HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sheratonmässan 2011 - Lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/02/14 :  13:05:25  Show Profile Send LarsG a Private Message
Det går väl alltid filosofera över värdet att höra totalt okänd musik på en okänd anläggning. Jag är säker på att det alltid
går att hitta den perfekta musikinspelningen till vilken anläggning som helst bara man letar tillräckligt länge. Intressant vore om vi kunde få veta i förväg
vilken musik som de olika utställarna tänker använda, då kanske vi har chansen att lyssna på den hemma innan mässan.
Om det nu var omöjligt att få lyssna på egen medhavd CD kan ju vara en rent praktisk fråga på en stor mässa, men några borde väl få chansen.
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/02/14 :  13:35:20  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message
Ja, att stå på mässa kräver definitivt sin man...

Snöovädret i fredags gjorde inte sitt till för att förbättra våra chanser precis heller...

Sonus Faber-leveransen blev försenad. Vi fick betala 14.000:- extra för att få DSV att express-leverera upp grejerna. De anlände sent på fredagkvällen.

Wilson Sophia och Maxx-leveranserna blev också kraftigt försenade. De var beställda till klockan tolv. De anlände sex timmar senare...

Wilson Maxx går inte in i hissarna utan att man packar upp dem först.
Det fick vi göra i foajén.

ARCs nya DS450M monoblock visade sig ha fått en smäll i transporten.
Bara ett fungerade när vi skulle sätta upp högtalarna.

Vi fick åka ut till lagret i Hässelby mitt i natten och hämta våra MOON W7M monoblock istället. Vi kunde börja ljudsätta högtalarna efter midnatt. Då hade vi handburit i stort sett hela utrustningen från lagret och ut till lastbilen som stod parkerad ett par hundra meter bort på grund av MASSOR av DJUPSNÖ överallt. Thank You God!!!

Vid tretiden på natten till lördagen hade vi fått ljud i det hela, och alla ljudkällor fungerade som de skulle. Brandon och Peter stannade uppe och fine-tuneade. Jag skramlade hem till Vallentuna och sov tre timmar. Sen upp igen, och in till mässan för att möta folket.

Jag fick sätta upp skivspelaren under mässans första timmar. Det gick OK, men inte optimalt. Jag justerade om den mer noggrant under söndagförmiddagen. Sen började det låta RIKTIGT BRA.

Vi hade pressvisning klockan 17-20. Därefter middag med våra amerikanska gäster. Bord bokat till klockan 21.45.

Hem igen. Sova fyra timmar. Sen in igen.

Mässan slutade med att jag skulle lasta av det sista hemma i Vallentuna klockan halvett på söndagkvällen. Jag stod inne i lastutrymmet och lyfte upp första lådan när jag kände att hela lastbilen rullade framåt. Hjälp!
Sprang bakåt, kastade mig av flaket, tvärvände och sprang till förarhytten, slängde mig framstupa över förarsätet och ryckte i handbromsen och fick stopp på ekipaget.

TRE CENTIMETER ifrån kollision med grannens parkerade bil.

Close call...

Så visst - jag håller med dig till fullo. Att stå på mässa kräver sin man. Det är det mest intensiva man kan utsätta sig för överhuvudtaget.

Nu ska jag skaka på mig och ut och plöja i HiFi-Sverige igen.
Skam den som ger sig!!!

Ludwig

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/02/14 :  13:40:54  Show Profile Send Kilgore a Private Message
It's a dirty job but somebody's got to do it ;)

