HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Av, på eller stand-by?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/04/17 :  11:09:05  Show Profile Send optimus a Private Message
Hur gör ni när ni lyssnat klart?
Har ni anläggningen alltid på?
Stänger ni av efter varje lyssningssession?
Eller har ni anläggningen alltid redo i stand-by?

Jag brukar alltid stänga av över natten och sätter igång när jag vill lyssna.
Får dåligt samvete när allting stär på.
Sen är det många som säger, inkl tillverkaren, att det ska stå i stand-by, att det sliter mer när man stänger av och sätter på anläggningen.
Är det så att det sliter mer när man sätter på och stänger av då får jag kanske tänka om... Vill ju inte gärna behöva köpa en ny förstärkare pga att jag stänger av grejerna för ofta.
Enl tillverkaren (krell) drar förstärkaren 20w i stand-by... Är det mycket? Har sett högre siffror i vissa tester.
Hur mkt blir det per år?

Men som sagt... Hur gör ni och varför?

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/04/17 :  11:21:42  Show Profile Send markusA a Private Message
Kiselbaserad utrustning slår jag gärna av under natten.
Rör är jag mera kluven inför. Nu har jag bara haft ett rörförsteg och det gör ju inte av med så många watt...
Om jag ska tro det jag läst så håller rören längre genom att alltid vara på och man vill ju minimera antalet byten. -> Låt rörstärkare stå på.
Jag är själv nyfiken på att höra hur ni andra gör och hur ni resonerar. :)

P.S. Standby har jag bara på TV'n. D.S.

Edited by - markusA on 2011/04/17 11:22:19
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/04/17 :  13:51:04  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Jag som trodde att var det något man slog av så var det just rörstärkare och övriga rörbaserade prylar? Så fel man kan ha

Ja jag slår i alla fall av mina rörhybrider från Vincent.

Mvh..
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/04/17 :  14:25:49  Show Profile Send JonasY a Private Message
Av någon anledning kändes det inte säkert att lämna hemmet med rören på. Nu har jag en solid state klass a förstärkare så den stänger jag av när jag lyssnat klart för dagen, eller skall bort längre tid etc.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/04/17 :  14:30:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Rörförstärkare skall stängas av helt när de ej användes, att rören skulle ta skada av från och tillslag är ingenting annat en ren nonsens!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2011/04/17 14:32:01
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/04/17 :  14:52:50  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Då hade jag inte fel

Mvh..
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/04/17 :  15:01:33  Show Profile Send huzze a Private Message
CD står alltid på. Förstärkare i standby om det finns, annars av.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/04/17 :  15:11:09  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Rörförstärkare skall stängas av helt när de ej användes, att rören skulle ta skada av från och tillslag är ingenting annat en ren nonsens!
Precis, så är det eftersom rören måste värmas upp för att komma igång. Jag köpte en effektmätare för några år sedan för att kolla vad olika apparater drar i stand by. Det visade sig att disk, tvätt och tumlare drar 9-10watt bara när stickproppen är i. Det låter kanske inte så mycket men på tid och längd. Receivern som jag har med sju slutsteg drar det otroliga 80watt i stand by. Min gamla receiver från HK kan jag inte stänga av eftersom den tappar minnet. Det kan vara något batteri som är slut, jag har inte kollat om det finns något sådant. platt teven står på för den har ingen strömbrytare, men där har man sett till att dom ska dra under 1watt. Jag är förvånad över att det får tillverkas slutsteg som drar flera hundra watt i tomgång, dessutom så kostar dom oftast väldigt mycket i inköp. Ja det är konstigt med politiken att samtidigt som vi ska spara energi med våra lampor och andra produkter samtidigt som nya elektriska produkter väller ut över marknaden.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/04/17 :  15:34:02  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag drar vanligtvis ur elkontakterna ur väggen på natten och när jag inte är hemma. Men ibland glömmer jag och några apparater blir kvar i stand-by läge. Att dra ur kontakterna känns lite extra säkert ur åsksynpunkt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/17 :  15:46:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Dator avstängd, förstärkare i standby (mindre än 1 watt). Ursäkta min ärlighet nu:
jag tycker det är idiotiskt att låta sakerna stå på, är människans påverkan på jorden inte tillräckligt stor redan!?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2011/04/17 :  16:28:09  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jag har en NAIM kombo där enda strömbrytaren finns på baksidan av slutsteget. Altså, tillverkaren vill tydligen ha prylarna påslagna jämt.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/04/17 :  17:41:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en del studioprylar med strömbrytare på baksidan. Ett av mina delningsfilter har strömbrytaren på baksidan. Medan BSS/Omnidrive inte verkar ha någon strömbrytare överhuvudtaget. Men det är ju klart att i en studio slår man på allt med en huvudströmbrytare, allt utom ljudmixern som alltid står på. Ett stort mixerbord drar kanske 2-3KVA/h dygnet runt år ut och år in. Det är inte konstigt att flera studios idag säljer sina analoga mixerbord och kör Protool som drar c:a 100VA.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/04/17 :  18:07:53  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Dator avstängd, förstärkare i standby (mindre än 1 watt). Ursäkta min ärlighet nu:
jag tycker det är idiotiskt att låta sakerna stå på, är människans påverkan på jorden inte tillräckligt stor redan!?

