HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Katt som husdjur!! Hjälp!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:17:51  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Niclas

quote:
Originally posted by paradis_oscar

ta det lugnt... katter är bara busiga de 5 första åren


5 år ???
Min kastrerades vid 2 års ålder & har sedan dess sovit 23 timmar om dygnet. Den vakna timmen retar han gallfeber på hunden eller äter.
-Ingen tid till att klösa på några högtalare här inte (numera).
Mvh



kastrera kisse ?, det är ju inte riktigt schysst
har en honkatt...

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:25:23  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag kom på min nyskaffade katt riva på konerna på mina högtalare. Direkt när det hände åkte jag ner till bauhaus och köpte pressening som jag nu drar över högtalarna varje gång jag lämnar huset och när jag sover.. funkar bra.. hon gillar inte pressening.

det är trist när man kommer hem och det är pressening över dem, men som de sa här så handlar det inte om så lång tid. förhoppningsvis försvinner "leket" när man kastrerar dem, om inte det så kommer det med åldern.. min äldsta katt sover JÄMT så han är inget problem.

presseningen gick på 30:- vilket är en billig livsförsäkring för mina högtalare som kostar lite mer

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:31:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Fy-spray funkar inte på våra katter.

Synd för vissa möbler, men högtalarna står på stativ, så dem kommer de inte åt. Annars tror jag på högtalare som inte lockar så mycket (Sonus Faber med sina trådar brydde de sig inte om alls tex, kanske ett skäl att skaffa ett par?) eller ha roligare saker att klösa på i närheten.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:56:07  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Katter och hifi...

Min lilla ocikatt tycker om att ligga på varma ställen, ovanpå 19"-skärmen, ovanpå dacen med klass A-drift osv.

Mina högtalare har hon faktiskt bara varit på vid två tillfällen, och det var när hon sträckte ut sig efter att ha legat på dacen och sovit. Ena högtalaren står tyvärr väldigt nära stereon så hon tyckte det var så perfekt att sträcka sig uppåt, och då passar katter alltid på att sträcka ut klorna, rakt in i sidan på mina, från topp till tå, tygklädda Mirage M5si

Hon hann med att göra det en eller två gånger innan det upptäcktes och då blev det skäll och bannor. Sedan dess har det alltid legat några cd på dacen så att hon inte kan lägga sig där...

Trots att högtalarna alltså är perfekta klöspålar går hon inte på dem annars vilket jag är väldigt glad för.

Som det tipsades innan här i tråden är det himla bra att ha en rejäl klöspåle någonstans i rummet. Min katt vässar bara klorna där och på mattor då förstås, men det kommer man aldrig ifrån tror jag.

Pröva till exempel att bygga en stor fin klöspåle, kolla under kattmiljö och klösträd
http://hem.fyristorg.com/graymalkins/

Du kan även pröva att använda kattmynta/catnip på ställen som katten ska klösa på för att locka över katten till rätt ställen istället för att avskräcka för fel ställe.

Annars blir det väl vattenspruta, fräsa åt katten, lyfta undan den i nackskinnet osv för att påminna den om att den är fel ute...

Lycka till, det kan behövas med katter - de har ju liksom sin egen vilja.

/Jonas
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/26 :  14:52:25  Show Profile Send peder47 a Private Message
Varför har man katt överhuvudtaget..
Läste en insändare att katter är en sanitär olägenhet i flerfamiljshus, bla på grund av att de är mkt allergiframkallande.

Och så hårar de sanslöst mkt,man får hålla på att damsuga hela tiden och för att inte tala om när man har svarta kläder....då är det bara klister-rulle som gäller.
Och vara rädd om möbler ,högtalare,tapeter mm mm mm......nej fram för ett kattfritt boende.

Jag älskar min store papegoja..

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/26 :  14:57:50  Show Profile Send peder47 a Private Message

Nu var jag lite snabb på tangenterna i texten ovan.....men den aktiviteten som blev beskriven kan jag väl stå ut med

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:00:20  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Varför har man katt överhuvudtaget..