BTW i Malmö var det snöfritt o solsken :D

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/02/14 :  15:06:26  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Ludwig, det där lät verkligen som en helg som kan ta knäcken på vem som helst . Vi mässbesökare är i alla fall glada för att ni sliter för att vi ska få möjlighet att höra grejor som de flesta av oss bara kan drömma om. Att det finns folk som dissar allt som kostar mer än man kan/vill betala är bara att avfärda med det klassiska "surt sa räven" . Tack och lycka till boyz
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/02/14 :  15:40:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad var det jag sa?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2011/02/15 :  13:41:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Kul mässdag, mest pga den sociala biten, ingenting som jag lyssnade på lät jättedåligt, men heller ingenting som lät oemotståndligt.
Peters demo av äggen var ett av de bättre, liksom Andréns dito av Transmisson Line, lite mindre output i övre registret om jag fått önska, men dynamik och definition var jag nöjd med.
Hade en kul upplevelse inne hos Genelec också.
Märker dock mer för varje gång jag besöker mässan att de roligaste rummen oftast är de där det spelas den intressantaste musiken, det håller på att ta över den där "Aha" upplevelsen jag förr kunde få enbart av ett visst ljud oavsett vad som spelades.
När man DIYar får man också en lite annan relation till köpeburkar och vad de kostar, man ser ju inte den arbetstid man lägger ner själv som pengar i den bemärkelsen.

Korridorsnack med Huzze Bearwik Petter P och Micke Y satte också färg.
(Ingen glömd tror jag)

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/02/15 16:20:48
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/02/15 :  14:46:17  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hade en kul upplevelse inne hos Genelec också.
Berätta berätta!

Edited by - gcs on 2011/02/15 14:47:19
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2011/02/15 :  15:25:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jo, Genelec spelade i mitt tycke musik på ett mycket okonstlat sätt, sådär så man ville vara kvar och lyssna mera, måhända ett uns insmickrande och kanske inte det allra bästa anslaget, men ljudet satt ihop så fint att jag inte tänkte mycket på det, det dyraste paret var VÄL dyrt tyckte jag men det näst dyraste tillsammans med sub var inte långt efter och till ett betydligt attraktivare pris.

Vore mumma till en flott datoranläggning med ett bra ljudkort som försteg, minimalistiskt men samtidigt bra.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2011/02/15 :  16:14:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag lyssnade på deras största och med min musik var de väldigt bra. Otroligt väl maskerade mellanregisterelement, det syntes inte att det var en trevägare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/15 :  16:28:58  Show Profile Send huzze a Private Message
För mig är det numer en stor del av behållningen - att träffa likasinnade dvs forummedlemmar i mitt fall. Förr rände jag runt som en skållad råtta för att hinna med. Nu blir det längre lyssningar med sällskap som jag hellre föredrar och missar några rum istället.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/02/15 :  16:35:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag var Sheraton en kort stund för att se om någon ville fika. Men det var ingen som ville det så jag åkte istället hem och fikade.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/02/15 :  19:18:11  Show Profile Send HerrD a Private Message
Instämmer i hyllningskören för Genelec. Svårt att tro demonstratören när han hävdade att det var de minsta som spelade. Han fick helt enkelt stänga av dom baktill för att bevisa saken. Den demon väckte svårt habegär för de största: 8260a. Har sällan hört så stor skillnad på olika inspelningar. De demonstrerade även rumskompensering i sina dsp-modeller. Med kompensering försvann den mellanregisterförtjockning som plågade många rum.

Åkte annars till mässan för att kika på olika rörförstärkare och högtalarkombos. Air Tight övertygade med fin ton och förbluffande kontroll över högtalarna från Ascendo.

Stora förväntningar på Audio Note UK efter att ha läst mycket positivt. Medelmåttigt ljud på sin höjd. Verkar inte riktigt fått till det.

Stora dyra system är intressanta för att se hur långt gränsen kan flyttas och av dessa visade TAD som vanligt svårslagen dagsform. Dessutom föredömligt demonstrerat av en alltid lika utmärkt Andrew Jones.

Korta sammanfattningen: åkte till Sheraton med rörfrossa och kom hem med habegär för studiomonitorer...