Så varför låter du din förstärkare stå på? Många bäckar små.......

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/17 :  19:43:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Det är en stor skillnad på knappt 1 watt och att låta apparaterna stå i ON.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mr.Barbeque
Starting Member

7 Posts

Posted - 2011/04/17 :  20:12:11  Show Profile Send Mr.Barbeque a Private Message
Jättebra med liten effektmätare, MEN kom ihåg att billiga sådana normalt mäter den skenbara effekten (volt*ampere) och dessa siffror är oftast rejält mycket högre än vad apparaten verkligen förbrukar i stand by! I många fall ger inte ens en sådan mätares siffror någon fingervisning utan är helt uppåt väggarna.

Det finns dock bra mätare som är överkomliga, till exempel en sån här som jag köpte när den var på rea!
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad%2dswe&act=product&prod_index=125331&cat_index=SHOP%5fAREA%5f93243%5f1114014&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Evoltcraft%3C%2Fs1%3E%3Cs5%3E2%3C%2Fs5%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2F388504b5cf13336a858238eae228113b%2Fp1%7D%7Bmd5%2F1b03a15826454597c60867223cced796%2Fmd5%7D
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/04/17 :  21:52:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Det verkar i alla fall stämma med kända effektuttag. Glödlampor och lite annat.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/04/18 :  01:17:46  Show Profile Send markusA a Private Message
Se där, man lär sig något nytt varje dag. :)
Just nu har jag inga rör oavsett men när jag skaffar så blir det att stänga av dem när de inte används.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/04/18 :  07:32:41  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det är en stor skillnad på knappt 1 watt och att låta apparaterna stå i ON.

Visst är det stor skillnad, men när en apparat står i standby så är den "på".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/04/18 :  07:51:07  Show Profile Send svanbo a Private Message
Detta har ältats förut många gånger, några exempel:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=31790
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=8660
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46809

20w i standby låter för övrigt sjukt mycket i mina öron

Det är ju som att ha en svag glödlampa ständigt lysandes... eller en riktigt stark lågenergilampa...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/04/18 :  09:52:41  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag använder såna här (eller motsvarande)
grenuttag med master/slave-funktion till både dator och Hifi.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3388
Till den senare har jag anslutit förförstärkaren, som har fjärr, till masteruttaget och källorna till slave-uttagen.
Slutstegen är anslutna via en annan distributionsbox som aktiveras via triggerkabel från förförstärkaren.
Jag har inte lyckats detektera någon degradering av återgivningen med dessa grenlådor jämfört med något direktare anslutning till vägguttag.
Första 15 minuter efter tillslag har jag en känsla av att återgivningen förbättras. Efter ytterligare tid verkar upplevda förändringar av återgivningen snarast handla om inbillning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/04/18 :  11:21:09  Show Profile Send optimus a Private Message
Svanbo:
visste inte att detta varit uppe tidigare.
Ska läsa de trådarna också...
Och, ja, 20w låter galet mkt. Dock är detta vad tillverkaren mätt upp.
Hittade en recention där de angav 40w(!) i stand-by.