Vad ska man annars med mikrovågsugn till.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:09:30  Show Profile Send dole a Private Message
Av alla obildbara trögdjur är katter nog värst
Nä ingen j***a katt här inte. Låt sambon betala eventuella högtalar skador

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/31 :  00:10:46  Show Profile Send yoko a Private Message
Mikael! Var nöjd o glad över frugans husdjursval, jag antar att katten iallafall inte skiter på hötalarna o gnager på kablaget! Det gör mitt lilla husdjur, världens sötaste lilla knorvas; chinchilla-sebastian. Han e dessutom kräsen vad gäller musikval, gillar inte björk, däremot mestango o mesjazz....trist typ det där.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/31 :  01:06:57  Show Profile Send oliver a Private Message
På en liten ö utanför Kina utrotade man alla katter när de ansågs vara en sanitär olägenhet.Kort därefter insåg man sitt misstag när ön fullkomligt exploderade i råttor och blev tvugna att importera katter igen.Sensmoral:vilket är värst katter eller råttor?Själv klappar jag hellre en katt.Att rubba naturen ger alltid bakslag.

Skeptiker
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/31 :  01:21:26  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Min föredetta katt (nergrävd av mig och uppgrävd av räven) hade en hobby som innebar att den stoppade in hela armen i porten på mina portade lådor och lirkade ut dämpmaterial som fanns i lådan.
Det kunde jag väl tåla men när den en kväll satte sig ner, fällde ut en klo och drog en lång reva i gummiupphängningen till baselementet så brast det för mig.
Straffet? Jo, (blunda kattvänner), jag tog kattskrället och slängde ut den i det oskottade området på gården. Mjuksnö gjorde att bara svanstippen syntes. Den såg lite skamsen ut sedan så den fattade nog att den gjort något fel...

Annars som svar på ursprungliga frågan, det enda jag kan komma på är att klyva två pingisbollar och tejpa fast halvorna på fötterna på katten... Låter kanske lite när den går på parketten men det går ju att sätta dit möbeltassar under bollhalvorna.

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/31 :  07:31:08  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Eller också har man ett eget låsbart lyssningsrum så att katten överhuvudtaget inte har tillträde. Ej heller barn och äkta hälftar med sina livsfarliga putsdukar.

Det har jag

Där är jag kung. Jag putsar. Jag städar. Det rummet är mitt.

För övrigt har jag planetens finaste katt



"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/01/31 17:57:34
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/31 :  08:03:31  Show Profile Send chrixter a Private Message
Acoustic Realities nya Tetror skall tydligen ha ett "klössäkert" tyg. Personligen trir jag att oron är obefogad, våra katter är helt ointresserade av högtalarna. Möjligen blir katten mer rast(k)lös om den är:

a) ensam (2 katter = mindre besvär än en)
b) inte har bra klösalternativ (köp FLERA olika klösbrädor)

Peace,
Christer
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:42:52  Show Profile Send Kreator a Private Message
Klösbräda i huset är ett måste, då väljer den oftast denna i stället!

Blomspruta funkar bara kortsiktigt! När man sover lever dom rövare i alla fall! När jag vakanr på nätterna hör jag alltid att dom två små liven alltid är uppe på diskbänken och spisen, ett ställe dom aldrig får vara på när vi är vakna!

En intressant observartion jag gjort är att kissarna aldrig kommer och lägger sig i mitt knä när jag sitter och lyssnar på musik via CD-spelaren! När jag däremot spelar vinyl kommer dom ofta! Undra om dom hör något som vi inte hör som gör att CD blir obehagligt för dem!?

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Hadoque
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:49:13  Show Profile Send Hadoque a Private Message
Mina katter har aldrig visat intresse för mina högtalare, och jag har inte ens tänkt tanken på att de skulle klösa på dem. Faktiskt blev jag tvungen att gå fram och riktigt inspektera för att se om de någonsin gjort det. Inga märken här.......

Själv tycker jag att bästa sättet att fostra en katt på, är med en blomsprayflaska. Så fort de gör något du inte vill är det bara att ge dem en snabb dusch och jag lovar att de lär sig fort. Mina två första katter vågade inte gå in i vardagsrummet, utan stannade på tröskeln.

