HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brummande slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/02/21 :  12:44:52  Show Profile Send mangs a Private Message
Hurpass vanligt är det att ffa slutsteg börjar brumma efter några år i hemmen? jag har själv inga som helst problem med någon av min egen utrustning där hemma och jag har båda gamla och nyare apparater i flera olika setuper. Däremot har jag lånat hem och till och med köp-lånat hem ett antal kraftigare begagnade slutsteg som nästan alla på något sätt har fallit bort pga att de brummar.
Är det inte nätdelen i sig som brummar så har det till och med varit så att 50Hz med övertoner släppts igenom ut till högtalarna.

Då jag själv inte har liknande problem med min utrustning trot jag problet härrör till de lånade slutstegen mer än min miljö. jag har provat både att vända kontakter, olika jordade/ojordade uttag, ingen utrustning inkopplad etc.

Är det så att om man är i behov av stora starka slutsteg att man måste leva med ett visst brummande eller brusande om man håller sig till begagnatmarknaden, eller har jag bara haft otur i mitt sökande?

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2011/02/21 :  15:07:28  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag skickade min CD-spelare på reparation i förra veckan för att den hade börjat brumma. Det är ett ojordat uttag i det rummet. När jag kopplade in den i ett jordat uttag brummade den lite mindre. Det spelar väl egentligen ingen roll så länge det inte hörs ut genom högtalarna men det ger liksom en dålig känsla, det känns inte riktigt bra. CD-spelaren är bara ett år gammal så jag tror inte att problemet bara gäller begagnade grejer. Fast med det sagt har även min gamla vintageförstärkare börjat brumma nu efter sådär 30 års klanderfri tjänstgöring.

Är det generellt bättre att ha sina stereo grejer i jordade uttag?

Och har brummandet i olika apparater ökat på senare tid i takt med att det kommer in mer smutsig el på nätet i form av lågenergilampor och annat?

Edited by - Jerry Garcia on 2011/02/21 15:08:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000