HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, min Audion stinker !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:49:06  Show Profile Send urban a Private Message
Jag har alldeles nyligt köpt en Audion Silvernight 7w, Efter installtion i anläggningen och byte av div rör så låter den alldeles förträffligt, så där som nästan bara SET-häckar klarar av !
So far so good kunde man säga om det inte vore för den stank som kommer när den blir varm!!
Det luktar kretskort så det liknar nästan ingenting! Nästan, jag hade en driva med gamla förstärkare i källaren för några år sedan och där luktade det efter ett tag så jag trodde att huset höll på att ruttna upp innan jag förstod att det var elektroniken som var boven ! Mestadels gamla Techniks-prylar. FY FAN vad det stank !!
Och nu uppenbarar sig samma odör från denna Audion !
Att använda denna förstärkare hur bra den än låter blir med denna stank i längden ohållbart är jag rädd.
Vad göra ? Kan man tvätta kretskortet med något (jag förutsätter att det är kretskortet som stinker)eller vad att göra?? HJÄLP !

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/19 :  15:08:52  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Det är inte något djur som krupit in och luktar skit när kadavret blir varmt då? :)

Av alla de Technics jag hört har ingen luktat illa.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/02/19 :  15:33:03  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Silver Night är väl hardvired, dvs det finns inget kretskort?

Inte ens fenolkretskort stinker speciellt illa , luktar lite bränt om de blir svedda runt likriktning och liknande, finns det kort i den förstärkaren är det säkerligen glasfiber.

Troligare är läckande lytar eller impregnering i trafo om något är på väg att ge upp.

Det bästa är nog att rådfråga Erik om vad som möjligen kan avge obehagliga odörer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/02/19 :  15:39:29  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
Av alla de Technics jag hört har ingen luktat illa.


Johan tillför en helt ny dimension i förstärkarbedömning!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/02/19 :  15:39:53  Show Profile Send urban a Private Message
jo, ett litet kretskkort finns det, kanske för tillslagsfördröjning? Men om det är det som luktar ska jag låta vara osagt.
Några döda djur fick jag inte med på köpet (har lyft på locket)men att någon komponent kan vara på väg att ge upp och i den vevan börjar avge lukt är kanske en möjlighet - förstärkaren är ju inte precis ny!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/02/19 :  16:40:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Här tror jag punktluktning är bästa metoden för att härleda var lukten kommer ifrån.
Ett grovt sugrör stoppas i ena näsborren sen går man sakta över alla komponenter, där det river i näsan är det.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/02/19 :  16:47:06  Show Profile Send urban a Private Message
Den fruktade Sugrörspunktluktnings-metoden menar du! Grovjobb, fruktar jag! Jaja, det är väl bara att hugga in
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/02/19 :  16:50:28  Show Profile Send RobertH a Private Message
Jag skulle också gissa på att det är några elektrolyter som håller på att stryka med, du ser inte om några av dem börjat svälla på toppen eller rentav börja läcka?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/19 :  17:02:59  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
quote:
Johan tillför en helt ny dimension i förstärkarbedömning!

Ingvar



Jo denna punkt är bortglömd men ack så viktig. Vem vill ha skitluktande hifi?
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/02/19 :  19:08:08  Show Profile Send urban a Private Message
efter lite sniffande tror jag mig eventuellt ha hittat källan till odören. Det förefaller gå hett till vid ingångsröret. Vid ett motstånd nära det röret är kretskortet lätt brunbränt.På motståndet ifråga är all märkning borta (flagnat av av hettan)
Och nej, Silvernighten är inte "hardvirad" Detta är en Mk1 och kanske dom blev Hardvirade i senare versioner men här gäller kretskort.
Det är nog helt enkelt så att jag har köpt ett fungerande renoveringsobjekt, väl använt !
Men det positiva med det är att eftersom den låter så jäkla bra som den gör redan i detta skick så kan den ju bara låta ännu bättre efter en genomgång !
Men det betyder också att jag inte törs köra vidare med denna Audion innan vad som behöver göras blir gjort.
Nåja, som man brukar säga - den som väntar på något gott - väntar !!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/02/20 :  08:02:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Luktfi! Nya given Nä skämt åsido, det är något som drar för mycket ström i förstärkaren, bör ses över av en kunnig tekniker tycker jag. Det kan oxå vara så att någon glad amatör varit inne och "moddat"det händer tyvärr alltför ofta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/02/20 :  10:04:51  Show Profile Send urban a Private Message
Erik, du har mail
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/02/20 :  10:07:02  Show Profile Send e-robban a Private Message
Förlåt att jag lägger mig i men det här är lätt årets tråd. Sanslöst underhållande :D
Jag tänker direkt på Seinfeld avsnittet där hans SAAB luktar B.O...
Urban: försök med tomatsås!
(Ignorera detta inlägg)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/02/20 :  10:29:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Godiast om det luktar stekt fläsk