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/02/15 :  20:11:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det var ju kul att nu flera än jag fått möjlighet att lyssna på Genelec 8260a. Jag har ju skrivit om den flera gånger sedan jag hörde den för snart ett år sedan. Jag har bara hört den en gång och kommer nog att köpa ett par under året. Jag tycker att det är den bästa stativaren eller närfältaren som jag hittills har hört. Jag skulle annars gärna vilja lyssna på TAD:s stativar som säkert låter bättre men mycket dyrare och som dessutom kräver ett dyrt kraftslutsteg. Var det någon här som hörde TAD-stativaren?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/02/15 :  20:40:05  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jo, jag hörde bägge. Vågar påstå att det finns likheter i renhet, attack, kompressionsbrist, homogenitet osv. Hade varit mycket intressant att höra 8260a uppställda på ett mera hifimässigt sätt samt med bättre kringutrustning.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

O8h7w
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/02/15 :  23:42:06  Show Profile Send O8h7w a Private Message

Jag hade den trevliga möjligheten att vandra runt på mässan under söndagen, tillsammans med mina båda yngre bröder och Pappa. Underbart att ha bekvämt sällskap med sig, ännu roligare att alla tyckte det var en mycket intressant dag!

Min yngsta lillebror tog dessvärre fel på kvantitet och kvalitet, något han har för vana att göra, och blev stormförtjust i de små imponatorhögtalarna från XTZ. Min äldre lillebror å andra sidan fixerade sig på andra änden av frekvensregistret efter att ha lyssnat på Transmission Audios spännande diskanter. Han hade en väldigt intressant beskrivning av detta - "de diskanterna spelar (på samma sätt) som riktigt bra baselement gör". Jag håller med honom till fullo, de diskantelementen spelade med dynamik och en sorts slagkraft som jag faktiskt inte har någon bättre beskrivning på. Ett underbart ljud, i det registret. Men resten av högtalaren var ju inte lika lyckad :( Flera har i den här tråden menat att det var för mycket diskant. Man kan lika gärna säga att bas/mellanregister-elementen spelade för lågt, det lät helt klart som en enkel nivåskillnad mellan elementen. Och skillnaden i kvalitetsnivå kändes skrattretande.


Ett par tre andra saker som sticker ut i mitt minne.

Till att börja med något som lät illa. Ja, ni läste rätt, det lät illa, men visserligen bara en enda ton. Jag och Pappa flydde rummet när ett par stativhögtalare från Canton hittade på något förfärligt med en hög ton från en kvinnlig sångerska, ljudet skar i öronen. Mycket förvånande, eftersom de i övrigt lät rätt så bra...

Något som lät bra var demon hos Naim, och den åtminstone för mig nya och lite udda musik som spelades där. Spåret "Soft serve" från plattan Irressistible Bliss av bandet Soul Coughing var någonting jag helt enkelt var tvungen att "spottifajsa" när jag kom hem... och nu undrar jag förvånat om inte Naim-systemet saknade lite djupbas?

Något som i min mening lät ännu bättre var ett par högtalare som dessvärre (imho) ser ut som aliens ur en barnfilm, Vivid Audio K1 och vad det nu var för spännande elektronik de spelade med. Vinyl i alla fall, och vackra träbitar från Entreq. Här var ljudet luftigt och öppet, med en ganska så imponerande stereobild från en inte fullt så bra sittplats. Som allra bäst lät det med en ovanligt ren och naturlig inspelning av en solist i en kyrka, jag har tyvärr ingen aning om vad det var. Någon som kan hjälpa mig där? Rolig kille som höll i demon också, plus till honom.

Något som lät lite underligt var ATC. De pratade mycket om sitt mellanregisterelement, och om hur det viktigaste registret ofta glöms bort. Jo, nog var deras högtalare bra på att hantera röster, men i gengäld tycktes de helt ha glömt bort ändarna på frekvensskalan, där det är så lätt att höra brister. Och jag fokuserar av någon anledning mycket på diskanten när jag lyssnar. Det var först i den största modell de hade med sig de över huvud taget verkar ha ägnat diskantelementet en tanke, men den högtalaren hade istället mer problem med basresonanserna i rummet. Och som huzze nämnde i trådens början, högtalarna lät ovanligt mycket olika för att komma från samma tillverkare. Underligt.

