HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Remus försteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/26 :  19:24:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det någon som har byggt den här?
http://audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM

Jag är intresserad av den superbantade versionen.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:46:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag har byggt Remus som den såg ut i Audio/Video-artikelserien -90/-91, med RIAA-del plus den övre kretsen som visas på din url. Det slet sig i slutänden, trots flera försök . Jag fick ut "ljud", men hade problem med brum, skethögt brus och en del annat - DC på utgången till exempel... Men jag byggde alltså RIAA-delen också, vilket gjorde bygget rätt mycket svårare.
De här varianterna med enbart linjesteg har jag inte prövat, men jag tycker inte att de ser omöjligare ut än andra linjesteg du kan hitta på webben.
En stor fördel är ju att du slipper krafsa med sällsynta rörtyper, jättehöga matningsspänningar (250V räcker), linjetransformatorer, konstanströmkällor, komponentmatchning och annat som krånglar till byggandet. Finns nog inget rörförsteg som går snabbare att få igång för DIY:are på våra breddgrader.
Hursomhelst så var det klart svåraste att få tag på transformator och drossel till nätdelen - och om du inte är mycket lyckligt lottad vad gäller tillgång till rätt sorts "60-tals bordsradio"-apparater (kom igen, Lodström, vem hittar sånt numera?) eller kan linda grejerna själv så blir det kanske samma problem för dig. Finns det andra här som har trafo-tips? Själv fick jag tag på trafo+drossel genom att hänga på en beställning från Transformator-Teknik.
Om du tänker sätta igång bygget så kan jag tänka mig att hänga på och försöka få igång min linjedel också. Vad sägs?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/27 :  09:05:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag är med! Håller på att kolla priser nu. Ska beställa prylar från Edgaraudio. Problemet jag har stött på är just trafon! Vad fick du ge för din trafo?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:16:31  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag kör just nu på mitt gamla remusbygge med riaa just den ur artikelserien fungerar rätt så bra har ett litet svagt brus jag ej haft förut så det vet jag inte vad det beror på. annars har jag inget brumm och definitivt ingen DC på utgången.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:18:07  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Just det när jag hade byggt det så hade jag problem med brum men det löste jag.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:30:28  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har föressten artikeln från audio/video inscannad på datorn, du kan ju skicka ett PM med emailadress om du vill ha den (tar ca 0.8 MB)

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:07:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Jag är med! Håller på att kolla priser nu. Ska beställa prylar från Edgaraudio. Problemet jag har stött på är just trafon! Vad fick du ge för din trafo?

Det var så längesen så jag minns inte. Transformator-Teknik (som jag har för mig att vi beställde från) var ganska snälla med priset. Men det var tyvärr inte jag som hade kontakt med dem, utan en annan kille som jag sen dess har förlorat kontakten med... Det finns en eller ett par bra brittiska trafolindar-företag som kan rörtrafos också, men jag kommer inte på vad de hette. Ett av dem har en dansk importör. Ska ta reda på det när jag kommer hem och har lagt barnen, jag har beställt grejer från dem och det var inte så farligt dyrt.

Vi får väl se om DC:n på utgången blir löst i och med att jag ser över kretsen... Jag hade faktiskt väldigt mycket problem med Remus:en när jag byggde den, prövade med två olika kretslösningar, två olika lådor, olika lösningar av nätdelen, med och utan neonstabiliseringsrör, olika typer av kondensatorer m.m. Men på´n igen bara!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:08:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by zix

Det finns en eller ett par bra brittiska trafolindar-företag som kan rörtrafos också, men jag kommer inte på vad de hette. Ett av dem har en dansk importör. Ska ta reda på det när jag kommer hem och har lagt barnen, jag har beställt grejer från dem och det var inte så farligt dyrt.

