Author |
Topic |
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 22:50:05
|
Detta är något som i alla fall jag väntat länge på. Det rör sig om en Hdmi-växel med ljudutgång. För oss som längtat efter att få köra kvalitets stereo tillsammans med prylar som tv och spelkonsoll. Den tar ljud via Hdmi och stoppar ut genom antingen coax/optisk digital eller 3,5mm plugg analogt.
Vet inte hur bra DAC:en i sig är men moddning känns väll fullt möjligt.
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10592 |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 22:52:48
|
Smart grej! Dock misstänker jag att DAC:en är av allra enklaste snitt... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 22:54:06
|
DAC? Nänä, digital växel med hörlursuttag som bonus. |
Edited by - huzze on 2011/02/01 22:55:23 |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 23:01:01
|
huzze: Detta har inte funnits på marknaden innan och för att få ut analog signal ur "växeln" måste det sitta en DAC i den oavsett om signalen är tänkt för lurar eller what so ever. För oss som vill slippa hemmabio men vill ha enkelheten som en hdmi-växel ger är detta genialt. Om man kan lyckas modda i ett bättre chip/DAC och ett par vettiga RCA-pluggar vill säga. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 23:08:44
|
Tänk då att den primära kostnaden är alla kontakter och kretsarna för att skicka HD-ljud mellan in/utgångarna. Misstänker att det är den allra enklaste kretsen som de fått tag på som agerar D/A och analogutgång.
Nåt som vore intressant var ju om den kunde skala ner ljudet från HDMI till S/PDIF (caox, toslink) så att det sedan gick att använda en vettig D/A. Fast då blir det lite att gå över ån efter vatten, lika så enkelt att välja enklare upplösning på materialet (BluRay/DVD) eller på utgången (PS3).
Men visst är elektronikindustrin bra på att ta fram nya format och kontaktstandarder, så att det alltid behövs en liten låda? |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 23:13:13
|
quote: Nåt som vore intressant var ju om den kunde skala ner ljudet från HDMI till S/PDIF (caox, toslink) så att det sedan gick att använda en vettig D/A.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men det är väl precis det den gör..?
Jag förstår inte heller varför en sån omvandling behöver involvera en d/a omvandlare? |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 23:17:01
|
Nja, är det inte dts in->dts ut?
Nedskalning, då tänkte jag dts in->24/96 ut eller liknande.
Nedskalning kanske är fel ord då det handlar om olika format.
EDIT: Läs två gånger... quote: Via fjärrkontrollen kan du välja mellan stereo-ljud eller 5.1 ljud.
Frågan är då vad det är för kvalitet på 2.0 ut |
Edited by - huzze on 2011/02/01 23:18:35 |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 23:20:56
|
Den skalar ju ner vad jag förstått. Du kan själv välja om den skall skicka multikanal eller stereo via SPDIF/Toslink .
Hdmi ger ju fördelen att du bara behöver en analog kabel ut från växeln. Det innebär att du eventuellt aldrig behöver växla källa på vare sig bildvisare eller förstärkare. För min del som kör många källor genom förstärkaren Sat-box, ps3 osv och vill att det skall gå enkelt med min logitech harmony-fjärr fick problem när tv:n inte kunde välja ingång utan att bläddra i en lista över ingångar. Då krävdes att tv:n stod på en fast ingång och att växeln skötte vilken signal tv:n fick för att Harmony skulle fungera felfritt.
Jag blev hänvisad till receiver av hemmabiomodell för enkelhetens skull. Visst skulle jag kunna köra analogt hela vägen med fler kablar till följd (dom är ju av ondo tycker jag) eller haft fler fjärrar vilket tar bort hela iden med Logitech Harmony.
Är det en DAC i den borde ju den gå att modda, eller ännu bättre så köper Harmony Design ett ex och bygger en egen modell av för efterfrågan lär finnas. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 09:27:41
|
Ingenting nytt. Jag har en sån hemma(liknande modell). Skulle aldrig falla mig in att använda analoga utgångarna på den dock. Det är ju därför det är spdif-utgång så man kan koppla på valfri dac För TV-ljud fungerar säkert dacen utmärkt men jag har en känsla av att den inte är särskillt mycket bättre än en TV-dac...
Med en receiver behöver du inte köra analogt? Dom tar HDMI och spdif. Vissa modeller kan även skicka ut på signalen via SPDIF utifall man vill ha en extern DAC. |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 14:04:24
|
Lovan: Jag vill inte behöva använda receiver utan vill ha riktiga grejor till stereon som kan kopplas ihop med tv, spelkonsoll HD-box osv på ett enkelt sätt.
Känner du till någon vettig tvåkanalare med HDMI-växel som kan ta emot och sampla ner ljudet från HDMI till stereo och skicka vidare bildsignal?
Återigen läser tydligen inte folk vad som skrivs. Den kan vara en vettig pryl förutsatt att man kan modda DAC:en. |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 14:54:05
|
Jag förstår inte vitsen med denna.
Har man en modern tv som tar hdmi så finns de väl oftast även optisk ut? Det gör det i alla fall på min snart 3 år gamla samsung. Med andra ord alla hdmikablar går till tvn, sedan optisk ut från tvn till extern dac och vidare till försteget.
Problem solved och en mindra box i systemet.
