HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiogalaxy stängt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/19 :  09:25:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Men det finns ju fler bra ställen att ladda ned musik ifrån, vågar man tipsa varandra om sådant här? Kanske att vi kunde få en kul mp3-debatt "på köpet" då också?

femkanalshifi é oxå hifi

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/19 :  09:46:36  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Skall du ge dig in i träsket är det väl t ex DirectConnect som används. Jag kör det inte själv men det är skrämmande att höra vad som går att ladda ned mha dessa verktyg. I princip allt från film till musik och dataprogram. Då pratar jag inte om MP3 utan cd-skivans original image som bara är att ladda ned och bränna.
Jag förstår skiv- och filmindustrins kopieringsskräck när jag hör om detta. Hur det skall stoppas vet jag inte men det gynnar definitivt inte oss som betalar för film och musik.

Själva DirectConnect är inte olagligt, programmet brukar följa med på cd-skivorna till datatidningarna. Däremot spridningen av mjukvaran mha DC är det.

Det kanske är fel av mig att nämna detta men jag vill bara uppmärksamma er på problemen som skiv- och filmindustrin har om de skall överleva i framtiden och jag vill definitivt inte uppmana till någon spridning av kopieringsskyddat material.
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/19 :  09:51:57  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Det kanske är fel av mig att nämna detta men jag vill bara uppmärksamma er på problemen som skiv- och filmindustrin har om de skall överleva i framtiden och jag vill definitivt inte uppmana till någon spridning av kopieringsskyddat material.



Varför måste skiv- och filmindustrin överleva i framtiden?
Dom får väl anpassa sig eter "marknaden", som alla andra? Jag tycker det vore TOPPEN om de multinationella bolagen går omkull, på så vis kan vi u bekämpa likriktningen av film och musik - samt det faktum att fåntrattar som Maria Carey (för att nämna en) tjänar miljader...
Artisterna har ju tillgång till bilig digital inspelningsteknik och behöver knappast lanseras i TV3 för att sälja en singel, om de får mer konstnärlig frihet. Jag ser piratspridningen som en synerligen GOD företeelse, där alla utom Sony & Co är vinnare i slutänden. Som en slags digital fortsättning på det punken en gång startade!


femkanalshifi é oxå hifi
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:04:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej s!


quote:
Jag ser piratspridningen som en synerligen GOD företeelse, där alla utom Sony & Co är vinnare i slutänden. Som en slags digital fortsättning på det punken en gång startade!




-Vem är punken??

-Var han/hon den förste att spela in från LP till analogt-kasettband??


Mvh A
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:07:04  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Den marknad jag nämnde är olaglig och måste stoppas. Marknaden anpassar sig med hårdare/svårare kopieringsskydd och det kommer vi att få leva med. Drabbar det ljudkvaliteten så skyll på "Internet" och inte på artisten/skivbolaget.
Hur skall artisten med den billiga digitala inspelningstekniken få betalt? Hur skall vi få välljud om artisten skall ansvara för komposition/inspelning/spridning och dessutom göra allt gratis?


Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:23:47  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Att Maria tjänar några miljoner mindre kanske inte betyder något för henne.
Det är ju den lilla artisten som tjänar 20000 istället för 90000:- som får problem med att fortsätta sin musikkarriär eller har jag fel?
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:26:04  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Den marknad jag nämnde är olaglig och måste stoppas.



- Löjligt, det går inte att stoppa!

Däremot går det att anpassa sig... Kopieringsskydd lär bli en parentes i musikhistorien och det är ingen konst att få riktigt välljud ur enkel digital inspelningsutrustning. Hur man får betalt? Tja, tekniken går ju framåt även på den punkten, så det lär inte bli några bekymmer...

femkanalshifi é oxå hifi
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:43:05  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Du säger att det är löjligt och att det inte går att stoppa att musik/film sprids gratis på nätet.

