HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Tube buffer processor"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/09 :  00:19:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har börjat fundera lite i banorna att skaffa ett passivt försteg med inbyggt RIAA (eller, det är ett RIAA med volympot och möjlighet att koppla in en extra signalkälla - detaljer kommer ev. senare).
Men jag vill ju gärna behålla "rör-värmen" som mitt MF X-pre ger...

Har därför börjat titta efter en Rör-buffer, dvs. en apparat som kopplas in i signalvägen och adderar "rör-känsla".
Det jag hittat är Musical Fidelity X-10 (finns i två olika versioner, men ingen av dessa tillverkas längre) beg.pris runt 3500kr.
Från det stora landet i öster tillverkas ju en del billighets-hifi, bla Yaqin som har ett par modeller som är mycket intressanta pga. priset: SD-CD1, SD-CD2 och SD-CD3, priser på ebay $83-160.
Kanadensiska Grant Fidelity har ett par modeller som jag misstänker är moddade Yaqin - B283 och B283mkII, $175 & $225.

Någon som har erfarenheter eller åsikter kring detta?
Tips på andra märken och modeller mottages tacksamt!

Av någon anledning så känns GF mest intressant:
http://grantfidelity.com/site/catalog/52/tube_processors

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/02/09 00:36:41

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/02/09 :  08:35:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"rör-värmen"
"rör-känsla"

Undrar lite vad det betyder, rör kan låta på olika sätt. (Precis som trissor)
Frågan är vad du vill ha?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/09 :  10:44:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Well, jag är som ni kanske förstår ingen expert på det här med rör...
Men den lilla erfarenhet jag har är att om rör är inblandade så får ljudet en "varmare" klang - ett sound jag gillar.
(jo jag har förstått att så inte alltid är fallet, men det är det jag är ute efter)
Jag antar att det är ett sådant sound som de här apparaterna adderar (de recensioner jag läst tyder på det) - vad är annars vitsen med ett rörbuffersteg?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/02/09 :  11:55:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
vad är annars vitsen med ett rörbuffersteg?
Troligen att buffra en signal.

Men då förstår jag vad du menar. Det typiska single end är nog vad du är ute efter, det ger förhållandevis hög andratonsdistorsion och frekvensgång med en förhöjning i mellanregistret.

Här om dagen byggde jag ett par single end rörslutsteg (ECC81 och tetrodkopplad 6L6 med en del motkoppling om någon är nyfiken) och de har det där speciella varma ljudet. En bekant som lyssnar mest på klassiskt var helt euforisk över ljudet medan andra som hört det avfärdar det hela. Det är intressant vad olika människor tycker om.

Vad gäller de apparater du nämner vet jag tyvärr inget. Jag blev bara nyfiken på dina ordval.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/02/09 11:56:15
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/02/09 :  13:03:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag körde länge med passivt försteg på 90-talet men då hade jag en cd-spelare som verkligen orkade dra lasset. De aktiva försteg som jag jämförde med var väl inte direkt av highend-kvalitet heller.
När jag sedan bytte cd-spelare så misstänkte jag att den var mindre lämpad för att driva ett passivt försteg och slutsteg. När jag då provade X-10D så upplevde jag ett markant lyft. Det ledde sedan till att jag övergav passiva försteg för jag fick ännu bättre ljud med ett Advantage P1 försteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/09 :  13:27:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tack Bernt och Björn-Ola för era inputs.

Min CD-spelare orkar definitivt att driva slutsteget (har provat) så ett passivt försteg borde väl inte göra det hela sämre?
Det ena försteget som jag har tittat på har ett inbyggt RIAA så det borde ju vara anpassat, annars kanske det är just där som problemet ligger?
Att jämföra med High-end är inte aktuellt, jag rör mig nere på kloaknivå i sammanhanget.
Anledningen till att jag funderar på detta är att jag ev. ska sälja av mitt RIAA och behöver då ett nytt, jag hittade då ett RIAA med volypot och möjlighet att ansluta en extra signalkälla.
Om nu denna apparat ska ersätta både mitt befintliga RIAA och mitt befintliga försteg (MF-pre, rörhybrid) så är jag rädd att "rör-värmen" ska försvinna - det är därför har jag börjat titta efter rörbuffersteg.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/02/10 :  10:15:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tjena, jag har också sneglat på dessa enheter. Tycker att mina hifikompisars anlägningar med rör i kedjan har en tilltalande signatur i ljudåtergivningen. Funderar på att sätta in ett rörbuffertsteg i tapeloopen så jag kan välja att få en rundare återgivning på behövande skivor eller när mitt humör kröver det.
Eftersom min anlägning är, vad jag upplever, rätt ofärgad skulle det vara kul med något som ger lite must och rörglöd till det hela när andan faller på.
Rapportera gärna mer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000