HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken budget diskant ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/27 :  22:12:00  Show Profile Send falukorv a Private Message
Förresten ska du satsa på sluten låda runt 30 liter eller basreflex runt 50-60 liter ?
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:15:07  Show Profile Send lenwac a Private Message
Hej

Håller själv på och labbar med ett par BBK200 och 3" Audax bredbandselement i 15 liters sluten lådda, låter inget vidare.
Jag bryter BBK vid 120 Hz med ett par gamla subbasfilter.
Såg här ovan att BBK med fördel kunde delas vid 3000 Hz.
Låter bra, det skall jag prova!
Det är inte så att någon av herrarna har ett par lämpliga filter som ligger och skräpar och som jag kunde köpa för en billig peng?

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:33:06  Show Profile Send Slumpen a Private Message
falukorv: Jag hade tänkt mig en basreflex på drygt 50 liter... det är väl exakt 53 liter eller nåt sånt.

Jag har läst mig till att "Gamman" trivs bäst i slutna lådor, men en basreflexlåda ska det bli iaf. Absolut, jag ska hålla dig uppdaterad. Även om det nu kan ta ett tag innan dom blir klara...

/ T

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:20:23  Show Profile Send falukorv a Private Message
58 liter är väl egentligen optimalt för basreflex i det fallet om thiele-small parametrarna stämmer med de angivna.
Men resonansfrekvensen hos elementen kan variera en del. Är elementen nya gissar jag att de har en resonansfrekvens på uppåt 35-40 Hz men upphängningen mjuknar en del med tiden.
Så tänk på dimensioneringen av porten.

Att stoppa BBK 200 i en 15 liters låda som Herr Lennart gör innebär i bästa fall ett Q på 0.85 och undre gränsfrekvens vid 50 Hz (vilket inte är så kul).
Om Audax bredbandarna också finns i lådan med egen kavitet så minskar ju lådvolymen ytterligare. I så fall närmar sig Qts=0.9
Nu känner jag inte till vad det är för bredbandare men prova delning vid max. 400 Hz om du sätter basen nära glovet, och prova 700-1 KHz om basen sitter ganska högt upp.
3-3½ KHz går ju också bra men frågan är ju då om du inte hellre borde satsa på en bra diskant.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:25:51  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by lenwac

Hej

Håller själv på och labbar med ett par BBK200 och 3" Audax bredbandselement i 15 liters sluten lådda, låter inget vidare.
Jag bryter BBK vid 120 Hz med ett par gamla subbasfilter.
Såg här ovan att BBK med fördel kunde delas vid 3000 Hz.
Låter bra, det skall jag prova!
Det är inte så att någon av herrarna har ett par lämpliga filter som ligger och skräpar och som jag kunde köpa för en billig peng?

/lenwac

Hej du kan få köpa ett par 30 liters lådor av mig som jag har haft till Gamma bbk-200. Det är från början Hifi-Kit lådor som jag limmat och spikat på förstärkning för bakstycke och baffel.
Saknar en del ytbehandling men..
Kanske har du något roligt att byta mot ?

Edited by - Mattepatte on 2003/01/28 17:39:05
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:50:04  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Det här med basporten, jag tror att jag har missat något någonstans i mina räkningar MItt program vill nämnligen ha ett reflexrör på 23 cm. Jag tycker det verkar mycket.

Falukorv: 58 liter stod det i mina papper också, ibland ser man ju inte vad man skriver själv.

Det kliar i mina fattiga fingrar...

Edited by - Slumpen on 2003/01/28 21:50:35
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:40:26  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

58 liter är väl egentligen optimalt för basreflex i det fallet om thiele-small parametrarna stämmer med de angivna.
Men resonansfrekvensen hos elementen kan variera en del. Är elementen nya gissar jag att de har en resonansfrekvens på uppåt 35-40 Hz men upphängningen mjuknar en del med tiden.
Så tänk på dimensioneringen av porten.

Att stoppa BBK 200 i en 15 liters låda som Herr Lennart gör innebär i bästa fall ett Q på 0.85 och undre gränsfrekvens vid 50 Hz (vilket inte är så kul).
Om Audax bredbandarna också finns i lådan med egen kavitet så minskar ju lådvolymen ytterligare. I så fall närmar sig Qts=0.9
Nu känner jag inte till vad det är för bredbandare men prova delning vid max. 400 Hz om du sätter basen nära glovet, och prova 700-1 KHz om basen sitter ganska högt upp.
3-3½ KHz går ju också bra men frågan är ju då om du inte hellre borde satsa på en bra diskant.

Herr Falukorv.
Jag har andra alternativ oxå, 4" bredband, 5 1/2" bredband med liten extern diskant. Allt av synnerligen tvivelaktig kvalitet.
Vad tror du om det?
Det är ju kul att bara labba lite.

mvh lenwac

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/29 :  02:10:09  Show Profile Send falukorv a Private Message
Lennart, du som har gjort VH-1:or och allt ?

