Author |
Topic |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 22:11:39
|
Har ett tag haft en abstrakt känsla av att ljudbilden inte varit riktigt fokuserad, att ljudbilden tippar över åt ena hållet och att instrumenten tappat lite sting. Jag har hållit på och växlat kablar, gjort a-b tester mellan kanalerna på elektroniken, kört frekvensmätningar, kollat hörseln, men icke. Grymt frustrerande. Idag har jag fått glädjen tillbaks! Oxider på kontakterna/kabeln till högtalarelementen! JBL's pro-element har ju klämkontakter. Mina har väl suttit monterade i minst 10 år, tror jag. Så elektronikrengöring och lite putsning fixade problemet. Vet inte om liknande problem uppstår med lödda anslutningar.
Ta't som ett tips. Kan göra underverk i en anläggning när dig. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 09:51:13
|
Vid sådana här tillfällen vill jag slå ett slag för diverse mätmjukvaror. Jag kan varmt rekommendera XTZ Room analyzer då den är så snabba att komma igång med. PÅ ca en minut har jag kopplat upp och kommit igång med mätningarna och kan då snabbt avgöra om tex högtalarna mäter olika i lyssningspositionen.
Det finns andra bättre program men nackdelarna är att man måste jobba en hel del med dessa för att få igång och förstå datan.
Hur man upplever ljudet själv är ju naturligtvis viktigast men ibland kan mätningar tala om att man har rätt eller bara en dålig dag. Vissa dagar är man helt enkelt inte på humör och mottaglig för Hifi. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 10:31:27
|
quote: Vet inte om liknande problem uppstår med lödda anslutningar.
Nej, oxideringar kan inte uppstå på det viset med lödningar. Men som vanligt finns det inga perfekta lösningar , det finns annat som kan hända med en lödning om man ser över en längre tid.
På kretskort händer det att de termiskt inducerade mekaniska rörelserna utmattar lödningen så att den spricker och det blir glappkontakt. Samma sak kan hända med en kabel som inte är klammad ordentligt, de mekaniska rörelserna gör att lödningen utmattas och spricker. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 10:45:03
|
Ett annet gratis "tweak" er å dra efter på evnt bolter og fester til høytaler elementene, det kan gi riktige aha opplevelser ...
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 10:55:52
|
Detta med oxid och skitiga kontaktytor är inget ovanligt. Har upplevt det många gånger främst på RCA kontakter och högtalaranslutningar. Även guldpläterade kontaktytor får beläggning med tiden. Vissa konstruktioner är mera benägna än andra. Mesta problemen tycker jag att banankontakter har. Bananhonan kan rengöras med tops fuktad med någon typ av fettlösande vätska. Ofta blir topsen riktigt skitiga och det går åt några tops innan man får riktigt rent i hålet. Även RCA kontakterna kan rengöras på samma sätt. |
S |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 15:00:25
|
tips på vätska? |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 15:28:54
|
Jag brukar använda aceton men somliga kanske är rädda för att använda det. Alla typer av plaster mår väl inte så bra av aceton men det är ett mycket bra rengöringsmedel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton |
S |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 15:49:52
|
CC: -" Jag brukar även torka av (med mkt lätt fuktad trasa) kablarna med gott resultat på återgivningen."
Kan du vara vänlig att förtydliga detta, torkar du av samtliga kablar i anläggningen helt eller bara kontakterna/ kopparn vid kontaktytorna?
Jag ser inte riktigt hur ett renare plasthölje till tex en högtalarkabel skulle förhöja upplevelsen så jag gissar på det senare. har dock sett hur tråkiga både kablar och kontakter sett ut i ett hem där det rökts frekvent, ingen kul syn eller lukt för den delen. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 17:05:40
|
Jag använde vad jag hade hemma, dvs Biltemas elektronikrengöring. Finns säkert bättre grejer, men det funkade för mig. Nu får man väl schemalägga detta till, exempelvis, var femte år. Känns onödigt att sabba kontakterna genom att löda fast kablaget.
Men CC, om man torkar med lätt fuktad trasa, får man inte onödig exponering av vatten på kontakterna, med risk för korrosion? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 17:31:55
|
Lätt fuktad för att kunna binda smutsen. Det lilla som eventuellt blir kvar förångas raskt. Testa på köksbordet, du ska ju inte dränka trasan. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 17:34:09
|
Ett bra alternativ till aceton är kemiskt ren bensin. Klart mildare mot plast. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mantra
Member
138 Posts |
Posted - 2011/02/05 : 22:21:16
|
Ren etanol brukar jag använda, luktar illa som tusan men bra blir det. |
Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 17:27:55
|
Är isopropanol bra att rengöra med? |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 21:49:36
|
quote: Är isopropanol bra att rengöra med?
Det borde det väl vara, eftersom man bla använder det för att göra rent videohuvuden och pickupnålar med.
3M rekomenderar det för rengöring innan applicering av tape. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 22:11:33
|
Som vanligt med alkoholer, inte på gummirullar etc då det torkar ut dem. Endast på metalldelar. |
|
|
|
Topic |
|