Samtidigt säger du att tekniken skall gå framåt och att betalning skall kunna ske dvs stoppa denna gratisspridning som du säger inte går att stoppa ?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:48:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

MUSIK åt FOLKET!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:52:19  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Du säger att det är löjligt och att det inte går att stoppa att musik/film sprids gratis på nätet.Samtidigt säger du att tekniken skall gå framåt och att betalning skall kunna ske dvs stoppa denna gratisspridning som du säger inte går att stoppa ?



Klart dom får betalt, alla nöjer sig ju inte med mp3 eller CD-R kopior. Däremot kommer skivorna bli biligare och förståsigpåare i USA säger redan nu att smärtgränsen för ALLA CD-album snart är $10, alltså 100:-. Huruvida ljudkvaliteten blir lidande i slutänden, vet jag inte. Men som jag ser det talar inget för det...

femkanalshifi é oxå hifi
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:54:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Till viss del kan jag hålla med båda två, visst det är taskigt mot artister och låtskrivare om de inte kan få betalt för sitt arbete. En del av problemet ligger ju även i det faktum att de tar så hutlöst mycket betalt för sitt jobb.

Men Direct Connect har en gräns för att du skall få vara med som ligger på 1 M/bit. Detta hindrar ju de som endast har ADSL som jag själv.

Men nu till saken vi tenderar att få en ännu mer likriktad musik eftersom musikproducenterna troligtvis endast kommer att satsa på "säkra kort" när de inte kan vara säkra på vinst från små band. Detta eftersom redan en så stor del av skivorna kopieras så behövs det en större mängd skivor som artisten säljer för att det skall gå runt för musikindustrin.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:29:36  Show Profile Send bjorn a Private Message
Att tro att skivbolagen skulle försvinna och artisterna själva skulle få alla pengar, är naivt att tro.

De som kommer att ta stryk, är skivbutikerna när skivbolagen börjar distribuera musiken via internet. Betalning kommer att ske via e-konton, kreditkort eller andra web-anpassade betalningsmedel. Redan nu säljer Sony Music i USA skivor via nätet och Universal Music Group har tecknat avtal med Emusic för att släppa delar av sin musik på nätet. Medlemmar i Emusic kan för en månadsavgift ladda ner musik i mp3 format för lagring på sin dator eller på CD-R. (läs hela artikeln på http://www.stereophile.com/shownews.cgi?1391).

mvh



Björ
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:37:15  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Att tro att skivbolagen skulle försvinna och artisterna själva skulle få alla pengar, är naivt att tro. De som kommer att ta stryk, är skivbutikerna när skivbolagen börjar distribuera musiken via internet.



Det är nog ingen som tror det heller, men en upprensning och omstrukturering blir nödvändig. Att skivbutikerna drabbas är ju synd, men kanske nödvändigt för att vi skall kunna köpa billigare musik? Sedan blir det lättare för independent-scenen att konkurrera på lika villkor, dessa artister vågar ju inte multijättarna satsa på ändå.

femkanalshifi é oxå hifi
Go to Top of Page

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:37:31  Show Profile Send megadeth a Private Message
quote:
Men Direct Connect har en gräns för att du skall få vara med som ligger på 1 M/bit. Detta hindrar ju de som endast har ADSL som jag själv.


Vad är 1 M/bit??
Du kanske menar 1Mb/s

Var finns den gränsen, den måste jag ha missat. Finns iofs hubbar där det bara BredBandBolags anslutna är välkomna, men det är inte många hubbar. Det vanligaste är att det krävs det att du har X antal GB utdelat för att komma in på vissa hubbar. Vissa krävs inget för att komma in, en del andra 120GB



