Author |
Topic |
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:17:34
|
Våran katt har visat intresse för högtalarna en tid nu och jag har försökt att få honom att inte sitta/klösa på dom. Men nu har det hänt, våran lilla gynnare har under natten roat sej med att göra tre hål i diskanten och två revor i basen. Det är ett par SF cremona auditor. Någon som vet hur mycket en ny diskant och bas kostar, går det på hemförsäkringen, hur kan jag göra för att det inte ska hända igen???
Jag vet att det är många här på HF som har katter, har ni varit med om något liknande? |
Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:18:56
|
quote: hur kan jag göra för att det inte ska hända igen???
Du kan få låna min hund i några timmar?
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:23:31
|
quote: Du kan få låna min hund i några timmar?
Hehe.. Det skulle nog vara högst effektivt men trots att jag ville vrida nacken av honom i stundens hetta så känns det inte riktigt rätt.
|
Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:36:02
|
Vattenpistol löste alla sådana problem ganska snabbt. Man måste dock vara konsekvent och ta det direkt. Det hjälper inte att skälla i efterhand.
Vad gäller försäkring är det bäst att vända sig till försäkringsbolaget och höra då alla är olika. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:39:48
|
Har du drulleförsäkring? |
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:40:56
|
Jo tack Joda, vi har haft några riktigt actionfyllda ögonblick med blomsprutan. Men man vill ju inte träffa burkarna, eller. |
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:43:43
|
quote: Har du drulleförsäkring?
Jag har en kollektiv hemförsäkring via facket hos folksam. Tydligen så har dom slutat med drulle men det ska typ ingå. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 17:57:49
|
Aaaaaaaajajaj! Bara att ringa försäkringsbolaget, sen lär de vilja räkna ner åldersavdrag och sånt, så du får kanske ut 50%-70% av nypriset på elementen.
EDIT: Du kanske kan få hjälp med att kona om dem? Bara att höra med Audionord om de kan hjälpa dig. Kan tänka mig att SF i slutändan har en hjälpsam attityd. |
Edited by - huzze on 2011/01/04 17:59:39 |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 18:43:39
|
Det finns spray hos djuraffären som katter hatar. OBS sprayen skall vara på högtalarna inte katten. Vill du inte spraya direkt på högtalarna lägg på en sprayad duk eller nåt. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 18:52:54
|
Örngott har jag på mina högtalare på landet över vintern, så att de inte ska locka till sig oönskade hyresgäster. |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 19:10:26
|
En liten anekdot om försäkringsskador: Jag hade ett missöde med min MC Clearaudio Symphony för ett drygt år sedan, och anmälde detta till allrisk på hemförsäkringen, (Trygg Hansa). Efter åldersavdrag och nyköp med Clearaudios inbytessystem, så blev nettokostnaden 1500:-, och Pickupen var dryga årer gammal. Helt suverän skaderglering, skaderegleraren tyckde att det var kul att någon fortfarande höll på med vinyl! |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2011/01/04 19:12:14 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 20:05:12
|
quote: OBS sprayen skall vara på högtalarna, inte katten.
Hahah! Vilken bild jag såg för mitt inre där! Tack för dagens garv! |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
warp56
Member
52 Posts |
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 09:09:16
|
Usch lider med dig, jag har sett Focal Beryllium diskanter som råkat ut för samma behandling (inte mina) och de diskanterna tror jag gick på ca 6k st :( Hör med återförsäljaren vad nya element kostar. Hemförsäkringen borde täcka det |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 09:31:30
|
Vet att SF har fina överdrag man kan skaffa men så vackra högtalare vill man ju inte gömma. Har katten nån stor klösmöbel att tillgå??? Sen finns det något man kallar FY Spray som man kan spray på det ställen där misen inte får klösa. Har aldrig testat det själv, inte haft det behovet. Annars är vattenpistol ett effektiv sätt att lära misen att det där är fel ställe att vässa klorna (markera).
|
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 16:27:11
|
quote: Jag har en kollektiv hemförsäkring via facket hos folksam. Tydligen så har dom slutat med drulle men det ska typ ingå.
Hej, jag har precis gått igenom mina försäkringar och Folksam har numera 2 olika "drulleförsäkringar" eller allrisk som dom kallas - en vanlig standard som täcker upp till 30 papp och 1500 kr i självrisk, numera har dom även en allrisk plus, täcker upp till 80 papp och självrisk på 750 kr tror jag, lite dyrare, men värd varenda krona om olyckan är framme, finns även en villa allrisk, som täcker för skador i hemmet om t.ex en högtalare eller tv åker i golvet och förstör parketten, normalt sett täcks bara prylen inte golvet, men med denna så har man skydd även där...
