HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att lyssna på Spotify
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/26 :  17:48:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Det händer att jag lyssnar på snikversionen av Spotify, men jag gillar inte ljudet. Framförallt så tycker jag att det verkar mycket basförhöjt med ful bas. Hur är det hos er? Är det bara jag som tycker så? Jag lyssnade idag på bl.a Jakob Karlzon som också var ganska bumligt i basen. Men jag gillade skivan ändå och tänkte då att jag beställer den. Men den skivan finns tydligen inte att köpa med den kopplingen som finns på Spotify. Det tycker jag är en stor svaghet med Spotify.

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/26 :  18:03:05  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Nej, här är det inga problem.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2011/03/26 :  18:35:13  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Inte här oxå!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/03/26 :  18:41:16  Show Profile Send modernman a Private Message
Kan det ha något att göra med nivånormaliseringen? Kan man stäng av den i gratisvarianten?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/03/26 :  20:29:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ja
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2011/03/26 :  20:33:13  Show Profile Send hjort a Private Message
@ gcs:
Vad jämför du med?
Använder du spotify med ett billigt ljudkort och sen jämför samma låt med CD-skiva i en bra CD-spelare?
Ja då blir det säkert som du säger dåligt ljud med en bumlig bas.

Själv kör jag Spotify Premium, inställning med högsta ljudkvalité utan normalisering.
Jämför jag sen med okomprimerad CD rippad till HD ut till samma DAC som jag kör Spotify då är det ytterst liten hörbar skillnad, kanske ingen alls.
Även fulspotify låter förvånansvärt bra med tanke på att det bara är 128 kbit.
Man måste jämföra på rätt sätt för att dra några slutsatser.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2011/03/26 :  20:47:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
Spotify har väl 192 kbps??

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/26 :  20:52:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår nu vad felet ligger. Det är subben som är fel. Jag spelade en av mina skivor i samma anläggning som Spotify är ansluten till så att jag kunde jämföra ljudet. Då fick jag samma ljudintryck på båda. Jag vet inte hur högt i frekvens subwoofer jobbar, den får ju sin signalen från en Onkyo(SR876)receiver. Om den delar för högt kan basen bli lite otydlig och bumlig.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2011/03/26 :  23:37:28  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jo det stämmer att "ful" spotify är 192kbps medan premium har 320kbps. Tyvärr håller jag inte med hjort. Hemma hos mig är det ganska stor skillnad trots 320.

Men Spotify har givetvis andra fördelar som jag gillar.

/Kareem
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/03/27 :  00:42:04  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nej, det stämmer inte att Spotify kör 192 kbps. Alternativen är 96, 160 eller 320 kbps enligt deras FAQ. Så det var flera bud här som inte träffade rätt.

Angående normalisering av volymen så kan det finnas vissa begränsningar kopplade till vissa mediaspelare, en diskussion om detta kan man följa här.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2011/03/27 :  10:21:24  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jaha där ser man.... 160 var det visst.
Man lär sig alltid nått nytt.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/03/27 :  11:28:57  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tycker det låtar ganska annorlunda när jag lyssnar på Spotify Premium jämfört med samma låt rippad till lossless i iTunes, till Spotifys nackdel. Men jag är verkligen ett stort fan av Spotify och för slölyssning är skillnaden försumbar. Men för finlyssning är det uppenbart att något saknas när man lyssnar på Spotify.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2011/03/27 :  13:22:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Alternativen är 96, 160 eller 320 kbps


Ahh där ser man.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/03/28 :  00:10:55  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag håller i stort med Hjort. Jag lyssnar nästa uteslutande på Spotify Premium ut till dac som i sin tur skickar balanserat till förstärkaren. Jag har också A-B testat mot min CD-spelare (också balanserad, Primare D30.2), och skillnaden är inte så stor. Spotify är fullständigt fantastiskt. Det enda som än så länge suger är att alla artister som inte ligger på storbolagen får otroligt låga ersättningar, ett skämt. Men Spotify representerar i mina ögon den enda affärsmodellen hittills som fungerar nu och i framtiden.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/03/28 :  07:17:48  Show Profile Send Oberheim a Private Message
Jag håller med Jonas i det här fallet. I min anläggning hörs det rätt stor skillnad om jag kör Spotify Premium ut jämfört med samma låt i flac. Ljudet känns plattare i spotify och får inte alls samma släpp från högtalarna som flac-versionerna får och man saknar detaljer i ljudet som finns där i flac versionerna. Jag har till och med gjort blindtester mellan Spotify Premium och Flac med samma låtar på min fru och hon hör direkt när låten kommer från Spotify eller från CD/Flac så visst är det skillnad.

Använder dock mest Spotify till att hitta nya artister. Om jag ser en skiva som verkar intressant så lyssnar jag av den på spotify innan jag bestämmer mig för att skaffa den eller inte. Men då föredrar jag förvisso Vinyl framför CD/flac.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/28 :  09:07:33  Show Profile Send markusA a Private Message
Är det mp3 på Spotify?
Mp3'or har ju sina begränsningar...
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/03/28 :  09:29:21  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nej, det är Ogg Vorbis, vilket framgår om man klickar på länken i mitt förra inlägg i tråden.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000