HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Base-DVD fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/24 :  14:51:35  Show Profile Send linq a Private Message
Hej,

Har införskaffat en Base-DVD som jag är väldigt nöjd med. Problemet är dock att jag är lite osäker på den optimala vikten för just Base-DVD. Enligt butiken jag köpte den i så var det 6-9 kg (dvs 7,5 kg optimalt). Men på kartongen står det 3x5???. Då borde väl optimalt vara 4 kg vilket är passande eftersom det är precis vad min CD väger, om det är 7,5 kg som gäller så kanske det är att föredra att lägga på lite tyngder?

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:12:27  Show Profile Send B Peter a Private Message
Om jag förstått det rätt så ska det vara ca ett kg mindre än vad hela plattan väger. Har du vägt den?


Edit: Detta var helt fel av mig! Sen nytt inlägg nedan.

Edited by - B Peter on 2003/02/02 21:53:22
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:19:12  Show Profile Send linq a Private Message
Nej, men om det är som du säger så lutar det nog åt 7,5 kg eftersom den känns tyngre än 5 kg. Men man får väl ta fram vågen då :)
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:37:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ling: Är det den lite "enklare" Baseplattan som är avsedd för DVD spelare?
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:52:26  Show Profile Send linq a Private Message
Pjotre: Japp, den är det!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:13:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Bra då är det sammma som jag har... Då ska jag lägga på 1,5 kg på min DVD... ;o)
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:22:05  Show Profile Send linq a Private Message
Känns trist att svara på sin egen fråga men jag gjorde precis en A/B jämförelse och det var en milsvid skillnad mellan 4 och 7,5 kg. Så rätt vikt är tydligen 4 kg, dvs det stod rätt på kartongen :)....

Kan även säga att jag aldrig varit med om ett större lyft på något tweak jag gjort tidigare(kanske vända-kontakten dock). Känns som om min gamla Nad 541i plötsligt blev 10kkr dyrare...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:45:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Va ligger priset för denna modell? verkar ju spännande...


Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:55:27  Show Profile Send linq a Private Message
Jag betalade 1895 för min på ljudmakarn vilket kan kännas dyrt men just nu känns det som om jag hade kunnat ge det dubbla för den utan vidare(om jag vetat vilka förbättringar den ger). Den verkar dock väldigt känslig för att ha rätt vikt på sig... Var nog mer eller mindre tur att min CD var optimal vikt.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:22:28  Show Profile Send HPW a Private Message
För CD rena hälsokuren har ngn provat under försteg ? blir det bättre där eller ska man helre ha under slutsteget?

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/25 :  04:42:08  Show Profile Send Melker a Private Message
Kan någon förklara vad en Base-DVD är?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/25 :  09:01:52  Show Profile Send Gebex a Private Message
BASE plattform är en platta som ligger under CD/DVD/förstärkare/högtalare och som reducerar vibrationer. Det gör plattorna genom att sätta lika mycket vikt (som sakerna som står på plattorna) i rörelse åt motsatt håll som det som står ovanpå rör sig åt. Genom detta försvinner vibrationerna. Det hela sker helt passivt. Det fungerar dock bara för horisontella rörelser (vibrationer).

Stavfel

Edited by - Gebex on 2003/01/25 09:02:32
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/25 :  13:29:07  Show Profile Send Melker a Private Message
ok då förstår jag. Jag kan tänka mig att det gör nytta under CD eller DVD men under förstärkare? där finns det ju inga rörliga delar. Jaja jag antar att man måste prova men det känns som mera hokuspokus än kablar :-)

Jag har för mig att jag har sett en liknande produkt med inbyggd DAC kan det stämma? hur mycket vikt klarar en sådan av, jag menar tex en stabil Sony ES väger ju en bra bit över 10 kg. Hur är en Base-pryttel i förhållande till andra varianter av dämpfötter och sådant, kan man inte bara skaffa något riktigt tungt att ställa sakerna på då borde det ju inte bli så mycket vibrationer...eller?

finns det någon info på nätet om den någon länk?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/25 :  15:28:32  Show Profile Send linq a Private Message
Följande site har lite info(bara på norska dock):

http://www.audiosolution.no/Tilbehor/Base/main.html

Trodde också att en Base hade störst effekt på just CD men det har tydligen inte så mycket med rörliga delar att göra. Det ska visst ha samma effekt att isolera andra komponenter även om det inte är något jag gjort än. Fast rimligtvis så borde en BASE ha störst effekt på en CD.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:57:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
På hifi-mässan på Sheraton i Stockholm (igår) så talade jag med en man från Base Technology. Jag tror det var konstruktören själv. Hans egna ord:
-Base DVD är för 2,5-6 kg och är optimal för 4 kg.

Jag skaffade en själv igår, på öppet köp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000