HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2st olika subbar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2011/03/01 :  08:52:48  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tja.
De flesta verkar överens om att 2 st är att föredra men finns det nån nackdel att använda 2 st olika subbar.
Jag har bara råd med en uppgradering och då tänkte jag behålla den mindre bra och köra tillsammans med den nya.
Det kan väl inte vara några bekymmer eller????

P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/01 :  11:26:46  Show Profile Send mangs a Private Message
Kan bli både och. Att använda högtalare med olika karakteristik kan ge lite lustiga fenomen men dessa fenomen är inte lika tydliga i basområdet om du lyckas placera subbarna rätt. Frekvensgång och fasgång kommer ju till största grad påverkas mer av rummet än av subbarna själva vid dessa frekvenser. Med lite tur kan deras brister/prestanda kompensera för varandra. just när det gäller subbar spelar rummet så mycket roll att ofatast ger 2 sämre subbar ändå bättre förutsättningar än en sub, om man har tid och möjlighet att laborera med placering etc.

I värsta fall får du ju annars köra vidare enbart med den dyrare subben ensam om du föredrar detta och spara ihop till en till lika bra på sikt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000