Genelec lyssnade jag på en mycket kort stund, jag tyckte på en gång att jag hört tillräckligt. Om jag letade efter högtalare skulle jag leta efter närfältsmonitorer, och det tycks inte finnas någon mening med att leta vidare, dessa låter "rätt". Och talar man studiomonitorer känns det rätt och riktigt att tala om rätt och fel i ljudåtergivningen. Sedan kan det ju vara intressant att veta att den prislista man fick med sig därifrån inte verkar ha mycket till verklighetsanknytning.


Men men, jag är ute efter en hörlursanläggning i dagsläget och jag gjorde några intressanta observationer. Av allt jag hann att lyssna på under mässan kom det bästa ljudet ifrån ett par HD800, ja det är nog det bästa ljud jag någonsin hört. Men så är jag också rätt så ny. Just detta par drevs av den rörbaserade hörlursförstärkaren EAR HP4, med signal från en CD-spelare - även den med rör i, båda två från konstruktören Tim de Paravicini. Jag har nu konstaterat att denna hörlursförstärkare tyvärr är en bra bit utanför min budget - den kostar tre gånger så mycket som hörlurarna...

Jag lyssnade förstås också på HD800 inne hos Sennheiser själva, först med en Lehmann Black Cube Linear. Det ska ju vara den förstärkare som primärt användes under utvecklingen av luren, och det är ju den som Sennheiser i allmänhet använder för att dema med. Men jag hade redan hört HP4:an, och jag var inte imponerad. Det var en aning hårt, vasst, lite kantigt i diskanten och det saknades lite djup och perspektiv.

En av representanterna från Sennheiser föreslog att jag prövade den vänstra utgången på den förstärkare från Burson Audio som fanns att välja på där, han menade på att den var lite färgad åt det hållet. Och det var precis vad den var - färgad. Lite mörkare, lite extra övertoner (inte de riktiga), lite distorsion. Nej, bevare mig väl, den var långt sämre än de två andra. Killen från Sennheiser lyssnade på vad jag sade, nickade instämmande och bad om namnet på den där rörstärkaren...

Ursäkta lång post, men nu slipper ni att höra mer från mig på ett tag :) /O8h7w

There's a nice effect of being pessimistic - everything turns out better than expected!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/02/16 :  09:25:31  Show Profile Send Sundström a Private Message
O8h7w, trevligt skrivet och målande beskrivet! Fint!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/16 :  11:05:15  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Ursäkta lång post, men nu slipper ni att höra mer från mig på ett tag :) /O8h7w
Nejdå, fortsätt!
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2011/02/16 :  11:20:53  Show Profile Send aleks a Private Message
Ja Genelec, helt såld i dessa små aktiva burkar.

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/16 :  11:52:24  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
O8h7w
Kan nog stämma att Naimriggen uppfattades som lite kort om lågbas men det beror på att de där Ovator 400 inte går ner så djupt.
Vill man ha mer djup får man gå upp till Ovator 600 eller skaffa sig en sub vilket kanske känns lite trevligare då den kostar mindre.

I övrigt håller jag med övriga, håll dig inte undan - du skriver intressant!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2011/02/16 :  18:47:06  Show Profile Send Andrén a Private Message
Vill passa på att tacka för en trevlig mässa och alla de man hann med en liten pratstund med =) Trevligt att träffa forumisterna =)


FBK: Tackar för de fina orden!

Ang diskanten så finns ingen höjning, mätmässigt, att tala om. Variationer om 0,5dB finns i dess område, men resten får jag nog lasta spridningsmönster och rum för. Vill man lyssna mer så är man välkommen till vårt demorum i Uppsala. Där ska inte rummet spöka iaf =)

Mvh Andrén

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2011/02/16 :  20:52:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ang diskanten så finns ingen höjning, mätmässigt, att tala om. Variationer om 0,5dB finns i dess område, men resten får jag nog lasta spridningsmönster och rum för.


Andrén hur skiljer sig spridningsmönstret jämfört med vanliga domar?


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2011/02/16 :  22:22:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En fråga till:

Är de helt raka till 20? Det är vanligt att det blir lite framträdande då.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.87 sekunder. Snitz Forums 2000