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2011/02/20 10:30:28
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2011/02/20 :  21:11:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Själv hade jag lindat en remsa bacon runt motståndet och njutit...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/02/21 :  13:17:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Detta får mig att tänka på när jag en gång i tiden arbetade som TV-reparatör. På den tiden användes selenlikriktare, delvis på grund av att kiseldioder då kostade förmögenheter, om de överhuvudtaget fanns att tillgå. Då selenlikriktare blev överbelastade eller "brann" luktade de ruttna ägg. Så ofta vid uteservice behövde jag inte läsa namnet på rätt dörr utan kunde gå efter lukten då odören inte sällan spreds ut i trapphuset! Då döpte jag om likriktare till likluktare!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2011/02/26 :  13:30:11  Show Profile Send brewitz a Private Message
Apropa Audion, http://www.audiobodger.blogspot.com/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/02/27 :  07:48:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Audion Silver Night MK1 är en kompakt Klass-A förstärkare. Den utvecklar en del värme. Av den anledningen bör den efter c:a 6-8 års daglig drift renoveras. Om renoveringen utföres korrekt spelar den på ytterliggare 6-8 år. Jag håller med om att den kan vara lite knölig för en mindre erfaren reparatör, men å andra sidan finns det förstärkare på marknaden som är betydligt seviceovänligare. För en reparatör som någon gång lyckats laga B&O:s tv-apparater är Silver-Nighten en barnlek!

Silver Nighy MK 2 däremot är hardwireuppbyggd på ett högre chassie av aluminium, varvid värmeproblemen med MK 1 undanröjts.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/02/28 :  11:28:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Att den aktuella förstärkaren stank kanske var att ta i, det luktade däremot upphettat motstånd. Felet var att drivröret drog gallerström varvid anodströmmen kraftigt ökade och ett motstånd blev överhettat. Efter rörbyte och nytt motstånd fungerar allt som det ska igen. Lätt som en plätt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/02/28 :  17:18:27  Show Profile Send urban a Private Message
ursäkta min finkänsliga nos men då mitt lilla källarutrymme inte är det mest välventilerade så blev detta os väl så påfrestande
Men nu är den servad, "genomstekt och klar för servering" så om någon dag när den anländer så förväntar jag mig en högtidsstund i mysfåtöljen
Måste bara tillägga att det känns som en ynnest att konstruktören fortfarande gör service på sina alster Heders !
Kontiunitet i sin bästa form kanske man kan säga !
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/06 :  11:42:47  Show Profile Send urban a Private Message
Silvernighten har anlänt och lyfts in i racket - fungerar perfekt. Endast en svag lukt återstår. Slutet gott, allting gott !
Återstår nu bara att hitta dom ultimata rören. Dom rör som följde med då förstärkaren inhandlades var kanske inte dom frächaste. Driverröret var definitivt slut, tydligen därav en del av problemet som jag upplevde vid första uppstarten. Det har ju Erik A nu åtgärdat - tack för det
Även dom 300B-rör som följde med var inte i klass med dom Sophia Princess-rör som min trogna Dared VP-300B var utrustad med och som nu tronar i Silvernighten.
Har provat olika E88CC-rör som jag har haft liggandes och det är definitivt olika karaktär på dessa !
Dock, overkligt som det verkar så kanske jag måste konstatera att Dared-förstärkaren har mer tyngd i sin presentation

Det är förstås kanske för tidigt att säga något slutgiltigt om skillnader mellan mina SET-häckar men kan i alla fall konstatera att min Lill-Dared är mycket bättre än vad jag från början trodde
Men kanske effekten av att det är nylött i Silvernighten påverkar ljudet och med lite mer spelning så kommer basen att bli tyngre ?!
Men viktigast av allt förstås, nu går det att vara i samma rum som Silvernigthen, Halleluja
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000