HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Loudnesserfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2010/12/31 :  10:04:29  Show Profile Send milesahead a Private Message
Jag har dammat av min gamla Expert(Marantz)-förstärkare och har upptäckt att loudnessen ger ett mycket behagligt ljud. Innan spelade jag på en Pioneer sx 737:a och var inte alls speciellt förtjust i loudnessfunktionen. Spelar på samma högtalare och dessa kanske funkar bättre ihop med Experten, eller? Någon som kan dela med sig av egna erfarenheter?

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/31 :  10:56:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Örat har lägre känslighet för låga resp höga toner relativt högre lyssningsnivåer (se figur nedan). För att kompensera detta brukar/brukade förstärkare ha ett filter som gav ett litet bas- och diskantlyft vid låga nivåer. Det är säkert dena "ifyllnad" du upplever som "behaglig".

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/12/31 :  11:40:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det här är ett intresant fenomen som många kanske inte tänker på.
Vi upplever basnivån olika beroende på vilken ljudnivå vi har.
En konsert som spelats in vid en ljudnivå runt 100dB kommer att upplevas annorlunda med en lägre basnivå när den sedan spelas upp på en ljudnivå runt 60dB. I det här fallet över 10dB vid 100Hz, om jag utan mina glasögon läst rätt. Det är subjektivt en halvering av basnivån.
Jag vet inte om man vid mixerbordet tar hänsyn till detta och eq:ar. För vilken ljudnivå eq:ar man för i så fall?
I vilket fall som helst så kan man behöva justera basnivån när man lyssnar, problemet är att vi inte vet vilken nivå den egentligen borde ha.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/31 :  12:01:10  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Loudness är en intressant funktion, jag hade uppe en tråd för länge sedan där vi diskuterade detta.
En bra loudness den förstärker bas/diskant på låga volymer och desto mer du höjer volymen desto mindre förstärks det.
Detta för att kompensera örat.
Som du ser av ovanstående bild så planar våran hörselkurva ut ju högre volymen blir.

Att hitta en bra loudness är svårt, men det finns några modeller som har lyckats bra.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/12/31 :  13:22:11  Show Profile Send Levator a Private Message
Den variabla loudness som Yamaha har, funkar klockrent när man spelar lågt.
Tror att det inte är många som vet hur man ska använda den.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/12/31 :  14:34:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Den variabla loudness som Yamaha har, funkar klockrent när man spelar lågt.
Tror att det inte är många som vet hur man ska använda den.
Jag vet det. Jag hade en Yamaha förstärkare på 90-talet tidigare och jag tycker idag att det är den bästa loudness som jag stött på. Nu när jag använder subwoofer så behövs ingen loudness.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8548 Posts

Posted - 2010/12/31 :  20:22:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Men hur blir det om man t.e.x bygger slutsteg själv då finns väl antaglingen ingen loudness kompensation med i beräkningen,hur gör man då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/31 :  20:26:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Yamaha +1

Ställ in önskad maxvolym med volympoten. Sänk sedan volymen med hjälp av loudnessreglaget. Volia! Loudness när den är som bäst!
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/01/01 :  01:09:58  Show Profile Send matta a Private Message
Har en realcable-kabel mellan cd och stärkare som aggerar loudness... inte så kul tycker jag, tror jag ;)

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/01 :  03:02:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Köp en subwoofer om du inte kan få tag i rätt Yamaha förstärkare. Jag är inte säker på att det tillverkas längre stärkare med variabel loudness.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/01 :  11:52:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Yamaha's A-S-700 har variabel loudness (dock inte 1000 eller 2000-modellerna)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/01/01 :  11:55:30  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Jag har en gammal Yamaha AX-400 med variabel loudness. Jag har inte provat tillräckligt för att veta om jag gillar det men principen borde vara många gånger bättre än en loudnessknapp som bara samma kompensation oavsett volym.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2011/01/01 :  12:03:15  Show Profile Send milesahead a Private Message
Mycket intressanta kommentarer! Man tackar! Att undersöka loudnessfunktionen på olika förstärkare blir en intressant start på det nya året.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2011/01/01 :  20:48:03  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Förutom på de A-S700 så finns den variabla loudnessen även på receivervarianten (R-S700) som jag har. En riktigt trevlig funktion som känns mer praktisk än en reguljär loudness.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000