HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter till 2-vägs högtalare..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:36:19  Show Profile Send margell a Private Message
Tjenare

Har byggt ett par högtalare med P21REX/DD (H282) och 25TAC/D (H535) från SEAS, jag byggde dom -99, och har fram tills nu användt mig av ett 6dB filter delat vid 2500Hz, använde mig av Loudspeaker Design Cookbook för att få fram filtret, ett Butterworth.

Hade nu tänkte mig att försöka förbättra detta lite. Behöver en spark i rätt riktning... Vad skall jag läsa? Vilka program är bra för ändamålet. Har ett SB 1024 live kort i datorn, går detta att använda för att mäta med? Kan någon tipsa mig om någon mic..

Kom gärna med lite tyngre litteratur, har läst en del EL FY MA på civilingenjörsnivå...

Tack på för hand

Joakim

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:59:47  Show Profile Send marens a Private Message
Har du testat njordfiltret? Inte samma element men liknande. Borde bli neutralare balans än med ett "textbook" filter iaf.

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//njord.pdf

Det viktigaste du bör veta (vilket du nog redan gör) när det gäller filter är skillnaden mellan akustisk och elektrisk överföringsfunktion. Det är den akustiska som betyder något, den elektriska spelar ingen som helst roll så länge man uppnår den akustiska delning man vill ha alltså filtret+högtalaren. Det är den som bör bli 6dB BW eller 24dB L/R eller vad man nu har tänkt sig för att elementen ska summera på rätt sätt.

Om du vill ge dig på mätningar och simulering så rekomenderar jag www.speakerworkshop.com
ett bra och kraftfullt gratisprogram som har det mesta man behöver för att konstruera vanliga högtalarfilter egentligen. Det man behöver är ett 5mm stort kondensatormikelement(panasonic är bra), bygga en egen mikförstärkare, lite andra billiga smådetaljer och en massa fritid.

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000