Tjoho. Nu har jag kollat upp min trafoleverantör i England. Det är Sowter, du kan kolla in deras nättransformator-sortiment här.
De gör custom-lindningar också, så det är bara att räkna ut och beställa. 250V, 100mA för anodspänningen och 12-13V eller 6.3V för glödspänningen, antalet ampére på glöden beror på hur många rör du vill kunna koppla in.
Pyndt Electronic Trading i Danmark tar in Sowters trafos om du vill beställa från dem istället, men numera går det tydligen att beställa online direkt från Sowter. Jag vet inte vilken variant som blir billigast.

Hepcat, vad gjorde du för att få bukt med brummet? Alltid intressant att höra.

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:34:42  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
är jag den enda som har en remus som inte lider av brumproblem ?, visst den brummar ju lite. fast det är så lite att det knappt märks.

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/01/28 :  23:51:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

är jag den enda som har en remus som inte lider av brumproblem ?, visst den brummar ju lite. fast det är så lite att det knappt märks.

Tjaa, det finns ju alltid risk för brum i RIAA-steg i och med den höga förstärkningen. Mitt LC Audio-RIAA har oftast väldigt lågt brum, men det kan öka markant beroende på var det står i förhållande till annan elektronik, trots att jag har LC-RIAA:n i en bra störningsdämpande låda (ELFA:s egna zamak-låda).
Du får jättegärna skicka in bilder av insidan och utsidan på din REMUS om du nu har en lyckad ledningsdragning och komponentplacering!
Såvitt jag vet är det viktigt med placeringen av nätdelskomponenterna - trafon och eventuell drossel, och att dra minus-sidan/jordledningarna på ett bra sätt. Sen kan säkert t.ex. rören ta upp både de fysiska 50Hz-vibrationerna och den elektromagnetiska strålningen.
Men hursomhelst, bilder på en lyckad ledningsdragning är mycket välkommet!

Edited by - zix on 2003/01/28 23:54:33
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:09:04  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
så här der den ut utifrån:

och insidan vill jag inte ens tänka på (det ser betydligt värre ut än bakom de flesta datorer...)
förövrigt så kan jag direkt säga att det inte finns någon genomtänkt kabeldragning (ihoplött och nertryckt i lådan)

Edited by - paradis_oscar on 2003/01/29 00:10:06
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/29 :  07:27:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Om Trafo
Kolla ELFA:s 56-006-06

Edited by - Flint on 2003/01/29 07:28:38
Go to Top of Page

bror
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:04:30  Show Profile Send bror a Private Message
Jag har iofs inte byggt med RIAA-steget, utan bara den superbantade verisionen men har inte haft några problem med brum.
Tog inte bara trafon från en Luxor stereomöbel, utan hela nätdelen.

La upp lite bilder på prototypen http://hem.passagen.se/bobsmith/remus. Den är inte vacker och inte säker, men det blir en ny låda och eventuellt ett RIAA steg när jag får ihop slutsteget jag ska försöka mig på.

Edited by - bror on 2003/01/29 18:06:50
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:38:50  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Om Trafo
Kolla ELFA:s 56-006-06

Den ser väl fin ut! Skulle varit bra med lite mer än 75mA, och lite mer än 235V men det går nog, bara man inte reglerar ner spänningen för mycket så... Det är ju bara två rör som ska drivas i "suberbudget"-varianten.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:55:18  Show Profile Send Flint a Private Message
75mA räcker gott och väl. Försteget drar säkert inte mer än
10mA med RIAA och 4-5mA utan. Vad jag förstår så gäller det här
bara försteget utan det slutsteg som också beskrivs på sidan
ECC83 brukar läggas på 1mA per rörhalva. Kan du motivera
tekniskt varför du vill ha mer eller är det bara en känsla?

