HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio PL 300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/12/31 :  15:50:15  Show Profile Send Earshot a Private Message
Hej,

Jag har blivit nyfiken på Monitor Audio PL 300. Jag välkommnar alla som verkligen hört denna högtalare att uttrycka sina åsikter, positiva som negativa i denna tråden. Jag har redan läst flertalet recensioner på nätet, så det jag önskar är personliga och upplevda intryck, framför upprepanden av vad som gått i tryck i diverse hifimagazin.

Mvh Earshot

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/12/31 :  15:58:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Du får ta det för vad det är värt men jag har lyssnat till dem under ett par timmar hos Lasses Hifi. (Alltså inte under någon längre period i hemmamiljö)
Jag tycker om dem, men de tenderar att bli lite "torra som fnöske" Tycker kanske att MA gick lite för långt i ambition att göra "HiEnd"-högtalare. Resultatet blev jättemycket HiFi och kanske något mindre musik. Men jag är övertygad om att de parade med rätt elektronik t.ex. Karan Acoustics skulle kunna animera liv i det mesta olika typerna av musik.
Och jo, jag skulle gärna ha ett par här hemma, de är kollossalt vackra och välbyggda.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/12/31 :  18:12:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Har hört de en gång med Bladelius elektronik, tyckte de var rent dåliga, spretig ljudbild sannolikt pga dålig integration mellan registren, lät mao väldigt mycket högtalare och väldigt lite realism.
Sånt löser man inte med annan elektronik, man kan möjligtvis lindra upplevelsen men då handlar det ju om att försöka maskera felen, och det är ingen bra väg till god återgivning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2010/12/31 18:38:13
Go to Top of Page

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2011/01/01 :  11:01:28  Show Profile Send Earshot a Private Message
Hej Micke och tack för input. Som du säger är ju alltid lyssning i butik ganska annorlunda mot hemma miljö. Du beskriver ditt intryck bra, med mer hifi än musik. Jag har själv inte hört PL 300 ännu,
så jag kan varken säga bu eller bä.

Mvh Peter
Go to Top of Page

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2011/01/01 :  11:03:52  Show Profile Send Earshot a Private Message
Hej Goldfinger och tack för respons.

Du är uppenbart kritisk och du beskriver vilka parametrar som du anser fallerar i konstruktionen.

Mvh Peter
Go to Top of Page

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2011/01/01 :  11:08:58  Show Profile Send Earshot a Private Message
Goldfinger

Har du lust att namnge några burkar som du anser spelar föredömligt bra? Jag har hört ganska många och det skulle ge mig ytterliggare mer input om jag kan jämföra våra smaker för en högtalare som vi båda hört.

Mvh Peter
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/01/01 :  17:19:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Vilken prisklass är intressant?
Högtalare som jag själv skulle kunna leva med återfinns i märken som tex IS, Audiophysic, Focal, Snell, större Ino modeller är nog inte så dumma heller om de får rätt omgivning.
Yamahas Soavoserie är outsiders i budgetklassen som jag tycker ger jättebra valuta för pengen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/01/01 17:28:15
Go to Top of Page

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2011/01/01 :  23:00:01  Show Profile Send Earshot a Private Message
Goldfinger

Jag har hört alla du nämner utom Ino och Yamaha.

Focal har jag ägt under många år, flertalet modeller, senast 1037 Be
IS 8mk II har jag haft hemma på demo.
AP 25 Virgo kan jag bäst av AP modellerna.

Du får gärna ge omdömen på dessa, i tråden eller som pm till mig,
vilket du finner lämpligast.

Mvh Peter
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/01/02 :  00:36:23  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
En kompis och jag lyssnade lite på PL300 under Arkenmässan 2008. Riktigt snygga högtalare och visst lät de bra, men vi var betydligt mer imponerade av Patos Symphonic IV. Finns en bild på dem längst ned på den här sidan. Priset ligger väl något lägre än PL300, har för mig att det var 60 kkr. De skulle jag definitivt lyssna mer på om jag skulle köpa högtalare i den prisklassen idag.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2011/01/02 00:40:01
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/01/02 :  18:40:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Earshot, av de modeller du nämner har jag bara lyssnat på IS8, de har en fin balans och upplösning, men utan sina basmoduler går de inte tillräckligt djupt för att täcka mina behov, de modeller jag lyssnat på är annars AP/Scorpio och Focal utopia/La scala som jag fann välljudande.
Dynamiken i La scalan är förstklassig tycker jag, kanske det bästa jag hört. Den lilla Diablon gillar jag också av det jag hört.
Focals Electra serie är däremot inget som imponerat.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Earshot
Starting Member

12 Posts

Posted - 2011/01/02 :  22:43:43  Show Profile Send Earshot a Private Message
Goldfinger,

Av ditt svar att döma verkar vi ändå uppleva och tycka ganska likvärdigt angående nämnda modeller.
Detta gör ju ditt lyssningsintryck av PL 300 intressant.
Jag har ju som bekant ännu inte haft möjligheten att lyssna till dem.

Jag får helt enkelt försöka reka vart jag kan lyssna på dem.

Nån som har svaret direkt att ge vart som kan tänkas vara närmast då jag utgår från Kalmar området???



Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/02 :  22:54:36  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hör av dig till Ultimate i Vimmerby, de brukar alltid ha intressanta saker i denna prisklass att lyssna på. De saluför Monitor Audio, men hör om de har PL 300 inne. Annars, åk ändå, de har kul grejer där...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/01/03 :  18:10:18  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Håller med Guy badbois,åk till Vimmerby!
Se till att lyssna på Pioneer S1 EX tex...

Om du o jag har någorlunda samma smak på ljud,så tror jag utan att säga för mkt att du kommer få ett starkt habegär av S1 om du lyssnar på dom hos Jörgen i Vimmerby. Han ger mkt bra demos,och sitter gärna flera timmar efter stängningsdags om du vill lyssna mera.

Ring o boka en tid med honom,det kommer du inte ångra.

Tänk på att det är samme man som gjort Pioneer S1Ex som gjort Tad R1: Andrew jones. Släktskapet mellan R1 och S1EX hör man. Så gillar du TADEN så kommer du även gilla S1EX. Sitter ju faktiskt TAD element i S1..
Go to Top of Page

SCarlsson
Member

135 Posts

Posted - 2011/01/09 :  11:06:51  Show Profile Send SCarlsson a Private Message
Nya GX är på gång. Visas på CES nu och bör finnas ute i Februari om jag hittat rätt info på nätet. Största golvare GX300 i jämnförelse med PL200 här.

***Clearaudio PerformanceSE*Graham Slee*Hegel HD11*MF M6 500i*Focal Electra 1008BE***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000