Author |
Topic |
|
Pettersson
Member
441 Posts |
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8624 Posts |
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 01:50:01
|
USB har 48kHz som max samplings frekvens, det är väl det alla tycker suger. Men visst, SPDIF är ju bättre, högre samplingsfrekvens. Men sen är det ju kanske budget också Petter? Om man sen har "guld öron" som naturligtvis dom flesta på det här forumet har så hör man en minimal skillnad, kanske... :) |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 07:04:13
|
Eh, USB har inte en maxgräns på 48kHz. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 07:55:50
|
48Khz? Jo, i sitt standardutförande med USB version 1.1 som merparten av alla USB-DACar anammar. Skall du ha nåt högre krävs drivrutiner så vitt jag förstår.
Hur som helst: Zero DAC 09 version rekommenderar jag, finns omskriven här på forumet och även på andra fora som t.ex. headfi.org.
Den funkar som ren DAC med val av ingång från USB, optisk toslink eller RCA. Den är även försteg om du vill det med en ganska ok volymkontroll och variabel nivå via RCA-utgångarna. Framför allt är den en grym hörlursstärkare.
Gedigen kvalitet och vettiga komponenter gör ett gott intryck också. Min version är den med OPA627 i förstärkningen.
MVH /Micke Edit: förtydligande |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2010/11/03 07:57:24 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 09:20:45
|
Jag har zero-dac men kan rekommendera dac-01A istället. Den har dubbla utgångar (en rörbaserad) och även 2st analoga ingångar utöver usb, coax och toslink. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 21:30:25
|
AlfaGTV: Det är drivrutinerna som är begränsningen. De vanligaste USB-mottagarna använder sig av windows inbyggda drivrutiner för USB-ljudkort och dessa är begränsade till 48kHz. |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 22:11:08
|
Att skriva att 48 kHz är max när var och varannan USB DAC idag hanterar 24/96 eller kanske 24/192 känns ju lite konstigt. Uppenbarligen har de rundat den begränsning det här med drivrutinerna ger.
Att S/PDIF skulle vara bättre än USB ut från datorn beror väl på vilket ljudkort som sitter i? Med ett bra inbyggt ljudkort kan man säkert få väldigt bra signal ut, med rätt kort även analogt om man så vill. Men om man inte har ett bra ljudkort kan en USB-ansluten DAC, eller omvandlare till S/PDIF, vara en både enkel och bra lösning.
När det gäller omvandling från USB till S/PDIF finns ju en uppsjö att välja på, till ganska varierande priser. Jag har fastnat lite för HiFace från M2Tech som kostar 1490 kr. Den klarar 24/192, har asynkron överföring och klarar även 5.1 med rätt drivrutin. Finns även ett test att läsa på 6moons.
I tredje stycket står en sak som är lite intressant för diskussionen i den här tråden: quote: Many folks have mistakenly believed that USB is inherently limited to 16/44 or 16/48. It turns out that this was more an issue of USB receiver coding than any physical limitations in the hi-speed USB2 format.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 11:55:03
|
En digital musiksignal via USB saknar klock-information och denna måste då återskapas i DA-omvandlaren vilket leder till en hög jitternivå. Men möjlighet finns att komma runt detta på olika sätt, exempelvis med asyncron överföring, men jag tvivlar på att billiga USB-dacar har sådant. Man bör kolla upp detta. HRT Music Streamer använder sig av asyncron överföring, tror jag, och då är jitterproblemet vid överföringen borta. Då kan det vara ett bättre alternativ än S/PDIF. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 17:53:03
|
Ojsan vilken nyttig kunskap som finns här på forumet. HRT Music Streamer verkar mest intressantast och prisvärdast, finns att köpa "billigt" på bl.a. amazon.com, speciellt som dollarn är billig just nu.
Vad tror ni om den förstärkare som jag länkade till??
mvh
edit: det var visst den gamla versionen |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
Edited by - Pettersson on 2010/11/04 18:09:32 |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:08:28
|
quote:
Qinpu "A-6000 MKII" Tube Integrated/Headphone Amplifier
MA 6P1 6AQ5 Push-Pull Valve Tube Integrated Amplifier
MA 6P14 Valve EL84 Tube Push-Pull Integrated Amplifier
MA EL34 Vacuum Tube Push-Pull Integrated Amplifier L3
Inga erfarenheter av dessa eller liknande (=prismässigt) förstärkare? |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
Oberheim
Member
59 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 20:56:17
|
Hej,
Jag använder en HRT Musicstreamer II+ till min anläggning och kan mycket varmt rekommendera den. Tror inte du skulle bli besviken på en Musicstreamer II (utan plus'et) heller för den delen.
Om du skulle låna hem en från någon butik för att testa så bör du dock tänka på att den har ett gäng timmars inspelningstid innan den låter som den skall dock. |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 01:35:39
|
Jag blir lite frågande när jag läser en del kommentarer? Om usb saknar klocka borde väl det vara själva definitioen av asynkron överföring och påverka jittret mkt positivt? |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
|
|
Topic |
|