Edited by - Flint on 2003/01/30 01:59:16
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:53:53  Show Profile Send time a Private Message
Varför använda två rör när det går lika bra med ett ? Det finns andra rör än ECC 82/83... Ett drosselkoppladt rör eller kanske Srpp låter betydligt mindre muggigtt än Remus som är rörhatarnas gullsteg NO1

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:03:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är inga fel på rören ECC81/82/83. Dom duger lika bra
som något dyrt exotiskt skum-flum.
Man behöver inte avfärda metallen järn bara för att den ingår
(tror jag) i bilen Trabant. Det ingår järn som byggmaterial
i Rolls-Royce med.
SRPP är kalas. Remus och liknande byggen som Edison one är bra
lödträning men inte mera.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:15:31  Show Profile Send time a Private Message
Jag menade inte nåt skum-flum, bara att det finns 10000 andra rör men visst är 82 83 OK. 6SN7 och SL7 kan vara lättare att handskas med. Håller med Flint, lödträning...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:29:17  Show Profile Send Flint a Private Message
time
Jag är med. Ibland får man bara för sig att en del tycker och tror
att svårfångade rör låter bättre. Inser att det inte var det du menade.
En Remus kan nog å andra sida vara ett lämpligt nybörjarbygge.
Problemen kan bli ganska rejäla i en sån med. Brum och jorproblem
uppstår gärna i början av rörkarriären vad man än bygger
för konstruktion.

Edited by - Flint on 2003/01/29 20:35:59
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:03:50  Show Profile Send Hepcat a Private Message
paradis oskar

jag har inga problem med brumm i min "remus" och jag har den fulla med riaa och allt. och har du ett svagt brum linje nivå så skulle du få mycket mera om du körde riaa oxå när du kör grammofon. får du bort det lilla brummet du har så lyfter ljudet väldigt mycket du kanske inte uppfattar brummet som störande men får du bort det kommer det du att undra hur du kunnat stå ut (egen erfarenhet).

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/02 :  01:00:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:

75mA räcker gott och väl. Försteget drar säkert inte mer än
10mA med RIAA och 4-5mA utan. Vad jag förstår så gäller det här
bara försteget utan det slutsteg som också beskrivs på sidan
ECC83 brukar läggas på 1mA per rörhalva. Kan du motivera
tekniskt varför du vill ha mer eller är det bara en känsla?

Nä. Jag kan inte motivera det tekniskt. Det är bara mitt minne av att det "skulle vara" ca 80mA, eller gärna lite mer, till Remusens nätdel. Jag har inte räknat på strömkraven, vare sig nu eller då så din uträkning får stå oemotsagd, Flint (om inte nån av er mer elektroniskt bevandrade protesterar mot den). Sorry, menade absolut inte att missleda dig, chrille.

Jo, och en liten utvikning också som jag måste klämma in. Uschäckta att jag räcker upp handen, men det där med att Remusen bara skulle vara bra som lödövning vill jag motsätta mig kraftigt. Jag har hört åtminstone en fungerande version av den (inte min) och den lät inte alls dåligt tillsammans med de övriga audioprylarna vi hade att tillgå då - och det var helt OK grejer. Därmed inte sagt att det inte finns bättre rörkretsar, självklart gör det det.
Men: vissa designers avskyr katodföljare på utgången, andra designers tycker att SRPP är skräp, ytterligare andra hävdar att mellantrafos och utgångstrafos är mög. För mig är och förblir de här påståendena bara snack. Allting handlar ju i slutänden om hur man kombinerar kretslösningen med dimensioneringen och komponentvalet, eller hur? Och om vilka andra audiokomponenter man använder för lyssnandet? Och om vilka mätvärden man prioriterar, och vilka ljudmässiga resultat man eftersträvar?

Alltså: om någon har hittat en kretslösning eller en elektronik-komponent som han eller hon tycker är BRA av olika anledningar, läs då in och värdera om de anledningarna är bra också för dig och dina behov och isåfall: varsågod-pröva-på. Om han eller hon kategoriskt skriver ner/dissar andra kretslösningar eller komponenter, sätt på kritikerglasögonen. I nio fall av tio går det att direkt läsa mellan raderna att författaren
a) antingen gör som politikerna, kritiserar sina "motståndare" för att inte behöva motivera sina egna lösningar lika väl
b) eller har haft problem med att få en eller annan kretslösning att fungera, men inte tillräckligt utvärderat varför den inte fungerar för honom/henne.