----------
/Every breath leaves me one less to my last
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:38:49  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså jag tycker nog att man skall ladda ner så mycket man orkar faktiskt... Sänk priserna så kanske nerladdandet sjunker. Sen så har iofs skivförsäljningen ökat ???
Hur många band har man inte laddat ner som man ALDRIG skulle ens lyssnat på annars.
alltså jag har säkert 100skivor som jag aldrig hört namnet på, på min dator. Det mästa är skit men ibland så hittar man riktiga gludklimpar. Nu råkar jag iofs tycka att dom här filbytarprogramen är riktigt dåliga. jag tror nog att många av dom som ligger på tex DC kommer att åka dit så det smäller om det ! tacka vet jag riktiga ftp:er

Jag tycker nog att musikbolagen kan skylla sig själva med sina priser och dålig tro på ny teknik (tex internet) hade dom lagt en slant på att själva komma på något sätt att synas och dela ut musik p något sätt så kanske tex napster aldrig blommat upp ??

Till sisst så tycker jag nog att det enda som jag kan hålla med att det borde vara svårare att få tag i är film. Film tycker jag fortfarande är ett lagom billigt nöje faktiskt.


ähh man skall väl visa sitt missnöje på något sätt !




"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/07/19 11:41:0
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:44:29  Show Profile Send n00b a Private Message
usch "jag tyckte nog" ganska många gånger för mycket =((

jeje nu har jag postat så nu får det stå kvar... Förlåt för den dåliga svenskan men ni kan nog förstå ?

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:58:44  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Alltså jag tycker nog att man skall ladda ner så mycket man orkar faktiskt... Sänk priserna så kanske nerladdandet sjunker. Sen så har iofs skivförsäljningen ökat ???


Skivförsäljningen har minskat kraftigt. Och att tro att nerladdandet av musik skulle minska med sänkta priser på skivor tror jag inte ett ögonblick. Det enda som skulle minska nerladdningen av musik är minskad tillgång på det...

Personligen anser jag att spridningen av piratkopierad musik på nätet är ett otyg som borde stoppas. Att nätet istället skulle kunna användas som en kanal för mindre etablerade artister att göra sig ett namn är en mer önskvärd inrikting enligt mig. För vem letar efter obskyr/okänd musik när det finns känd att ladda ner ett musklick längre bort?? Inte jag iaf. Låt istället nätet bli den naturliga platsen att leta efter nya, ej etablerade, artister... Typ ;)

/Stefan


-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:05:39  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad är det som säger att man måste bli stenrik efter att ha släpt en skiva och sen kunna sitta å knarka resten av livet???

De artisterna som inte kan producera tillräckligt med bra musik och därmed inte får nog med fans som kan försörja dem, får helt enkelt gå i skola som alla andra och skaffa sig ett riktigt jobb.

Jag blir fan matt på alla tönt-band som inte kan ett skit om musik och vänder sig till max martin osv. för att få tag på lite låtar. Då slipper man kanske alla band som vänder sig till fjortisar, ett helt industri som försöker komma åt fjortis-föräldrarnas pengar. Dessutom hoppas man att alla musiker som är bara intresserade av pengar genomskådas av en mera mogen publik och därmed inte kommer få ett öre i ersättning. Visst tänker alla på pengar, men för en del är musiken viktigare, t.ex. Lloyd Cole verkar vara en sjysst snubbe av vad jag läst på nätet, har dessutom 3 av hans skivor.

För att man ska kunna bli rik på sin musik i framtiden då bör det krävas riktig kreativitet, som t.ex. grabbarna i Pink Floyd har.

Vad gäller DC så är det en "gift fråm God" även om de flesta mp3 har dålig kvalité. Tyvärr så måste man ha uppåt 100Gig data utdelat för att man ska kunna accessa de bästa hubbarna, men jag ska snart köpa en ny hårddisk och jag har redan 10Mbit lina via sunet, så den biten är inget problem.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:08:07  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Är det ingen som gör som mig? Drar hem en några låtar från en skiva, är dom bra köper man skivan, är dom dåliga tar man bort dom. Då håller man sig inom lagens ramar väl (Är det inte 24tim man får ha grejer innan det blir olagligt?).

