HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att krångla i onödan. Eller vad är syftet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/02/26 :  17:19:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Komplexerande är det lätt att fastna i.

Simplifiering är nog svårare att hålla sig till.

Jag tror att ett av skälen (bland många) till att saker komplexeras är att man får ett tunnelseende, och därmed tappar bort funderingen på vad som är syftet med det man håller på med, lägger pengar på eller ägnar tid åt.

Ett exempel från mig själv, idag:

Mitt slutstegsbyte medförde att jag måste vrida upp volympoten mer på Benchmarken för att få samma ljudtryck som förr.

Jag studerade den omfattande manualen till DACen och fann att det går att ändra nivå-området för utsignalen via små byglar på kortet.
Nu funkar detta enbart på XLR-utgångarna och ej på RCA-dito.

Eftersom slutsteget bara tar RCA, fick jag löda XLR:er på befintliga kablar.
Stift 3 skall ej anslutas i denna konfiguration, eftersom det renderar i en hel del distorsion. (Också enligt manualen och vad jag dessutom erfarit.)

Efter detta lödande visade det sig att den interna nivåanpassningen inte fungerade annat än via balanserad signal. (Vilket inte framgick i manualen.)

Bara att plocka fram ett gammalt lakritssnöre och köra vidare via RCA-RCA.

Efter en stunds betänketid konstaterade jag att mitt krånglande var ganska onödigt.
Alltså även om det funkat som jag tänkt mig.

Förvisso måste volymratten upp till klockan 12 för ett vettigt ljudtryck numera, men å andra sidan finns det ju såpass mycket reglering kvar att det räcker och blir över.

Med andra ord:
Vad skulle jag grotta i detta för?
Vad var syftet?


Egentligen, alltså

Att den lilla pricken på volymratten skulle stå på kl 10 istället för på kl 12?

På vad sätt påverkar det musikupplevelsen?


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/26 :  17:42:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja det var väl en onödig tankevurpa.

Jag ser det bara som positivt att behöva vrida upp mer, det innebär ju bättre finess vid låga volymer, volympotar brukar väl fungera sämst i det lägsta läget, där t ex kanalobalans kan finnas precis i början. Jag körde t o m med Rothwell-dämpare på min Shanling-stärkare för att kunna justera volymen enklare via fjärr, det blev för snabbt pådrag annars...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2011/02/26 :  17:59:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Efter detta lödande visade det sig att den interna nivåanpassningen inte fungerade annat än via balanserad signal. (Vilket inte framgick i manualen.)

Det funkade åt mig att göra så när jag hadde Benchmark.
Jag hadde ett par XLR-->RCA adaptrar från Hifikit.
Nu fick du nåt mer att fundera över..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/02/26 :  18:24:47  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Det är ju det HiFi går ut på Ja att krångla och böka, greja och dona. Eller har jag fel nu igen

Kan du inte höja ljudet på cd-spelaren/signalkällan och sedan skruva ner volymen på stärkaren? Då blir det ju som du hade det innan..

På din fråga. På vad sätt påverka det musikupplevelsen? Ja det svaret är ganska enkelt...

Mvh.

Hoppas jag nu har tillräckligt med den här gången..
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/02/26 :  19:17:32  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Jaja men, vi HiFi nister älskar att böka o krångla. Det bästa man kan få är en lördagspåse full med komponenter, spolar, kondingar, motstånd. Mm, det är mumma det.

Eriksson.

Edited by - Eriksson on 2011/02/26 19:18:27
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2011/02/27 :  08:58:05  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Det är helt naturligt att få lite tokiga ideèr och krångla till det i onödan, varför skulle vi annars flytta ihop med tjejen, ha ha.Nä , det var inte det jag tänkte på , det bara dök upp i huvudet. Om man inte skulle göra " onödiga " saker så skulle det nog bli jävligt trist. Jag paddlar kajak och en av favoritsysselsättningarna är att lasta i kajaken och dra iväg ut långt bort på någon ö och koka ett par kokta med bröd. Det är väl dumt, jag skulle ju kunna äta min korv hemma så slapp jag ut över huvud taget. Eller? Nä, det är klart att du ska pilla på förstärkaren, ha en bra Söndag.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/02/27 :  09:13:08  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Vid den punkten i livet när en människa slutar att intressera sig för saker och är nöjd med det hon har brukar en slags passivitet infinna sig.
Att krångla, se om det kan bli annorlunda, kanske bättre, är en slags nyfikenhet som de flesta av oss besitter tills det är dags att lämna in.