P.S. Sorry, har varit sjuk och inte haft igång burken. Därav sent svar. D.S.

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/02 :  01:12:58  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by zix

(kom igen, Lodström, vem hittar sånt numera?) Vad sägs?

Förmodligen känner du inte till att Lodström är död sedan många tillbaka.

Tragiskt
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/02 :  01:37:38  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:

Brum och jorproblem
uppstår gärna i början av rörkarriären vad man än bygger
för konstruktion.

Japp, så är det säkert. Vad gör man åt det då? Jag vill jättegärna se bilder inifrån lyckade rör-försteg överhuvudtaget! Och det du skriver får mig att anta att du nog har ett eller ett par såna, Flint. Pretty please?
Stjärnjordning låter ju jättelätt. Jordskena (Lodströms nomenklatur) låter ju också fint och vackert. Nätdel långt bort från ingångssteg är ju också fint. Men det måste finnas mer att hämta, och jag tror att en bild säger mycket här, särskilt tillsammans med några väl valda kommentarer.
Tack så mycket, paradis_oscar och bror, för era bildbidrag! Jag vill bara så jättegärna se in i lådan också. Det spelar välan ingen roll om lödningarna inte är perfekta eller om trådarna är krokiga här & var. Det är ju ledningsdragningen och layouttänket som är intressant, särskilt när det har fungerat!

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/02 :  01:54:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by Mattepatte

Förmodligen känner du inte till att Lodström är död sedan många tillbaka.

Tragiskt

Nä. Det kände jag inte till. Dog han strax efter artikelserien i Audio/Video då eller? (Min hänvisning tillbaks till honom härrörde sig från det envist återkommande citatet om "bordsradio-nätdelar" som jag har sett i flera sammanhang angående rörbyggen, däribland "lattbyggtmedror"-sidan som är på tapeten här.)
Han hade annars säkert haft mycket kul att bidra med idag, och haft mycket roligt åt allt som har hänt i rörsvängen de senaste åren, med de nya och nygamla rörtyperna som har dykt upp, med alla nya och nygamla lösningar som prövas o.s.v.

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/02 :  02:34:19  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jo det var nog i mitten på 90-talet han dog.
Synd på en sån lovande "artist".

Tänk dig vad han och Stig Carlsson skulle kunnat uträtta tillsammans.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/02 :  09:20:15  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Tänk dig vad han och Stig Carlsson skulle kunnat uträtta tillsammans.
Tvivlar på att dom hade kunnat sammarbeta. Dom verkade båda vara egocentriker och hade förmodligen gått i spinn i första kurvan. Stig Carlson har jag träffat en gång men under förhållanden som inte tillät annat tekniksnack än om hans 0A50-serie som han visade och demade. Lodström ringde jag en gång och ville köpa rör av men han ville inte sälja för det var inte kul att gå till posten med paketet så det blev ingen affär.

zix, du pratar om jordning och brum.
Jag har inga generella regler utom dom du nämner med stjärnjordning och liknande. När man bygger mycket blir det en vana utan att man tänker på det och det kan vara en liten skitsak som stjälper ett helt bygge. Om och när man är van hittar man felet på en gång och åtgärdar det. Bygg massor så kommer den vanan med åren.

Remus är ingen katastrof men heller ingen höjdare men en rörkonstruktör som rekommenderar ringkärnor som nättrafo misstänker jag å det grövsta för omusikalitet. Min erfarenhet av kombinationen är mycket dålig. Alltså inte tekniskt men musikaliskt och jag hoppas att det senare är det primära målet för alla med själklart undantag för superteknikerna som kör inverterad bevisföring. Nu mäter det bra så därför låter det också bra. Det senare vanligt hos känd svensk religiös sekt av HiFi-typ.

Edited by - Flint on 2003/02/02 11:50:14
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000