Author |
Topic |
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 13:19:24
|
quote: Originally posted by zix
quote: Originally posted by Flint
Brum och jorproblem uppstår gärna i början av rörkarriären vad man än bygger för konstruktion.
Japp, så är det säkert. Vad gör man åt det då? Jag vill jättegärna se bilder inifrån lyckade rör-försteg överhuvudtaget! Och det du skriver får mig att anta att du nog har ett eller ett par såna, Flint. Pretty please? Stjärnjordning låter ju jättelätt. Jordskena (Lodströms nomenklatur) låter ju också fint och vackert. Nätdel långt bort från ingångssteg är ju också fint. Men det måste finnas mer att hämta, och jag tror att en bild säger mycket här, särskilt tillsammans med några väl valda kommentarer. Tack så mycket, paradis_oscar och bror, för era bildbidrag! Jag vill bara så jättegärna se in i lådan också. Det spelar välan ingen roll om lödningarna inte är perfekta eller om trådarna är krokiga här & var. Det är ju ledningsdragningen och layouttänket som är intressant, särskilt när det har fungerat!
ska ta och låna hem en digitalkamera... sen kommer du att undra om "det där" verkligen kan fungera... |
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 13:36:46
|
paradis_oscar He,he... men du har inte sett mina experimentbyggen heller. Dom hänger till att börja med i kablarna men bilder på eländet tror jag inte att jag vågar lägga ut på nätet. Du kanske är modigare. |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 14:03:12
|
ska ta och öppna dom och ta mig en funderare om jag verkligen törs lägga ut det på nätet. fast då kanske man hittar något att förbättra (och då skiter sig väl förmodligen alltihop)...
|
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 14:31:05
|
If it's not broken, don't mend it! |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre
461 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 16:18:21
|
quote: Originally posted by Flint
quote: Tänk dig vad han och Stig Carlsson skulle kunnat uträtta tillsammans.
Tvivlar på att dom hade kunnat sammarbeta. Dom verkade båda vara egocentriker och hade förmodligen gått i spinn i första kurvan. Stig Carlson har jag träffat en gång men under förhållanden som inte tillät annat tekniksnack än om hans 0A50-serie som han visade och demade. Lodström ringde jag en gång och ville köpa rör av men han ville inte sälja för det var inte kul att gå till posten med paketet så det blev ingen affär.
hahhaha håller med dig, det skulle nog kunna ha blivit rallarslagsmål. Men om man hade skickat in Karl-Erik Ståhl för att styra upp det hela då ? Men en Lodström/Ståhl ACE-rördriven OA-2212:a kunde ju varit kul. Ja, Lodström var verkligen en kuf men, handen på hjärtat, hur kul är det att gå till Posten ? |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 20:39:37
|
Jag vågar inte heller lägga ut några bilder på min kabeldragning i min remus ni skulle nog undra hur jag fått plats snarare, DEt ser ut som fan men det funkar och jag kan säga att felsökning är inte lätt.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 20:58:44
|
Flint: har du några förslag på lättbyggda rörförsteg som låter bättre än Remus. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 23:55:27
|
chrille Läs det du hittar om SRPP. Kopplingen är bra. Det finns många scheman på nätet med den kopplingen. Om det blir så lättbyggt vet jag inte men förmodligen inte mer svårbyggt än vilket annat steg som helst inkl. Remus. Jag skulle nog börja med en "Lodis" i alla fall om jag var som du. Steget är ju bra beskrivet på sidan som nämns först i den här tråden.
Hur lät IC-RIAA:t? Har du kastat ut det redan?
|
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 14:27:32
|
Jag byggde Remus först, men övergick sedan till det försteg som beskrivs i boken Valve Amplifiers (ca 1995) av, hmmm, hette han Michael någonting? Engelsk bok, i alla fall. Konstruktionen använder fyra st 6922, och RIAA-delen är mycket noggrannt dimensionerad för korrekt kompensation. Boken "Valve Amplifiers" är extremt lämplig för nybörjare, och går från grundläggande elektroniklära via klassiska rörsteg till byggprojekt och praktiska tips, elsäkerhet mm. Rekommenderas starkt! Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 22:57:24
|
quote: Originally posted by pekka.j
Jag byggde Remus först, men övergick sedan till det försteg som beskrivs i boken Valve Amplifiers (ca 1995) av, hmmm, hette han Michael någonting? Med vänlig hälsning
Jag antar att du menar: Valve amplifiers, Morgan Jones, ISBN 0750644257 Om du inte möjligtvis menar: Valve and audio transistor amplifiers, John Linsley Hood ISBN 0750633565 Nä, det måste väl vara Morgan Jones du tänker på. Båda är ju både rätt kända och erkända. Bokus.com har inte Morgan Jones´Valve Amplifiers, men den finns på amazon.co.uk, kostar ca 42 pund plus frakt. Hi-Fi World har ett rätt kul bokbibliotek också, på deras DIY-avdelning - http://www.worldaudiodesign.co.uk. Kan vara värt en titt, och de har också flera DIY-projekt och kits ute på webben, bland annat ett preamp-projekt. Det tål att påpekas att webben är full av rör-förförstärkarprojekt. Bra eller mindre bra, svårare och mindre svåra. Det jobbiga är att sålla vetet från agnarna. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 23:45:27
|
quote: Originally posted by Hepcat
Jag vågar inte heller lägga ut några bilder på min kabeldragning i min remus ni skulle nog undra hur jag fått plats snarare, DEt ser ut som fan men det funkar och jag kan säga att felsökning är inte lätt.