Har använt min vanliga allrisk några gånger, en kompis välte en av mina Vienna Acoustics Strauss, samt vid 2 mobiltelefonstölder, aldrig varit några problem, snabbt och smidigt att få rätt ersättning...
...och nej jag jobbar inte på Folksam...
Mvh Joakim |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2011/01/06 12:56:53 |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 19:10:56
|
jag hade en incident med katten en gång för massa år sedan.. båda banden hängde ut ur högtalarna när jag komme hem.. konstigt nog var inte katten hemma när jag komme hem och min sambo sa att det hänt en grej.. idag har jag varken katt eller sambo :P |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 19:31:11
|
Kontakta Kattens försäkringsbolag samt att du anmäler skadegörelsen hos polisen. Även om dom lägger ner utredningen kommer förmodligen Katten tänka sig för nästa gång. Annars så tror jag att kanske ett litet kravallstaket i hönsnät skulle funka tills man vet om katten förlorat intresse för högtalarna och du skulle ju slippa släpa fram och åter efter skyddet. Sätt gärna upp en webcam så kan vi alla deltaga i dina verdermödor. Lycka till :-)
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 19:37:20
|
Om det ska va på det viset, ett strömförande galler kan väl hjälpa till? Bara att anslutna. Höj strömstyrkan när det kommer klåfingriga kamrater. |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 20:06:36
|
Bokat ett par skydd till mina skyddslingar. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2011/01/08 : 00:36:14
|
Tack för allt visat stöd i denna fråga (både kreativa och konstruktiva:).
Som många kanske förstår så blev det lite "drama" i hemmet efter den olyckliga incidenten. Under situationens hetta uttryckte jag mej en smula hårt och sa någonting i stil med att min käre fru skulle fixa iväg katthelvetet ögonblickligen annars skulle jag begå kattmord utan tillfällig sinnesförvirring, sedan understök jag att jag verkligen menade vad jag just sagt. Detta resulterade i idel tårar av frugan och av mej ett primal-skrik som ackompanjerades av att jag kastade en lime i väggen. Det hela fick en upplösning när jag insåg och delgav att mina uttalanden var en ren känslomässig reaktion helt utan nödvändig filtrering. Resultatet för Bosses (vårt dagliga glädjeämne) del å andra sidan blev ett två och en halv meter högt klösträd i benvitt som kostar tvåtusen kronor samt en femton-gramms påse med kattmynta.
Hoppas innerligt att han inte ser ett samband med illdådet och dom trevliga presenterna.
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/01/08 : 09:16:14
|
Vår katt har ofta visat ett otillbörligt intresse för teknikutrustning och annat som är lätt att ha sönder.
Den första julen efter hon flyttat hit fann hon stort nöje i att öva sin högersving på julgranskulorna, det sopades mycket glasskärvor innan Brittmarie strödde vitpeppar på kulorna, dom i granen, efter en nosning har hon aldrig mer rört julgranen.
På högtalarelementen får man upprepa behandlingen ett par gånger men dom lär sig ganska snabbt vad som är otrevligt att leka med.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2011/01/08 : 20:01:34
|
Det där lät som ett "hett" tips Ingvar. Högtalarna ska nu paneras i peppar |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 11:23:08
|
Ingvar: Man har Julgranskulor i papier-maché längst ner i granen, dom bara studsar om misen svingar lite ;-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2011/01/09 : 12:54:30
|
Tjenare!
Min ena katt tyckte det var kul å leka med skivspelaren. Jag provade med blomsprutan å då blev katten sur å ville jävlas genom att hoppa upp på spelaren.
Då tog jag katten i nackhåren å visade honom duschen å sa att nästa gång åker du in där.
Det blev en nästa gång å katten åkte in in dusch kabinen samtidigt som jag slog på vattnet.
Det lät som en torktumlare där inne i några minuter men katten gick aldrig inärheten av skivspelaren.
Han var sur på mig i en vecka men sedan så kom han å la sig i min famn åsså lyssnade han på mig när jag nynnade med i musiken.
Mina två katter hade högtalarna som sovrum på dagarna när jag var på jobbet. Dom trivdes i hornen. Om dom inte vaknade när jag öppnade dörren så gjorde dom iallafall det när jag drog igång musiken.
/
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Topic |
|