HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud vs. utseende?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/02 :  09:18:14  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag såg just lite bilder på ett extremt snyggt självbygge som bör ha hyfsat likvärdiga ljudmässiga kvaliteter som mitt eget men ändå tävlar i en helt egen liga pga just utseendet.

När du letar komponenter till din anläggning, hur viktigt är utseendet?
Är det värt dubbla priset för ett snyggt chassie?

Ämnet kan expanderas till det mesta inom hifi-sfären. Akustikbehandling av rum, kablar, högtalare... allt måste presenteras i ett fint paket.
Eller är utseendet sekundärt?

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/02 :  09:26:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För mig är utseendet mycket oviktigt. Spånplatta och råttbon är helt ok.
Jag skulle gärna vilja ha fina grejor, men jag orkar aldrig lägga energin på det. Jag har för mycket ideer och exprimentlust, för att orka lägga tid på (enligt mig) meningslös yta.

Jag kan däremot gärna beundra andras vackra byggen och vacker köpehifi.
Ögen använder jag till att undersöka hur prylen är konstruerad. Läsa specifikationer och utreda om konstruktören kan nått om tekniken i produkten i fråga.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/02 :  09:37:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker om när det ser snyggt ut. På mig funkar det så att upplevelsen av ljudet förhöjs av en snygg och ordnad omgivning. Ser det ut som 30-åriga kriget så faller det hela för det stör mig så att jag inte kan slappna av. Det behöver inte vara högglanspolerat eller så men det ska se färdigt och genomtänkt ut.

(Sen kan det gå till överdrift också, blänkande krom osv tycker jag är helvidrigt. Men det är jag det.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/05/02 :  10:00:23  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag faller pladask för ett snyggt och roligt utseende på apparater. Jag gillar verkligen ovanliga och imponerande designer. Även snygga och tjocka sladdar kan jag gå igång på. Jag skäms nästan för att erkänna det. Ljudet är ju trots allt det absolut viktigaste!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/02 :  10:09:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Det beror lite på vad det är tycker jag.
CD-spelare och skivspelare för vinyl får gärna vara "snygga" och se gedigna ut (de ska såklart också kännas gedigna, med det är en annan sak).
Annars går funktion och prisvärdhet före design, men det måste vara fräscha grejer - om det är köpeprylar så är det inte roligt med repor och andra skavanker.

Men visst har det hänt att man har ratat vissa prylar enbart för att de ser "för tråkiga ut".

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/05/02 :  10:21:16  Show Profile Send CC a Private Message
1. Återgivningen (den musikaliska upplevelsen)
2. Återgivningen (den musikaliska upplevelsen)
3. Återgivningen (den musikaliska upplevelsen)
4. Uppbyggnad internt, komponentval osv.
5. samma som ovan
6. Design

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/02 :  10:36:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Att grejerna ser genomtänkt konstruerade och designade ut är mycket viktigt för mig! Spånplatta och lösa kretskort ger mig rysningar.

Drar en parallell till varmrätten på en trerätters;
Ser det ut som pölsa så smakar det pölsa...
(nu tycker jag personligen mycket bra om pölsa iofs... )

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/05/02 :  12:37:06  Show Profile Send Eref a Private Message
Frågan är ju också vad man tycker är vackert. För mig tror jag ofta det som har varit bra och låtit bra blir väldigt vackert även utseendemässigt. Jag älskade t.ex. NAD 3020 på sin tid, i mina ögon en mycket vacker apparat med sin enkla funktionella design och diskreta gråsvarta färg. En del av B&Os superdesignade apparater blir ju däremot närmast oaptitliga när dom står där och själva verkar tycka att de är så himla snygga. Vinylspelare och rörförstärkare blir ofta snygga och spännande i mina ögon medans CDspelare mer sällan är lika lockande. Min egen ägandes Original Leonardo med sin toppmatning är dock ett roligt undantag (fast många tycker den är riktigt ful). Snickrar man högtalare eller konstruerar annat själv blir det givetvis snyggast (fast själv fåt jag nöja mig med köpegrejer.)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/05/02 :  12:47:45  Show Profile Send mangs a Private Message
jag ser till helheten. Precis som en vällagad middagsupplevelse anser jag att vi inte bara nyttjar ett sinne för våra trivselstunder. För mig är det därför viktigt för känslan att jag vet att de ingeånde komponenterna och utrustningen se bra/robust ut, även om de inte per se ger mer välljud per krona.

Självklart kan jag uppskatta bra ljud även med råttbon och spånskiva men det känns lite som om när någon fått en massa repor på sin Ferrari, det tar bort en del av helhetsintrycket vad det gäller perfektion.

