Author |
Topic |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2011/04/06 : 12:57:18
|
Foo Fighters nya Wasting light är inspelad analogt i Dave Grohls garage. Graveyards nya rökare Hisingen blues är också inspelad analogt och då enligt dem själva för ljudet skull. Hoppas att trenden håller i sig. |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2011/04/06 : 14:12:24
|
Jo, det är den del band som gör så nu. Fast det beror mest på att de vill "begränsa" sig själva (vad gäller möjligheten redigering) under själva inspelningen. När alla kanaler är inspelade så plockas det oftast ändå in i datorn innan mixning (även om man mixar via ett helt analogt bord så ligger ju själva ljudet alltid på hårddiskar numera, så det blir väldigt många led med D-A til A/D). En mer "normal" variant av vad Grohl och co gör nu är att man spelar in som vanligt, och sedan kör inspelningen (via en D/A ) genom en bandare och sedan in i datorn igen (via en A/D). Detta görs för att få den önskade effekten vad gäller komprimering och brus (vilket är vad man är ute efter).
För de som inte har en gammal bandare stående så finns det numera en hel del lådor som emulerar en sådanÖ
http://rupertneve.com/products/portico-5042/
(alternativt kan man ju använda en plugin i Pro Tools) och de används rätt friskt i många moderna inspelningar.
Man kan få en rätt bra bild av vad de är ute efter när de använder band genom att läsa om vad en 5042 eller liknande kan göra.
|
Edited by - f95toli on 2011/04/06 14:15:01 |
|
|
Jojosoda
Member
255 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 21:40:51
|
Kan inte hjälpa men den här låter ljudtekniskt illa i mina öron. Trummorna slaskar långt bort i avgrunden. http://www.youtube.com/watch?v=fPiCqFfkAV0&feature=youtu.be Jag menar att bara för att det är inspelat analogt så betyder det inte att det är bra. Det verkar som att vissa försöker skapa och rida på en våg som just nu florerar i hifi världen. Det ska alltså vara vinyl. Jag har nu under en tid jämfört vinyl med CD där jag noggrant kalibrerat nivåerna för att kunna jämföra. I väldigt många fall så låter det lika om både CD och vinyl men ibland, i alla fall i min värld med den musiken som jag lyssnat på låter det i många fall sämre med vinyl. Jo men visst jag har CD-skivor som låter riktigt dålig, men då är det oftast sådant som jag köpt för 35 spänn på någon bensinmack. Jag lyssnar gärna på analogt inspelad musik även när basen är sämre än när det är digitalt. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 00:19:59
|
f95toli: Det är ju inte nödvändigtvis så att man måste mixa allt i Pro Tools eller liknande. Det går ju bra att mixa med 24-kanalsbandaren som man gjorde förr. Och gärna lägga över det färdiga resultatet på en halvtumsmaster! Jävligt meckigt, men det går ju fint. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 07:02:01
|
Det kan inte vara många studios som har kvar sin 24-kanalare? Det är ju ganska höga omkostnader.
Ibland tycker jag att en analog inspelning, med den bandmättnaden som blir, är riktigt trevlig.
Det är ju också, som f95toli säger, lite att begränsa sig när man spelar in analogt. Kommer ihåg hur det var när det skulle bytas band, rengöras, spolas fram och tillbaka för att hitta rätt cue-punkt. Nu är det bara att klicka och dra
Från musikerns eller teknikerna sida kan jag tycka att inspelningsprocessen har blivit allt mer fokuserad på den där tråkiga grafen på skärmen istället för att lyssna på musiken. Om man inte tänker sig för är det nog lätt att "glömma bort" att lyssna.
Hur är det förresten med den märkning som fans förr? Där det kunde stå "AAD". Det står väl för t.ex. "A"nalogt inspelat "A"nalogt mixat och "D"igitalt mastrat...eller är det något annat? |
|
|
Jojosoda
Member
255 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 16:00:45
|
"Kan inte hjälpa men den här låter ljudtekniskt illa i mina öron. Trummorna slaskar långt bort i avgrunden."
Det kan ju faktiskt vara bandets mening med uppställningen av mickarna när de spelade in låten?! Du tycker att det låter slamrigt, bandet kanske gillar det? Vad vet jag. Men iom att det låter som det gör så gissar jag att bandet tycker att det skall låta så. Behöver ju inte vara fel på det analoga sättet att spela in. Vet att många band övar med att ha mickar på olika placeringar i rummet när de spelar in för att få deras ljud som de strävar efter. Ytterligare ett sätt att öka dimensionen att spela in. Ville enbart påvisa att det analoga eller digitala inte alltid är fel bara för att det inte passar in i hifi korrektheten. Kan ju vara bandets mening med det ljudet. Eller i vissa fall så är det uppenbart mastringen men det är ju en annan femma.
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 16:10:24
|
Bandmättnad är en sorts distorsion som på grund av att bandet inte kan styras ut mera(magnetbandet kräks med hög distorsion) och det börjar i tidigast i HF området. Det var vanligt att man utnyttjade den bandegenskapen när man spelade in trummor för att få ett lite fetare ljud. F.ö är det nog så att om man använder en analog mångkanalare vid inspelning brukar man sedan rulla över alla kanalerna till en dator, Protool eller liknande. Därefter mixar man. Protool som jag har många års erfarenhet av skapar en oerhörd frihet vid mixning eller vad som helst. Det är nästan bara fantasin som är begränsningen. Har man som jag arbetat i massor med år med analog teknik och sedan börjat med Protool, då finns det nog ingen återvändo. Jag såg en gång en beskrivning på vad AAD betyder. Det första A:et= analogt inspelat, det andra A:et betyder att mastern är analog och med D:et avser man den digitala CD-skivan. Förr ville man ha med så många D:n som möjligt eftersom det var lite fint med digitalt och man ville gärna tala om när en vinylskiva var inspelad digitalt. Det var ju så i början att man alltid spelade över den analoga mastern till ett U-matic videoband där man sedan kunde lägga tidskoder och andra koder. Därefter brände man en glasmaster som sedan blir en CD-skiva. |
|
|
|
Topic |
|