HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Vägg"- kontra "Fri Air"- högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merlin
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:33:08  Show Profile Send Merlin a Private Message
Hur skiljer sig (konstruktionsmässigt) en högtalare som är konstr. att stå nära väggen och en som skall vara minst en halv meter ifrån
mvh oh

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:37:59  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det var en bra fråga som jag också är nyfiken om någon kan svara på då jag på senare tid lyssnat en hel del på ett system som låter MIG njuta mer av musiken än jag någonsin gjort tidigare. Och det är just ett par högtalare som ska stå mot bakvägg, och som även är extremt okänsliga för placering. Bara att köra in dom mot bakväggen och nån halvmeter ut från närmaste hörn så låter dom kanon!

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/01/25 18:39:39
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:45:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Man arbetar med nivån i området upp till kanske 200 Hz och direktiviteten i hela frekvensområdet.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:46:46  Show Profile Send Parasite a Private Message
Låter intressant, men snälla kan ni inte skicka med lite länkar så man vet lite mer exakt vad det är för lösningar på designen =)
Bara av ren nyfikenhet för en stackar newbee som jag =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:49:42  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Mina högtalare är inga egna utan en mycket välkänd konstruktion. Dock så är dom egenhändigt renoverade

Dom har sisådär 25 år på nacken.

Det är ett par sådana här jag har för tillfället: http://www.carlssonplanet.com/od11.html

Och ett par sådana här på väg (ljudbilden är något låg med dom pyttesmå OD11:orna): http://www.carlssonplanet.com/oa12.html

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/01/25 18:51:41
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:55:59  Show Profile Send celef a Private Message
Man kan väl säga att en högtalare som skall stå fritt har mer baffelstegskompensation än en dito tänkt för väggnära placering, men även, ju närmare man kommer väggen (eller andra begränsningsytor) ju högre upp i frekvens hamnar interferencedipparna!

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000