Tycker också att tillverkare överlag lägger ned mer omtanke vad det gäller design, dels för att Hifi kanske då lättare blir accepterad i alla hem (WAF etc) men även kanske för att de ljudmässiga aspekterna enbart skiljer sig oerhört lite jämföt med några år gammal utrustning. tekniken i sig har inte revolutionerat ljudet nämnvärt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/02 :  13:17:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Det varierar. Jag har övervägande haft uppsättningar där designen är snarlik mellan de olika komponenterna. Ofta en CD/stärkarkombo från samma ttllverkare. Yamaha 2ggr, Technics 2ggr, Sony 2ggr, NAD 2ggr, Nakamichi, Shanling har fått egna staplar. Då är det lättare att välja en designfilosofi. Har nu min tredje blandanläggning (har tidigare haft Meridian/Electrokompaniet/Sentec-kombo, Teac/Meridian/Audio Innovation-kombo) med Cambridge/Sony/Aragon. Just nu tycker jag att det är väldigt snygga apparater var för sig, men det skär sig ändå inte så farligt med svart/silver/guld/trä. Hade nog svårare för det förut, nu ser jag på apparaterna en och en (både ljud/utseendemässigt) och då ser jag ingen fördel med att matcha bara för utseendets skull, det känns inte motiverat idag, speciellt som jag aldrig haft så bra ljud hemma tidigare samt att jag haft turen att matcha flera "drömkomponenter" som jag nu äntligen har i min ägo.

Sen är smaken som baken. Gillade Shanlings brutala storlek och toppmatning. Gillade NAD Masters Alfa Romeo-lack som var fingeravtryckssäkert, gillar fortfarande Sony ES-maskiner.

Saker jag inte gillar är Chord som bara blir för mycket, apparater som inte har rektangulär frontplatta. McIntosh är för retro, föredrar Mark Levinson. Gamla Krell är vrålsnygga, nyare gillar jag inte alls.

Sen finns ju (vilket var än viktigare förr) synergieffekter, såsom gemensam fjärrkontroll, automatiska påslag via triggers etc. Än har jag inte skaffat fjärr till försteget, originalet är en menlös batteriätande touchscreen-klump.

Det var elektroniken det...

Övrigt kommer i en senare post, ska gå ut med hundar och hämta barn på dagis.

Edited by - huzze on 2011/05/02 14:45:58
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/02 :  14:32:35  Show Profile Send markusA a Private Message
Kul läsning. :)

Jag själv är rätt splittrad i frågan.
Visst gillar jag snygga prylar men tenderar att ta pengarna till nästa projekt istället för att spendera dem på utseendet.
När jag kommit lite längre i mitt byggande så kan det ju komma att förändras? Man vet aldrig?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/02 :  14:59:59  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad gäller övrigt, så finns det många exempel på form som hjälper funktion. Monster Cable och deras turbin-kontaker är både snygga, har förtroendeingivande godstjocklek samt fyller funktion då de nyper åt hårt runt RCA-honorna. Så då kan jag gå igång på en kontakt! Eländet som idag sitter fast i skivspelaren vill jag helst inte kännas vid, för trots att det är sjuttitals-standard på RCA-hanarna, oplätterade och med tveksam kvalité, så låter ju skivspelaren kanonbra. Där blir det så småningom en förändring bara för utseendets skull och med möjlighet att välja egna kablar.

Snygga vingmutter-kontakter är också vackert (som de på min förra NAD M3). Nuvarande Aragon har enklare terminaler utseendemässigt, men det är ändå en plasthylsa som går att dra åt med nyckel. De snygga högtalarterminalerna på mina Scorpio har en nackdel att det är en räfflad kant som är det som går att få grepp om för att dra åt. Som att dra åt en enkrona. Där har funktionen tappat till förmån för utseende, för polygrip vill jag ju inte använda.

Vad gäller skicket på apparater, har jag köpt nytt, så är jag försiktig och de är i nyskick när de byter ägare. Har jag köpt begagnat, så är jag lika försiktig, så de skavanker som finns vid köpet finns kvar och de kan jag förlika mig med. Det svarta Aragon-steget har en hel del smårepor där färgen har nötts bort och stålfärgen tittar fram. Svart tuschpenna löste problemet.

Övrigt avklarat, högtalare i en senare post.

Edited by - huzze on 2011/05/02 15:02:44
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/05/02 :  15:52:31  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
När du letar komponenter till din anläggning, hur viktigt är utseendet?

Dubbla priset är väl att ta i men jag väljer hellre en något dyrare pryl som i mitt tycke är snygg än en med ett utseende som retar en.
När det gäller förstärkare går sådana med stora lysande mätare bort direkt, Pass är väl okey och McIntosh går an men det finns några andra (från Kina tror jag) i mitt tycke riktiga skräckexempel. Gillar ett rent utseende, som Lamm´s hybrider, och föredrar de ARC-prylar som inte har de blaffiga mätarna (Ref110 och äldre för/slutsteg).
Bland högtalare gillar jag Maggisarna som, trots sin storlek, har ett rent och klassiskt utseende. Bland lådor gillar jag de vackra SF Futura.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/02 :  16:08:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Så till högtalare...