Att det sen, med facit i hand, kan verka som om man gjorde det hela mer komplext är ju väldigt lätt att säga då man har resultatet. Men under tiden man höll på att experimentera och pilla så verkade det hela kunna bli bättre, kanske.

Igår fick jag ett mail från en väninna som suttit och målat i en och en halv dag; tanken var att det skulle bli vackra blålila irisar på en sommaräng. Hon beskrev humoristiskt de lila maneterna som nu simmade i blomsterängen som hon nu äntligen kommit på hur hon skulle få till så att de såg ut som blommor.
Hon hade ju kunnat låta bli helt och hållet, varit nöjd med de tavlor hon redan målat och njutit av dem, eller låtit bli att lägga till de här maneterna eftersom hon visste att det skulle bli komplicerat. Men hon var nyfiken, spenderade massor av tid på att prova, ändra, förnya och utveckla. Hon var glad när hon skrev, livlig. En nyfiken dam, över 60 (ingen ungdom precis).

Jag tror inte Hifi är annorlunda än någon annan konstart.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/02/27 :  09:13:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Jag paddlar kajak och en av favoritsysselsättningarna är att lasta i kajaken och dra iväg ut långt bort på någon ö och koka ett par kokta med bröd. Det är väl dumt, jag skulle ju kunna äta min korv hemma så slapp jag ut över huvud taget. Eller? Nä, det är klart att du ska pilla på förstärkaren, ha en bra Söndag.


Ha!

Jag paddlar också kajak. Tyvärr inte så ofta som förr om åren.
Visst, det är ett ganska krångligt sätt att komma ut i naturen på.
Å andra sidan är det ett av de enklaste sätten att ha "båt" på.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/02/28 :  10:18:35  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Klockrent skrivet Marina, jag kan bara instamma.

Fordelen med att krangla till det ibland, ar ju att man lar sig nagot pa kuppen, dessutom.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/02/28 :  10:34:26  Show Profile Send markusA a Private Message
Enkelheten ligger i geniet.
Hur många gånger har man inte krånglat till det bara för att senare få en aha-upplevelse över hur snyggt och enkelt man kunde lösa problemet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2011/02/28 :  16:27:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Fordelen med att krangla till det ibland, ar ju att man lar sig nagot pa kuppen

Sen kanske.kanske det blir bättre eller sämre...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/02/28 :  16:51:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag läste på internet att Benchmarken ska låta bättre om jumprarna är placerade för minsta dämpning.
Jag flyttade på dem omedelbart och upplevde en tydlig förbättring.
Tyckte jag.
I alla fall så blev jag glad över att det fortfarande lät och att jag inte sabbat något och jag erkänner aldrig att jag inte hör någon skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/02/28 :  17:29:07  Show Profile Send urban a Private Message
Marina skrev:
"Jag tror inte Hifi är annorlunda än någon annan konstart".
Precis !! Så är det.
Hade även kunnat skriva - Hifi är inte annorlunda än någon annan hobby!
Vill bara tillägga att Hifi-hobbyn övergår till konst först då man är inne på SingelEnd-Trioder (skrev han kaxigt )
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/02/28 :  18:59:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
För att kunna nivåreglera internt i en Benchmark så måste man använda XLR utgångarna.

Jag kan ha gjort fel, men som jag förstått manualen så skall man INTE bara ansluta en XLR-RCA adapter till en Benchmark. Det kommer att leda till kraftig dist, vilket jag själv erfor.
Ett hårt och mycket grunt och ofokuserat ljud blev resultatet.

Man skall "låta jorden flyta", vilket jag tolkade som att man inte skulle ansluta "pin 3" i XLR kontakten.
Därför lödde jag bara mot 1 och 2.
Ljudet blev emellertid likadant och någon nivåpåverkan hade ej heller byglarna på kortet.

Nu har jag beslutat strunta i detta, köra via RCA och acceptera att jag behöver vrida på lite mer istället.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2011/02/28 19:00:28
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2011/02/28 :  19:34:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag kan ha gjort fel, men som jag förstått manualen så skall man INTE bara ansluta en XLR-RCA adapter till en Benchmark. Det kommer att leda till kraftig dist, vilket jag själv erfor.

Konstigt åt mig blev det bättre med adaptarna,+ att jag kunde ställa nivån med jumprarna,prova får du se.

Här:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/02/28 19:54:13
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/02/28 :  19:54:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Konstigt åt mig blev det bättre med adaptarna,+ att jag kunde ställa nivån med jumprarna,prova får du se.


Ja, jag har provat.
Det blev som sagt ett ganska skumt ljud. Åtminstone i mina öron...

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2011/02/28 :  20:00:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jo om du kopplat riktigt så..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000