Author |
Topic |
|
AeroNiclas
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 12:46:34
|
Jag har en Velodyne DD-18 som jag har mycket glädje av. Jag tycker att den lyfter de flesta skivorna även om den oftast bara går på tomgång. Jag har kört med mina nuvarande inställningar i flera år men blev nyfiken på om jag kunde få ut ännu mer nu när det finns lite tid över.
När jag skulle börja med detta så blev jag osäker på om jag verkligen förstått vad jag tidigare ställt in. Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig att förklara vad dessa verkligen gör (och gärna tips på hur man ska tänka för bästa inställning), hade jag varit tacksam.
Här följer inställningarna: - Low pass xover freq - Low pass xover slope - Subsonic frequency - Subsonic slope - Phase - Polarity - Contour freq - Contour level
Högtalarna som den hjälper är Von Schweikert VR4 JR |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 15:59:48
|
quote: - Low pass xover freq
Gränsfrekvensen för subbens lågpassfilter
quote:
- Low pass xover slope
Hur brant filtret skär
quote: - Subsonic frequency
Subsonic filtergränsfrekvens, t.ex. för att undvika rumble från vinyl. ligger oftast mellan 10 och 20 Hz
quote: - Subsonic slope
Hur brant subsonicfiltret skär
quote: - Phase
Den fas som subben är iställd på (0-360 grader) används för att få det att lira jämt med topparna.
quote: - Polarity
0 eller 180 grader ur fas
quote: - Contour freq
Läs instruktionsboken
quote: - Contour level
Läs instruktionsboken |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 16:57:14
|
Om du pluggar in den medföljande mikrofonen på baksidan kan du få subben att ställa in Eq:n automatiskt. Du måste först ställa in "Low pass Xover freq. + Low pass Xover slope". Jag har själv ställt min till max 50Hz. |
|
|
AeroNiclas
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 21:20:54
|
Tack för hjälpen!
Jag har kört med mikrofonen och auto Eq:at flera gånger tidigare med gott resultat. Dock så flyttade jag stereon till ett "bättre" rum för ett tag sedan men jag har inte lyckats få till ljudet som tidigare, så nu känns det som om det är det dax att verkligen förstå vad jag gör och hur integrationen med övriga prylar blir så bra som möjligt.
Det jag fortfarande är osäker på är dels hur man vet vilken branthet filtret bör ha samt hur man vet om fasen och polariteten behöver korrigeras?
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 21:54:28
|
Det där med fasen har jag också lite svårt att förstå. Men när jag bestämde mig för vilken frekvens och branthet jag skulle välja, då utgick jag ifrån vad jag hade för baselement i mina huvudhögtalare. Mina basar har fs=20Hz men jag bestämde mig för att låta dom rulla av långsamt från 40Hz. Det gjorde jag för att på så vis kunna spara elementen från stor konutslag. Det var så jag tänkte. Sedan gjorde jag flera mätningar för att kunna sy ihop subwoofern med golvarna. Efter detta så låter det i mitt tycke ganska bra. När det gäller fasen så tror jag att man får vrida fasen så att man får bästa nivå med mätmicken på lyssningsplats. Det värsta som kan hända, tror jag att man kan behöva två eller flera subbar beroende på rummets storlek. En fråga som inte kommit upp är var subwoofern står i förhållande till golvarna. |
|
|
AeroNiclas
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 22:13:23
|
Rummet är totalt c:a 10x4 meter och högtalarna tar c:a 1/3 av de 10 metrarna räknat från en av kortväggarna. Subwoofern är placerad i hörnet.
