HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sammankoppling av filterkomponenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:17:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur skall på enklaste/bästa sätt koppla/bygga filtret....och då menar jag fysiskt.

På kort (vad gäller då?)
Komponenter med sladdar emellan, fastskruvade på en skiva eller bakstycket?
Kopplingsplintar?

Eller ngt annat sätt?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:35:19  Show Profile Send n/a a Private Message
LÖdning, men tvinna inte ihop komponenterna innan. Då blir dom väldigt jobbiga att få isär. Buntband på en masonitskiva.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:56:18  Show Profile Send A8 a Private Message
Försök att minimera lödpunkter genom att löda samman komponenterna direkt med varandra. Var dock noga med att neutralisera magnetfälten från spolarna.

Masonit eller tex plexiglas går utmärkt, använd silicon eller tex smältlim för att minska vibrationer.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:44:28  Show Profile Send matson a Private Message
Jag brukar "crimpa" ihop komponenterna i kabelskor och sedan löda. Kabelskorna fäster jag i en bit hålad masonit med skruv och mutter.
Blir det något drag/tryck i/på kablar så drar det i kabelskon snarare än själva lödningen.

Mvh
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/25 :  13:59:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej, kul att ni hittade den här tråden.

Matson: Jag gillar idén med kabelskor, borde göra det lättare att testa med olika komponenter också. Som jag förstår crimpar du först och sedan löder i det crimpade.

A8: Neutralisera magnetfält...förklara snälla, orkar inte plocka fram analogteknikboken nu.

Men det verkar vara enighet att skippa kort och köra komponenter med sladd i all fall...

/L

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/25 :  14:06:42  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Lucifer

A8: Neutralisera magnetfält...förklara snälla, orkar inte plocka fram analogteknikboken nu.

hmm heter ju inte A8... men iaf: Om du placerar spolarna en bit ifrån varandra och dessutom vrider de så att spolarnas "mittenaxlar" bildar 90grader mellan varann så komme inte magnetfälten från dem att påverka varandra alls lika mycket.

(alltså: om du har två spolar lägger du den ena ner och den andra ställer du på högkant)
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/01/25 :  14:13:12  Show Profile Send A8 a Private Message
Spolarna sprider magnetfält som funktion av den ström som passerar, en annan spole som befinner sig i den förstes magnetfält omvandlar sen detta magnetfält till elekriska signaler igen.
Om du då har en spole till basen och en annan till diskanten och dessa ligger i varandras magnet fält (fel och för nära i förhållande till varandra) induceras spänningar i repektive filter som inte hör dit.
Om spolen ligger plant är magnetfältet som starkast runt spolen och som minst ovan och under.

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/25 :  14:14:18  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Använder ungefär Dahlbergs metod med buntband på hålad masonit och lödning. Snabbt o lätt. Buntbandet håller komponenterna på plats så de inte skrammlar och avlastar lödningarna.
Sen ska man lägga ut och ställa spolarna så att de får så lite magnetisk-koppling som möjligt. Ett enkelt sätt är att lägga spolarna så långt ifrån varandra som möjligt.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/01/25 :  15:03:50  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Matson: Jag gillar idén med kabelskor, borde göra det lättare att testa med olika komponenter också. Som jag förstår crimpar du först och sedan löder i det crimpade.

Njaa.....Jag menar att om du exempelvis skall löda ett andra ordningens lågpass så använder jag en kabelsko till "ingången" på spolen ihop med +kabel till terminalen. Sedan används en kabelsko i kontakten mellan spole+kondning+(+)kabel till elementet. Avslutningsvis en kabelsko på det andra kondensatorbenet ihop med -kabel.
Inte så lätt att ändra alltså, utan jag använder det till det slutgiltiga(nåja!) filtret.
Lödning i det crimpade dock, annars blir det inte så bra....

Mvh
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:50:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Av detta sluter jag mig till att det inte är så lyckat att placera filtret för nära baselementet, den spolen och magneten måste ge en hel del fält....bara lite filosoferande.

Nu är jag med i matchen på övriga delar alla fall :-)

/L

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000