Mikael
det där kännsigen ! |
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 19:21:08
|
Du menar "NAD 208" sekten LTS ? Litet tips som fungerat i de drygt tio Remusar jag byggt: dra en grov koppartråd >1.5mm från ett par ingångskontakter som är jordat i chassiet och löd alla komponenter till denna. Den centrala jordpunkten för steget blir då i ingångskontakten. De övriga ingångkontakterna skall inte sitta jordade i plåten utan i det första paret (!) Fördelen med detta är att det blir mindre trådar och att det går att göra en lång jordtråd... Se upp om lådan är eloxerad, det kan bli dålig kontakt till chassiet. Remusens RIAA verkar OK men linjedelen är lite slapp hur man än är funtad...men musikalisk är den i alla fall ! |
Lämnat forumet |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 21:55:22
|
quote: Originally posted by time
Du menar "NAD 208" sekten LTS ? Litet tips som fungerat i de drygt tio Remusar jag byggt: dra en grov koppartråd >1.5mm från ett par ingångskontakter som är jordat i chassiet och löd alla komponenter till denna. Den centrala jordpunkten för steget blir då i ingångskontakten. De övriga ingångkontakterna skall inte sitta jordade i plåten utan i det första paret (!) Fördelen med detta är att det blir mindre trådar och att det går att göra en lång jordtråd... Se upp om lådan är eloxerad, det kan bli dålig kontakt till chassiet. Remusens RIAA verkar OK men linjedelen är lite slapp hur man än är funtad...men musikalisk är den i alla fall !
Så får man väl publicera bilder då. Jag blev inspirerad till att gräva fram min gamla "remus"-variant nummer 2 och se över den. Gjorde så igår. Jag har fyra rör, 2 för RIAAdelen och 2 för linjedelen. Den ser ut som kriget. Lådan är jätteskojig till exempel, hade en fiiin idé om att dämpa chassit med en sandwichgrej, koppar-bitumen-aluminium. Det blev inte så vackert... Här är bilder utifrån OCH inifrån - nä, jag är inte så mesig som resten här, som inte vågar visa upp sina krokiga komponentleads... Här är den utifrån. Jag plockade bort RIAA-rören längst bak, man ser bara den ena rörhållaren, den andra döljs av kondensatorn.
Här är den inifrån. Fyrkantsstången i mitten är alltså jorden. Som synes är den skruvad rätt igenom chassit vid RIAA-ingången. Linjeingången och utgången sitter längs ena långsidan, och anod+glödspänning kommer in från den stora kontakten på andra långsidan. Jag har alltså separat nätdel.
Här en närbild vid RIAA-ingången, där jordstången skruvas in till chassit. Trångt.
Vackert? Nja. Brummar det då? JA. Det brummar utav bara 17, man kan i princip spela gubben brum-noak på den genom att sätta fingrarna på lite olika ställen på chassit. Men om man höjer volymen så låter det jättebra... Det är en redig rocknroll-förstärkare, det här! Spelar mycket skojigare än mitt passiva linjesteg iallafall. Det var riktigt kul att ta fram grejerna och lyssna såhär fem år efteråt. Men jag skulle få börja om med en helt annan låda för att få bukt med brummet, antar jag. För litet, för svårfixat. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 22:38:09
|
vadå "nä, jag är inte så mesig som resten här, som inte vågar visa upp sina krokiga komponentleads... ". nu känner jag mig ju tvungen att dra hem en digitalkamera och sprätta upp lådan och ta några bilder (vilket jag förmodligen kommer att få ångra...) |
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 23:48:34
|
quote: Originally posted by paradis_oscar
vadå "nä, jag är inte så mesig som resten här, som inte vågar visa upp sina krokiga komponentleads... ". nu känner jag mig ju tvungen att dra hem en digitalkamera och sprätta upp lådan och ta några bilder (vilket jag förmodligen kommer att få ångra...)
