HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kraftig smäll när stärkaren slÃ¥s pÃ¥.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2011/03/04 :  22:58:35  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Jag har en jättehärlig förstärkare som desvärre har en egenhet att sätta konerna i rejäl gungning när dem startas.
Den är tillomed försedd med dubbla on off knappar, en på baksida och en fram.
Dock så finns fenomenet kvar hur man än startar den.
Tillverkaren menar att det är normalt.
Men vissa högtalare bottnar så pass att det är olustigt att starta den.
Varför är det så ?
Kan man göra något ?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/05 :  07:19:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det beror troligen på att nätdelen/kondingarna laddas/töms med högtalarutgången aktiv. I många förstärkare sitter det en reläkonstruktion på högtalarutgången som slår på med lite fördröjning (borde ju iofs logiskt vara den dubbla on-off knappen på framsidan som har en liknande funktion i ditt fall). Men i din stärkare saknas troligen ett sådant relä.
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2011/03/05 :  08:44:53  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Ok.
är det tänkt att starta upp i en viss ordning då ?
först den där bak, kanske vänta en stund och sedan den där fram ?
jag har försökt massa sätt med det är ändå en kraftig smäll.
slutna lådor bottnar inte så lätt här, men med basreflex så smäller det till rejält.
så skall det väl ändå inte vara ?

janne
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/03/05 :  08:46:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kinapuffar?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/05 :  09:32:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vet inte hur din stärkare är uppbyggd, men jag skulle kunna tänka mig att on-off på baksidan skall starta nätdelen och ladda trafo och kondingar. On-off på framsidan slår på själva förstärkardelen. Men det kanske är annorlunda tänkt på din. 3-5s borde räcka för att ladda en nätdel innan påslag.

Det finns ju högtalarskydd på ebay med relä och fördröjning att köpa, men det kan vara knepigt att få plats med i steget (egen nätdel etc). Men det skall avhjälpa problemet.
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2011/03/05 :  13:33:29  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Stärkaren är en sugden a28II så det är inga kinapuffar, snarare knallhårt engelskt bacon.
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2011/03/05 :  15:46:57  Show Profile Send Tobba a Private Message
Hej,

Jag hade tidigare en Engelsk Exposure Super XV och det small till i högtalarna varje gång man slog av och på och så ska det vara,det sitter inget skydsrelä i dom för det försämrar ljudet.

Mvh,

Tobbe
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2011/03/05 :  20:38:13  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Testade med att låta bakre switchen vara påslagen typ 2 minuter innan fram knappen trycktes in, det hjälpte föga.
ploppen är såpass kraftig att jag måste täta basportarna annars bottnar elementen med en riktig smäll, och det kan ju inte vara meningen.
nåja, man får leva med det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000