Tycker det är mycket trevligt att lyssna på musik tillsammans med en katt i knä't som spinner i kapp med Cat Stevens (höhö). Riktig "jam-session"


Bomber och granater!!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:07:40  Show Profile Send dali a Private Message
"Av alla obildbara trögdjur är katter nog värst"

Du har missförstått katter helt. Det är inte du som bestämmer, de gör vad de vill, varken mer eller mindre. Vill du ha något som lyder dig skaffar du en hund, vill du ha något som tänker själv skaffar du en katt.

Jag har även noterat att det inte finns några intelligenta katthatare ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:14:44  Show Profile Send Saro a Private Message
Sambon vill ha katt... Jag säger ok.. Men klöser den på högtalarna eller gör rivare på monoblocken blir det döden. Sambon säger- då har du ingen sambo.. svårt val.. ska skaffa katt och sen får hon hålla reda på den.. rivs det på högtalare eller dyligt så dör katten.. enkelt, hårt men rätt..
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:49:44  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
samuel...> katten KOMMER riva på högtalarna. speciellt om tyget sitter på och speciellt om det är en kattunge. om du är nojjig så fixa två st presenning komdomer. det gjorde jag. funkar skitbra :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/31 :  21:15:20  Show Profile Send peder47 a Private Message


Kreator,du skrev..
*En intressant observartion jag gjort är att kissarna aldrig kommer och lägger sig i mitt knä när jag sitter och lyssnar på musik via CD-spelaren! När jag däremot spelar vinyl kommer dom ofta! Undra om dom hör något som vi inte hör som gör att CD blir obehagligt för dem!?*

Helt plötsligt så bara ÄLSKAR jag katter
Jag hör det också

Peder...

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:32:34  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Nicklas Nord har ett fint litet märke uppe på en av sina högtalare som är ditsatt av en lite kattbuse!!! Men något högtalartyg lockade aldrig....

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/02/01 :  00:13:41  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

quote:
Varför har man katt överhuvudtaget..

Vad ska man annars med mikrovågsugn till.


Jag trodde att du försvann vid senaste måltiden på dagiset "Korven".

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/02/01 :  00:16:37  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Originally posted by Dan Brickman

Eller också har man ett eget låsbart lyssningsrum så att katten överhuvudtaget inte har tillträde. Ej heller barn och äkta hälftar med sina livsfarliga putsdukar.

Det har jag

Där är jag kung. Jag putsar. Jag städar. Det rummet är mitt.

För övrigt har jag planetens finaste katt



Trevligt hos oss ligger katten på högtalaren speciellt när vi spelar på lite högre volym, gillar jazz inte så förtjust i klassisk musik.



Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Mikael S
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/02/05 :  10:39:19  Show Profile Send Mikael S a Private Message
Tack alla för era tips och förslag. En del lite bättre än andras men alla nya aspekter kan tillföra ny kunskap. En kort sammanfattning skulle kunna vara att skaffa mer klösbräder, peppra eller spruta fyspray på högtalaren, använda sparyflaska med vatten i, klippa klorna ofta, spraya luktgott på klösbrädorna, möjliggen sätta pingisbollar på tassarna (tror inte det blir så uppskattad) eler sist och mest dramatsiskt kasta ut katten. Men då åker sambon också så det kan ju bli ett tuft val hmmmm. Ge gärna mer förslag om ni kommer på mer MVH / Mikael
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:26:53  Show Profile Send bassman a Private Message
Se till att katten har annat att klösa på, t.ex. klösbrädor, vass/stråmatta har vi oxå och den gillar katten skarpt att bita/klösa/leka på/under. Peppar kan man strö ut på golvet, där man inte vill att katten ska vara. Enligt min erfarenhet är peppar bättre än Fy-spray.
Annars är katter djäkligt bra på att utvärdera anläggningen. När det låter bra, sitter vår och tittar efter var ljuden kommer ifrån.




Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:31:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael S

..eler sist och mest dramatsiskt kasta ut katten. Men då åker sambon också så det kan ju bli ett tuft val hmmmm. Ge gärna mer förslag om ni kommer på mer MVH / Mikael



då slår du ju två flugor i en smäll!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000