Men hur är det egentligen...
Sliter det mer på förstärkaren om man håller på och stänger av och sätter på hela tiden?
Nu menar jag inte flera gånger per dag utan på, på morgonen och av på kvällen de dagar man har tid och lust att lyssna.
I snitt kanske 3-5 dagar per vecka...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/18 :  11:39:08  Show Profile Send CC a Private Message
Stänger bara ned vid längre förväntade uppehåll. Och då med "huvudkontakten" vid elskåpet. Övrig tid är anläggningen nästa alltid på eftersom det oftast är någon hemma och bara jag kan "starta" upp anläggningen på grund utav olika omständigheter (DIY...).

(brukar få ta ett längre telefonsamtal från familjen med instruktioner de gånger som anläggningen vart nedstängd och jag inte varit hemma...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/04/18 :  13:02:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag brukar behålla mina hifi-prylar åtminstone 20-25 år innan jag byter, och stänger alltid av allt efter avslutad lyssning, förutom försteget jag nämnde ovan, som är "nytt" d.v.s. knappt 3 år gammalt. Jag har inte märkt något slitage beroende till- och frånslag. Att elekrolytkondensatorerna i mina rörslutsteg behöver bytas med ca 20 års intervall ser jag inte som orsakat av till- och frånslag. Livslängden hade sannolikt varit betydligt kortare om de varit på ständigt, beroende på rörens värmeutveckling, för att inte tala om hur många dyra slutrör som hade "eldats upp" (klass-A) till ingen nytta men till väldiga kostnader.
Beroende på hur hårt rören stressas, vilket kan skilja enormt mellan olika förstärkarkonstruktioner, tror jag drifttiden för slutrör kan vara från 1000 timmar till uppåt 10.000 timmar. Småsignalrör bör hålla mer än 5.000 timmar, men jag tror att endast MIL-specade garanteras för över 10.000 timmar men kan klara 50.000.
Som bekant går det 8760 timmar på ett år.
När jag servade stordatorer i början av 1980-talet gick diverse "skrönor" om att inte stänga av, den enda som var motiverad gällde gamla skivminnen som varit i oavbruten drift sedan många år. Där kunde mekanismen som skulle hindra att skriv/läshuvudena kraschlandar mot skivorna när de stoppas ha beckat fast så det inträffade.
Förövrigt anser jag att om apparater inte tål, eller inte har fullgod funktion av, att stängas av är felkonstruerade och sådana bör man inte köpa.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/04/18 13:04:01
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/18 :  14:31:12  Show Profile Send CC a Private Message
Klassiskt e ju just annars när det gäller datorer (ofta servrar) att de bara går å går tills man av någon orsak får för sig (!) att stänga ned/starta om. Nog fasiken pajar nätdelen eller någon hd just då... :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mr.Barbeque
Starting Member

7 Posts

Posted - 2011/04/20 :  20:05:33  Show Profile Send Mr.Barbeque a Private Message
GCS: Fast glödlampor klarar "alla" mätare med bravur, dels har de en hög effekt och dels är de rent resistiva. Problemen kommer vid väldigt låga effekter (såsom t.ex. stand by) och med laster som är reaktiva (när voltampere och watt inte är samma sak)

Edited by - Mr.Barbeque on 2011/04/20 20:06:14
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/04/20 :  22:20:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
AC: P=U*I*fasförskjutning
DC: P=U*I

(vilket fick påmínner mig om den Engelskspråkige lyssnaren, som i ett, tillika Engelskspråkigt, frågeprogram på radion skulle stava till rockbandet AC/DC, och misslyckades. Trots hjälp av programledaren)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000