Har en kompis som funderar på att köpa ett par Canton Vento Reference 5 DC, med följande spec. Sensitivity 88.5 dB Recommended power 280 - 400 Watt Impedance 4 - 8 Ohm
Frågan är tror ni hans integrerade Rega Mira3 på 60w i 8 ohm och 90w i 4 ohm fungerar ihop med dessa högtalare?
Så här står det i Rega manualen; The Mira 3 amplifier is capable of driving all normal hi-fi loudspeakers. (Most loudspeakers have a nominal impedance of 8 Ohms). If driving loudspeakers of unusually low impedance (4 Ohms or less), ensure that you check with your dealer for compatibility.
Lite orolig att den känns väl klen, och i värsta fall kan förstöra högtalarna
Tacksam för svar från er mer tekniskt orienterade medlemmar här.
mvh Kim
Min anläggning: Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
För att förstöra högtalarna måste förstärkaren klippa så det hela beror på hur högt din kompis spelar. Förstärkaren är en bra förstärkare men lite mer effekt kan de högtalarna vara värda ändå.
Var ska din kompis köpa högtalaren ifrån? Om det är från en fysisk butik eller från en privatperson så är det väl bara att ta förstärkaren under armen, åka dit högtalaren är och koppla in den. Antingen låter det bra eller inte. Det är fö inte så där jättelätt att förstöra högtalare med en för liten förstärkare, folk med normal hörsel och omdömme brukar skruva ner volymen när förstärkaren klipper och därmed undgå att diskanten bränns.
"Canton Reference har stora magneter som kräver hög strömstyrka att sätta fart på" vad betyder det?
HPD385a som sitter i Tannoy högtalarna har stora magneter och är lättdrivna. Jag kanske har missförstått det hela men jag trodde att stora element som väger mycket och har stora alnico magneter är eftertraktade just för att dem är lättdrivna tex JBL 136a, ALtec Lansing basar från 60-talet med mera!?