Letade efter fakta om elementen som sitter i golvhögtalarna. Hittade bara detta (som inte jag kunde hitta något användbart i men jag kanske missar något?):
SPECIFICATIONS Woofer System: Twin 6.5" Extreme-duty drivers with aerospace composite cones and longthrow Low Distortion Motors, shielded for video use. Midrange: Single 6.5" midrange with aerospace composite cone and long-throw Low Distortion Motor, shielded for video use. Tweeter: Single 1" composite dome, silk laminated with two polymer resin coats: long-throw design using Low Distortion Motor, Ferrofluid liquid cooled, and shielded for video use. Cabinet Design: Isolated, dual stacking cabinetry, utilizing triple-chambered transmission line loading with front vent on bass module and sealed for the midrange/tweeter module. Damping System: Resonance-trap in woofer module provided for addition of lead shot. 25 to 40 lbs of shot can be added to stabilize the sound. Crossover Type: Global Axis Integration Network for accurate off-axis frequency response and consistent phase. Ambience Retrieval System: 1" soft dome mid/tweeter with rear-firing wave-guide, Dimension Control for setting effects level. Input Terminals: Three sets of rhodium-plated five-way binding posts. Jumper straps and Data Link provided for non bi-wire cables. Crossover Points: 200 Hz, 2.2 kHz. Frequency Response: 25 Hz to 20 kHz (-2dB). Impedance: 8 ohms nominal (Midrange/Tweeter). 4 ohms nominal (Woofers). 6 ohms average. Sensitivity: 89 dB anechoic (91.5 dB in room with boundary boost). Power Rating: 20 watts r.m.s. minimum, 300 watts r.m.s. maximum. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 22:30:28
|
Jag började själv med att ställa min Velodyne vid sidan i rummet. Men kunde snabbt konstatera att man kunde hör placeringen. Det slutade med att den nu står mellan och framför golvarna. Jag föreslår att du testar med det, men tänk på att det då blir en annan inställning av Eq:n. |
Edited by - gcs on 2010/12/30 22:31:10 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 22:42:48
|
quote: Polarity
0 eller 180 grader ur fas
Att vrida fasen 180* och polvända är inte (enligt min mening) riktigt samma sak. Vid konstant signal ser det inte ut att vara någon skillnad då man ser ut att få en polvänd kopia av signalen. Men man förskjuter egentligen signalen en halv våglängd i tiden så att föregående period är den som speglas med nuvarande perioden. (eller om det var tvärt om)
Är dock många (även tillverkare) som använder 0 och 180* som att polvända men i min mening och uppfattning är det inte samma sak.
Normal eller inverterad fas är nog en bättre term om man ska blanda in fas. Annars fungerar polaritet.
Men det är nog bara jag som är petig =) |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 23:00:33
|
Jag skulle tro att man får den största effekten om man delar aktivt och delejar alla elementen. Så gör jag. |
|
|
AeroNiclas
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 23:31:50
|
Jo, aktiv delning av alla element hade nog varit optimalt men krävt en hel del intrimmning. Kanske något att sikta på framöver :).
Gällande placering så har jag inte så mycket möjligheter då det är fler i familjen som har synpunkter på möbleringen. Men jag skulle kunna prova att byta plats på ena högtalaten och subben för att slippa hörnplaceringen och den extraförstärkning det ger.
Är det någon som utifrån de förutsettningarna som finns skulle kunna ge sig på en kvalificerad gissning för branthetsinställning och fasinställning? Tänkte att jag ska laborera imorgon, då hade det varit bra att ha några värde att utgå ifrån. |
|
|
AeroNiclas
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 17:07:20
|
Tack för tipsen och inspiration!
Det slutade med att jag i princip bara ändrade hur långt upp i frekvens subben ska hjälpa till (sänkte till 45) samt en ny autoeq. Nu är jag åter nöjd med ljudet :)
Däremot så märkte jag ingen eller väldigt små skillnader när jag provade att ändra de andra parametrarna: - Low pass xover slope - Subsonic slope - Phase - Polarity - Contour freq - Contour level
Hur kan det vara så. Har jag fel på utrustningen eller kanske på hörseln? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 18:41:51
|
Nej du har inte fel på din hörsel. Jag upplevde samma som du. Jag har min subb ställd - Low pass xover freq. 50Hz och subsonic freq. 14Hz. Jag kan just nu inte kolla exakt eftersom man måste ha en liten monitor som jag inte kan hitta. |
|
|
|
Topic |
|