/Erik
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:11:40  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Det är klart att bra artister skall bli stenrika

Tänk om de i Pink Floyd hade satsat på golf eller tennis istället
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:14:59  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Tjena!

Om skivbolagen hade sänkt sina priser på skivor så hade det varit en mycket enklare sak att gå och handla. Nu är skivorna löjligt dyra.

Personligen så laddar jag en del från både DC och Kazaa, de skivor jag tycker om går jag sedan och köper. Med andra ord tjänar musikindustrin pengar på mig då jag annars kanske aldrig hade upptäckt vissa band och därmed inte köpt skivan.

My two pennies worth
Jonas
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:23:47  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Personligen så laddar jag en del från både DC och Kazaa, de skivor jag tycker om går jag sedan och köper. Med andra ord tjänar musikindustrin pengar på mig då jag annars kanske aldrig hade upptäckt vissa band och därmed inte köpt skivan.


Jamen om skivindustrin tjänar pengar på dig så är det ju helt ok då. Och vi behöver inte bry oss om de som fyller hela hårddiskar med tusentals låtar... Provlyssna på skivor på nätet kan man göra på diverse siter som säljer skivor. Inte behövs det olaglig piratkopiering för att göra det...

/Stefan

-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/19 :  15:30:29  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså samma debatt var 1961 !!!!

Fast då var det radio som började spela musik och sänkte skivförsäljningen och folk kunde spela in på kasetteband. Jag tror nog #¤/%¤/ att skivindustrin hittar något nytt sätt att sno våra pengar.

Nu snackar jag om sverige iofs så tror jag nog det var samma i hela världen (kanske inte samma datum iofs)

citat"En reflektion kring Napsters död
2001-08-15
När Napster levde och frodades steg skivförsäljningen. När Napster föll pladask föll försäljningen. Under andra kvartalet i år sjönk nämligen skivförsäljningen med 5,4 procent jämfört med motsvarande period för ett år sedan. En intressant tanke…"/citat (020719)



//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/07/19 15:33:58

Edited by - n00b on 2002/07/19 15:35:3
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/19 :  15:32:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Javisst var det 1Mb/s jag menade. De som riskerar att förlora på det här är i första hand de små nystartade banden. Inte såna som t.ex Metallica som gnäller över att fildelningsprogrammen som t.ex Napster snor en del av deras inkomster.

De har ändå tillräckligt fyllda konton så att de kan försöja hela sin släkt under generationer framåt.

Nej det är de små banden som får mindre möjligheter att komma ut på marknaden ifall man inte kan sprida musiken.MvhKristofer
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/07/19 :  18:25:52  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag brukar använda Direct Connect.
Jag använder ADSL och har inga som helst problem att komma in på de flesta hubbar.
Där finns otroligt mycket av allt, men inte all musik, och man kan bara söka på hubben man är inne på och inte över hela nätverket.
(vad jag förstått)

Audigalaxy var totalt överlägset vad det gäller musik, även över Napster. Synd att de stängde ner.
Ett bolag hotade med en miljard-stämning om de inte stängde ner, vilket de då gjorde.

Rent allmänt tror jag bolagens förluster (uteblivna intäkter)
är överdriva, merparten av alla illegala program m.m. hade ju inte personen köpt om han inte kunde komma över det olagligt.
Men faktum kvarstår ju att den ärlige får betala notan.

Överlägset mest data cirkulerar på Direct Connect, för tillfället har de totalt över 2,8 Petabyte, med andra ord 6-8 gånger så mycket som de tre näst största fildelningnätverken tillsammans eller över 900 miljoner mp3-låtar
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:45:30  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
En sak jag funderade på... inte är det väl olagligt att ha en låt som mp3 på datorn om man har skivan? Jag har t.ex. dragit hem alla låter från Pink Floyds The Wall (för att kunna lyssna på datorn) efter att ha "upptäckt" dom på "riktigt" först.

/Erik


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000