Lådhögtalare ska det vara. Inga dipoler eller elektrostater. Det ska inte vara alltför klossiga högtalare, t ex Snell JIII/EIII/CIV utan gärna i slank design. Usher och Sonus Faber's smala modeller är snygga. Äkta trä är ultimat, fanér i andra hand. Ett par små stativare som är solitt byggda och ett par snygga gjutjärnsstativ med rektangulära ben är hur snyggt som helts. Min fru håller dock inte med där.

Självklart är alla högtalare snyggast utan frontskydd, i alla fall de som kvalar in på övriga kriterier.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/05/02 :  16:23:02  Show Profile Send Eref a Private Message
Något som jag ofta tycker är fantasieggande och snyggt är gamla tuners och kassettdäck med massor av indikeringslampor i olika färger och VUmetrar.
På tuners gärna med en riktigt tung och skön inställningsratt. Kassettdäcket helst med någon härlig och egen lucköppningsmekanik. Jag tycker ofta det är snyggt om man blandar apparater av olika fabrikat och stil. Ett extra plus med detaljer som separata nätdelar och hörlursförstärkare m.m.. Men visst kan mer enhetliga och diskreta lösningar också ha sin estetiska tjusning!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/05/02 :  23:44:31  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Absolut inte! Ljudet är alltid prio 1,sedan så är nästan inget inom Hifi så fult att jag inte skulle kunna ha det i min anläggning. Men det är så länge vi inte rör oss inom rena DIY byggen som ibland kan se hemska ut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/04 :  15:53:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag hade länge principen "inga svarta lådor i mitt vardagsrum.
När mitt försteg efter 24 år blivit övermoget för pensionering konstaterade jag med vånda att det bara fanns två modeller på marknaden för <100' SEK som uppfyllde min digra kravlista, en Accuphase i rätt färg, men då utan svensk representation, så jag hittade ingen vettig möjlighet att prova en sådan i min anläggning före köp.
Det fick bli en Mac, trots att jag dagligen retar mig på att den inte passar in

(tongeneratorn brukar inte stå framme och det gamla Tandbergförsteget längst ner i mittstapeln var ännu inte bortplockat).

En annan utseendefråga är vilka krav olika högtalare ställer beträffande placering i förhållande till väggar och lyssningsplats.
Jag vill ha mina högtalare ur vägen, vid väggen, alltså.
Utformningen får gärna vara okonventionell så länge den är stilren.

Jag är dålig på att komma i mål med utvärderingsprojekt, så nästan alltid står det en eller flera apparater utan kåpa.

Jag håller definitivt med om att en snygg anlägggning kan bidra till en positiv lyssningsupplevelse, men det är tveksamt om jag skulle vilja betala mer än 25% extra för utseendets skull.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/05/04 15:56:46
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/05/04 :  16:18:14  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag för min del har inte såna resurser att jag kan välja och vraka, ljudet kommer i första hand, dock så köpte jag mitt försteg i första hand för att det var snyggt, att det sedan var bättre än det gamla var en välkommen bonus. Slutstegen jag har nu lämnar väl en del att önska när det gäller utseendet men de låter bra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/05/04 :  22:34:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag vill gärna tro att jag helt går på ljudet, men jag övertygad om att jag tycker den snygga låter bättre vid någorlunda likvärdiga, välljudande produkter. Däremot skulle jag aldrig medvetet lägga några större belopp för att prylen ser bra ut, men några kronor kan det väl vara värt?
Underskatta inte det som är estetiskt tilltalande. Någon jämförde med upplägg av mat. Jag tycker jämförelsen är relevant.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/05/05 :  16:48:33  Show Profile Send Eref a Private Message
Väldigt snygg anläggning lennartj! Och McIntosh är ju ett sånt märke som är helt rätt oavsett hur det ser ut. En McIntosh passar alltid in oavsett omgivningen om du frågar mig!

Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2011/05/06 :  23:26:35  Show Profile Send Ekan a Private Message
För min del spelar miljön in en hel del. Hade jag haft ett dedikerat lyssningsrum så vore spånskivehögtalare och återanvända DenverDVDchassin inga problem, men nu står prylarna i ett vardags/TV-rum - jag tittar på dem varje dag. Jag önskar att jag kunde säga att jag köper grejor med enbart välljud i sinnet, men har faktiskt valt att inte ge vissa komponenter en chans därför att de helt enkelt inte ser tillräckligt bra ut i mina ögon (kan gälla både design och hantverksmässighet).

Prisklassen spelar också in, designen blir viktigare med ökande pris och faktiskt även - storleken!

När jag köpte mitt Accuphase P-800 så föll jag i första hand för utseendet (jodå, det låter bra också) och det hade varit riktigt trevligt att hitta ett matchande försteg, men jag VET att det förmodligen inte ger mig mest prestanda för pengarna, men jösses vad det skulle se läckert ut ;-)

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000