/Kareem |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 15:32:36
|
Jag syftade på att receiver inte behöver ta mot analogt. Den där switchen gör ju precis vad en receiver gör. Men den där switchen kodar knappast om DTS och DD utan det är troligen enbart LPCM som den tar mot. Det blir ju precis samma sak som att ta digitalutgången på enheterna direkt fast du har det i switchen så det switchas samtidigt. Det är ju inte "bättre" än valfri receiver direkt Tvärtom skulle jag säga iomed att receivern kan decoda olika format, kan få lipsync m.m...
Spelar det någon roll att det är ett par kanaler till? Jag har sneglat lite på onkyo 608 men jag har inte varit iväg och testat vad man kan få ut på digitalutgången. Det är framförallt lipsync jag är intresserad av själv.
Edit: Wilderwein: Vissa har inte en tv inkopplad utan bara en projektor. Men annars är det samma princip. Man kan också ha färre hdmi-kontakter på tvn än man behöver. |
Edited by - Lovan on 2011/02/02 15:39:00 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 13:31:04
|
Vissa personer som har en 2-kanalsrigg och en TV har ingen plats att ha en hembioreciever. Samt att de har väldigt få analogingångar i förstärkaren. Då är ju denna manick smidig! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 13:46:34
|
Nån som vet vad det blir för bitrate på S/PDIF utgången? Ljud från SACD och Bluray lär garanterat samplas ned för att det inte skall finnas en genväg för kopiering. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 13:58:22
|
jonas_gbg: blu-ray behöver inte nedsamplas. Du får decoda det i spelaren och sen skicka det som LPCM. SACD lär man nog inte kunna få ut iomed att det inte skickas som LPCM. |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 15:16:10
|
Jag skall försöka sammanfatta det hela för att ta bort alla frågetecken.
En hemmabioreceiver kan aldrig bli lika bra i ljudkvalitet som en vettig tvåkanalare.
Kablar av alla de slag är av ondo och upphovsmän till störningar och påverkar signalen. Så dom bör hållas till ett minimum. Av den anledningen är HDMI suveränt eftersom du får både ljud och bild i en digital kabel.
Dom flesta tv som har optisk ut skickar bara optisk ut via boxermodulen och omvandlar således inte signalen som kommer in via HDMI till optisk.
För att allt skall klaffa på de sätt som ni påstår behövs en fjärrkontrollerad DAC som har väldigt många ingångar och då får vi ändå minst två signalkablar per enhet i stället för en. Utöver det behöver vi då leda 4-5st HDMI-kablar upp till tv:n i stället för en.
Poängen med switchen som jag ser det är att ersätta en receiver men ändå hålla kablarna till ett minimum, tänk er situationen där ni kan köra Bladelius via en signalkabel in och allt sköts fjärrkontrollerat via en switch med inbyggd DAC av grym kvalitet. Ni skulle kunna minimera störningar som uppkommer av kablar och samtidigt få en rigg som är superenkel att sköta.
Med en Harmony skulle detta innebära att ni väljer aktivitet på fjärren som "Se på Tv" eller "Spela PS3" och den sköter allt via HDMI-switchen ist för att växla ingång på förstärkare och tv.Enkelhet i egen hög person och med färre kablar och störningar som grädde på moset. |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 17:16:28
|
quote: blu-ray behöver inte nedsamplas. Du får decoda det i spelaren och sen skicka det som LPCM. SACD lär man nog inte kunna få ut iomed att det inte skickas som LPCM.
Men får man ut 44/16 eller 192/24 på S/PDIF utgången? På de bluray jag kollat manualer (det har varit modeller från Oppo) så kan man välja om SACD skall skickas i DSD eller PCM format på HDMI länken. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 19:07:45
|
widescreen4: Jag är med på vad du menar med fördelarna av switchen. Jag är dock väldigt skeptisk till att du skulle kunna få bättre ljud ur dacen som sitter i switchen än vad du får ur en receiver. Switchen är mindre och billigare men där tror jag också alla fördelar slutar. Om du ändå tänkte låta HD tweaka nåt låt dom hitta en receiver där man kan klämma in ett bättre dac-chip och utgångssteg . Du har iaf bättre förutsättningar för att få det att bli bra. Tycker jag
jonas_gbg: Det beror på spelaren. Det är inga problem att skicka 2kanals LPCM 192kHz via optisk. PS3 kan du välja det t.ex. Det om SACD var faktiskt nåt nytt för mig Men om man skickar det som LPCM får man då en nersamplad signal eller originalsignalen(omgjorde då till PCM)? |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 19:18:03
|
quote: En hemmabioreceiver kan aldrig bli lika bra i ljudkvalitet som en vettig tvåkanalare.
Det var nog bland det mest befängda jag hört.. Hur har man kommit fram till ett sådant påstående ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 19:42:31
|
@RuneStone: Ja jag borde skrivit att det skulle bli så hiskeligt dyrt så belåna huset hade varit nödvändigt. Dessutom skulle den bli gigantisk om man på ett vettigt sätt skulle kunna skärma digitala/analoga delar från varandra och dom i sin tur till nätdelarna. Ja nätdelarna, det skulle ju krävas sju stycken om den skall kunna jämföras med en äkta dual-mono förstärkare.
Men det är off-topic så det skriker.
@Lovan: Det finns garanterat plats nog att modda in en cambridge-DAC eller liknande i den så visst hade man enkelt kunna bräcka en receiver på den punkten. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/02/04 : 11:09:24
|
widescreen4: Jag är skeptisk till att en cambridge dac är bättre än en receiver men jag förstår hur du tänker |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
|
|
Topic |
|