I dag har jag en primare dv20 som är uppgraderad till en dv26 som transport till min da9. Funderar på om en primare cd21 skulle bli bättre (bättre ljud) & då strunta i dacen eller är det bortkastad tid & pengar bara? Eller den kanske åxå skulle må bra av en da9?
Kan inte besvara just den frågan - men en billigare lösning kan vara att uppgradera din DA9 till senaste spec (om du inte redan har den). Kostar från cirka 2000:- och uppåt (beroende på när din DA9 är tillverkad). Kolla på harmonydesigns hemsida. Har inte gjort uppgraderingen själv (ännu?) så jag kan inte säga om det är värt det...men det är en inte alltför dyr uppgradering.....
Jag kör själv den absolut senaste versionen av DA9 till en primare v25 dvd och är grymt nöjd, denna kombo borde rimligtvis vara bättre än 21:an på egen hand. Uppgraderade dacen från föregående version och tycker att det var ett lyft. Har också funderat på att para den med en "riktig" CD-spelare t ex cd21, mest av nyfikenhet. Skriv gärna på forumet om du har möjlighet att göra en jämförelse mellan de olika alternativen du nämner.
Har haft en uppdaterad DA-9 och den gav högre utsignal än de CD-spelare jag testade den emot. Man blir lätt lurad av det och tycker att det låter bättre när volymen är högre. Har själv en förstärkare (Abrahamsen V 2.0)där man kan reglera nivån på varje ingång var för sig med fjärren och den minns inställningen när man skiftar mellan ingångarna. Kopplar man då utgången från DAC:en till en ingång och CD-spelaren till en annan ingång så kan man med fjärren skifta mellan ingångarna sedan man justerat nivåerna så de liggar så lika som möjligt. Jag vill bara säga att jag har inte DA-9 kvar.
faktiskt så tyckte jag det kändes som signalen blev svagare efter uppgraderingen av dacen, men det är inget jag mätt eller fått bekräftat av konstruktören...