Amen brother!
Har spelat och mätt lite till nu. DC:n på utgången är helt borta, var den nu kan ha tagit vägen. Jag hann aldrig säga hejdå ens... Brummet är kvar, låter som om polishelikoptrarna står och hovrar här utanför ungefär. Den är ju rena raketen, den här remusen. Jag kommer att köra den när jag vill ha extra drag, på fester och sånt. Jösses vad den kan spela högt och kraftfullt (iallafall tillsammans med mina relativt känsliga slutsteg, The End)! Smarrig bas är det. Kanske man skulle våga sig på en liten SRPP också tro? Nu fick jag blodad tand! |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre
461 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 23:59:26
|
quote: DC:n på utgången är helt borta, var den nu kan ha tagit vägen. Jag hann aldrig säga hejdå ens... ...låter som om polishelikoptrarna står och horar här utanför
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 22:28:51
|
Se upp med sådana där 0,5 ledarsteg, lyckades elda upp ett par dyra Musical Fidelity monoblock när de kopplades till Remusen, ingen större förlust dock, luktade till och med illa... |
Lämnat forumet |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 01:01:36
|
Se upp med sådana där 0,5 ledarsteg, lyckades elda upp ett par dyra Musical Fidelity monoblock när de kopplades till Remusen, ingen större förlust dock, luktade till och med illa...
MF! Det hade jag också innan jag byggde The End-en, fast en A100 integrerad. Den började lukta bränt alldeles av sig själv, behövde inte någon hjälp utifrån. Skräpkonstruktion, och jag saknar den inte. The End är ju relativt stabil numera, så jag är inte så orolig. Men visst ska transistorerna ut så småningom! Det får gå stegvis, bara. Men bara försteget kommer igång så kommer nog resten... Fast det är en annan historia, för en annan tråd. Ska försöka löda ihop "the Foz" line amp, i vår också, tänkte jag. Den verkar så förföriskt snabb-byggd...
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 07:38:01
|
Annars kan man bygga det här steget. http://www.hmaudio.se/ror/ror01.htm Låter för himmla bra :-). Men står att säkringen ska vara 70mA, byt till 100mA så håller den. ;-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:30:00
|
Ser bra ut men varför ska man ha två steg ? SRPP:n ger ganska låg utgångsimpedans och bra sving ändå ? eller kör du med 0.5 förstärkarare !? the Foz verkar OK, man kan nog prova att skippa motkopplingsmotståndet, 6SN7 är mycket linjärt i alla fall. Personligen (!) tycker jag efter att ha bränt mig på kolven att ett rör alltid verkar ge bättre upplösning och högre LG faktor. |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:21:57
|
Jag menar ett (1) rör, inte generellt ett rör bara för att det är ett rör, typ.. |
Lämnat forumet |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:58:42
|
the Foz verkar OK, man kan nog prova att skippa motkopplingsmotståndet, 6SN7 är mycket linjärt i alla fall.
Öööhhh, ursäkta men åker inte utgångsimpedansen upp rätt rejält då? Sen är väl loudnesskretsen intimt förbunden med återkopplingsmotståndet, tar man bort det så lär man väl räkna om värdena i loudnessen en del för att få den att funka? Visst kan man strunta i att använda loudnessen, jag bara tycker att det vore bra att kunna nyttja den...
quote:
Personligen (!) tycker jag efter att ha bränt mig på kolven att ett rör alltid verkar ge bättre upplösning och högre LG faktor.
LG-faktor? Que? Har du förresten andra enrörskretsar (utan motkoppling) att rekommendera?
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:18:53
|
Luftgitarr |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:24:39
|
Zix har alldeles rätt, men har man ett rörsteg ligger ingångsimpedansen ganska högt så det spelar inte så stor roll, jag sa bara att man kan prova.. Kolla på Euridice hos Italienarna, den låter bra, samma gäng som byggt triodino, hög LG-faktor... |
Lämnat forumet |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 23:11:09
|
Zix har alldeles rätt, men har man ett rörsteg ligger ingångsimpedansen ganska högt så det spelar inte så stor roll, jag sa bara att man kan prova.. Kolla på Euridice hos Italienarna, den låter bra, samma gäng som byggt triodino, hög LG-faktor...
OK, time, då fattar jag. Prova är ju lätt. Menade inte att försöka mästra dig - du har ju lött ihop fungerande rörförstärkare, till skillnad från mig... LG-faktor - hmmmm... Låt Gå? Löd-Glädje? Litet Galler? Lam Get? Lispingtons Gökbo? Loaded Gun? Linguistic Genocide? Limp Giscuit? Lars-Göran? |
|
|
Topic |
|