer i slutstegen, så det borde inte vara några problem med ohmen...
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/05/07 :  15:35:26  Show Profile Send sopwith a Private Message
Kör själv Vincent och har hört ett par andra av deras modeller, inkl den du nämner.
Min personliga bedömning är att dom låter helt okey men det blir grötigt i ljudet om man spelar högt (extremt högt), dom har även lite av Jazz klubb karaktär, dvs dom begränsar eller kanske "krymper" ljudscenen lite, tycker samma ljudkaraktär går igen på de modeller jag har hört, kan vara Vincents ljudideal.., sen har dom ju oxå sin välkända "loudness" effekt, jag har dom mest för hemmabion och där passar dom perfa, för musik, nja...
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/07 :  15:56:41  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Kul att lite olika forumläsare tycker till om Vincent.

Jag spelar också på Vincent, och det vore kul att höra varför just inte Vincent passar bra till musik. Ja som sopwith skriver bra till hembio men musik nja.

Vad är det tycker du som gör att dom inte fungerar till musik? (är det bara för att man inte kan spela högt, eller är det Vincent,s ljudkaraktär som inte passar??)

Hos mig spelar dom som tur är musik i alla fall

Mvh..

Go to Top of Page

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2011/05/08 :  12:40:53  Show Profile Send frasse74 a Private Message
Nu börjar det på att komma fram lite saker och då ställer jag också frågan varför de inte passar till musik
för det är ju ganska så viktigt, förvränger Vincent stegen ljudet eller vad är det som händer?
För att då att byta till Vincent kanske inte skulle vara min grej, har väl ioförsig sett en del som har bytt rör i stegen
och gjort en stor förändring.Alla byten i en anläggning blir en förändring men om ljudet blir sämre än vad man har så kanske
det inte skulle vara så kul det vore inte det som man var ute efter

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/08 :  17:59:14  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Du kan vara lugn, Vincent förvränger inte ljudet eller musiken.

Kanske att en del inte gillar Vincent pga att dom spelar med botten/pondus En del vill ju att musiken ska låta kliniskt och basfattigt. Ja många gillar ju till och med när högtalaren står och småfiser i ett hörn. Detta går bort för mig, ett bra basfundament ska musik byggas på, och detta är viktigt för den musikaliska helheten ( ialla fall för mig )

Kan säkert vara som så att du kan hitta både dyrare och ( kanske ) bättre hifi, men att Vincent skulle förvränga musikupplevelsen, nja skulle nog inte tro det..

Mvh..
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/05/08 :  20:23:03  Show Profile Send sopwith a Private Message
Nja.. betyder inte att Vincent inte passar till musik, som jag skrev i texten så är det min egen åsikt att det förstärkeri jag har hört från Vincent har samma "ljud", dvs dom krymper scenen, så även mina små block.
Gillar man det så är det väl ok, vill man ha ett obegränsat "rum" så kanske man inte gillar Vincent, men lyssna absolut själv för att bilda dig en egen uppfattning.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/05/09 :  09:32:35  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har hört betydligt dyrare anläggningar låta grötigt när dom pressas eller musikstyckena blir för komplexa. Trror det handlar mycket om matchning av övrig anläggning och rum. Som det står hemma nu så låter det hemskt trist tyvärr. Och det ända som är ändrat är rummet.

HenrikL
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/05/09 :  11:06:19  Show Profile Send sopwith a Private Message
Vad har du för förförstärkeri till din 331:a?
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/09 :  12:12:54  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Själv tycker jag att Vincent spelar med både bra bredd och djup (deras rörhybrider) Kanske att Marantz ( spelade på det tidigare ) har än mer bredd och djup, men saknar den pondus i botten som Vincent ger. Marantz är också enligt mig mindre dynamiskt än just Vincent. Om detta beror på Vincents spelsätt eller om det är så enkelt att det finns mer pulver under huven på tysk/Kinesen, ja det vet inte jag, men uppfattar Vincent som mer dynamisk och med mer krut.

Mvh..

Ps, inget ont om Marantz då detta är ett av mina absoluta favoritmärken (i normala prisklasser)
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/05/09 :  14:35:43  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
sopwith. Jag har en Tuba rörhäck som sprider värme :-P.

HenrikL
Go to Top of Page

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2011/05/09 :  17:29:18  Show Profile Send frasse74 a Private Message
Läste på denna sida om en som bytte rör i sin shengya
http://www.canuckaudiomart.com/forum/viewtopic.php?t=16872
med då en mycket bra resultat, samma rör i Vincent?
Tydligen passade dessa rör bra i Shenya Pm-150
http://www.tubedepot.com/nos-12au7-ct.html

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/09 :  21:33:06  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
I Vincent SP-T100 sitter följande rör. 1x6Z4 1x6N6 1x6N1. Vill du veta mer kan du slå på. www.vincent-tac.de

Mvh..
Go to Top of Page

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2011/05/10 :  18:00:01  Show Profile Send frasse74 a Private Message
Som det ser ut just nu kan det nog bli ett par Shengya pm-150, för de ligger i bra kurs speciellt när man inte
har den möjligheten att låna och prova. Har tänkt att försöka prova med ett par Ice steg för att känna hur
de låter innan man gör något men jag vet inte om det kan bli för kalla/analytiska för min smak.
Samtidigt så tycker jag att det är en kul grej att kunna byta ut rören för att få en förändring/förbättring
och vad jag kan läsa mig till så är väl Vincents rör lödda så de är lite mer problem att byta ut men å andra
sidan så borde de vara utvalda från början för att ge det ljud som Vincent vill sälja..

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000