Är 4":arna Sigma 103:or och menar du att 5 tummarna och diskanterna av tvivelaktig kvalité är de som sitter i dina VH-1 ?

Eller är du en Nick tjuv ?

Edited by - falukorv on 2003/01/29 02:21:21
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/01/29 :  08:14:33  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:

Lennart, du som har gjort VH-1:or och allt ?

Är 4":arna Sigma 103:or och menar du att 5 tummarna och diskanterna av tvivelaktig kvalité är de som sitter i dina VH-1 ?

Eller är du en Nick tjuv ?

Näää, både 4 och 5 1/2" är av tvivelaktig kvalitet, sånt man kommer över på olika utförsäljningar för en 50 lapp, mao bra å ha grejer.

Vad är en Nick tjuv?

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:52:41  Show Profile Send falukorv a Private Message
En Nick tjuv är någon som snor någon annans användarnamn.

Jahaja junk element ? Fast du måste antingen ha någon data på dem eller mäta upp själv annars blir det hur subjektivt som helst.
Som att leta efter en nål i en höstack.

Men jag förstår dig, har själv lattjat lite.
Jag brukar peta i sådana element i en sluten låda. lyssna efter resonanser genom frekvenssvep och därefter eventuellt coata membranen.
Brukar också odtast bli bra om man skär bort dammskyddet och sätter lite bomull där. Vad ska du ha dem till ? vad är det för element ?
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:03:13  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:

Jahaja junk element ? Fast du måste antingen ha någon data på dem eller mäta upp själv annars blir det hur subjektivt som helst.

Jag brukar peta i sådana element i en sluten låda. lyssna efter resonanser genom frekvenssvep och därefter eventuellt coata membranen.
Brukar också odtast bli bra om man skär bort dammskyddet och sätter lite bomull där. Vad ska du ha dem till ? vad är det för element ?

Precis, lattjat lite, allt behöver inte vara så förbenat seriööööst
Skall bara ha dom till datorn. Har ett gäng nya bredbandare liggandes, därför provade jag.
Man man kanske skulle försöka få tag i ett par justa diskanter i stället. Har ett par i princip nya BBK-200 som jag provade att ha som subbasar i ett par slutna 15 liters lådor, lät bängapa
Du har inga justa diskanter och filter liggandes som du vill bli av med
Jag har ett par Adudax 3" HP080M0, Regent 4" och 5 1/2", 4" M-CC, alla bredband och helt nya om du är intresserad av något byte?

/lenwac

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:23:07  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Ska du köra i en 15 liters låda kan du köra compound, dvs en bbk-200 till tätt bakom den yttre t.e.x. kopplade via ett kort papprör.
Det skulle innebära att du kan plocka ut bas motsvarande BBK-200 i en 60 liters låda. Inte så illa va ?
Vad har du för impedans på dina Gammor ?

Återkommer om ev. byte
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:34:53  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:
Originally posted by Mattepatte

Ska du köra i en 15 liters låda kan du köra compound, dvs en bbk-200 till tätt bakom den yttre t.e.x. kopplade via ett kort papprör.
Det skulle innebära att du kan plocka ut bas motsvarande BBK-200 i en 60 liters låda. Inte så illa va ?
Vad har du för impedans på dina Gammor ?

Återkommer om ev. byte

8 Ohm

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/29 :  23:21:25  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jo, jag har ett par 8" Jamo C200L07 som trivs i 15 liters sluten låda
och ett par Philips AD-0162 med resonansfrekvens så låg som 1000 Hz.
Det borde passa dig bättre. Jag kan tänka mig att byta mot dina BBK-200 och Audax bredbandare om du vill.

Edited by - Mattepatte on 2003/02/06 23:34:08
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/29 :  23:30:11  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by lenwac

quote:

Precis, lattjat lite, allt behöver inte vara så förbenat seriööööst
Skall bara ha dom till datorn. Har ett gäng nya bredbandare liggandes, därför provade jag.
Man man kanske skulle försöka få tag i ett par justa diskanter i stället. Har ett par i princip nya BBK-200 som jag provade att ha som subbasar i ett par slutna 15 liters lådor, lät bängapa
Du har inga justa diskanter och filter liggandes som du vill bli av med
Jag har ett par Adudax 3" HP080M0, Regent 4" och 5 1/2", 4" M-CC, alla bredband och helt nya om du är intresserad av något byte?

/lenwac

Njae har visserligen bra diskanter och filter men njä... det vill jag nog behålla själv. Det där var inte direkt roliga prylar ;-)
BBK200 har jag också så det räcker av.
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:24:51  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:
Originally posted by Mattepatte

Jo, jag har ett par 8" Jamo C200L07 som trivs i 15 liters sluten låda

och ett par Philips AD-0162 med resonansfrekvens så låg som 1000 Hz.

Det borde passa dig bättre. Jag kan tänka mig att byta mot dina BBK-200 och Audax bredbandare om du vill.

Mattepatte! Du har ett PM

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000