Author |
Topic |
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 16:04:05
|
quote: Sen tycker jag du ska se till så det är 24bitars omvandling, dom gångerna jag haft tillfälle att prova så har det varit en väldig skillnad mellan 16/44,1 och 24/96. Demonstrerade detta för polaren häromdagen å han bara att och gapade över skillnaden..
Men det har ju mer att göra med hur utgåvorna är mastrade, på samma sätt som det kan vara stora skillnader på två olika utgåvor i 16/44,1. Om man använder samma master bör det inte vara någon hörbar skillnad mellan 24/96 och 16/44,1. Sen finns det ju knappt några D/A-omvandlare på marknaden som inte klarar 24/96.
När det gäller ursprungsfrågan håller jag med Knoppen. Om man är ute efter stora förbättringar så är det högtalare och akustik man bör satsa på i första hand. Skulle tro att förstärkaren (om han inte väljer en allt för trögdriven högtalare) och cd-spelaren är bra nog som de är.
Sen kan det givetvis vara intressant att komplettera med en DAC (som många redan påpekat) om man vill han möjlighet att använda en dator som källa. Skulle inte tro att det är värt att köpa något dyrare än exempelvis en DacMagic eller en MF V-DAC. Det finns ju inte något direkt pris/prestanda-förhållande när det gäller D/A-omvandlare (eller CD-spelare). |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 17:02:00
|
Håller absolut inte med att det inte skulle löna sig med en bättre DAC. Men samtidigt så måste naturligtvis resten av anläggningen kunna återge förbättringen så en väl avstämd anläggning är ju det optimala, men om man ska börja uppgradera så måste man ju börja någonstans. Då kan det vara bättre att börja i början av kedjan än i slutet. Att hänga på en avslöjande högtalare på en medioker anläggning kan leda till ett förfärligt ljud. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 19:49:09
|
Den nämnda cd-spelaren är såpass bra att det krävdes blindtester för att kunna anmärka på ljudet ur den (sålänge man använde standard-filtret.
Om man istället lägger pengarna på högtalare istället för en väldigt marginellt bättre D/A-omvandlare, krävs det inga blindtester för att kunna höra skillnaden.
Enligt min åsikt är det bättre att lägga pengarna på apparater i "ljudkedjan" där de gör mest nytta. Varför skulle man vilja göra tvärtom? Det vore ju som att bränna pengar skulle vara en syssla som vore meningsfull.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 19:58:34
|
quote: Den nämnda cd-spelaren är såpass bra att det krävdes blindtester för att kunna anmärka på ljudet ur den
Kunde man inte anmärka på ljudet i öppna test |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 20:21:23
|
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 21:36:30
|
Har nu fått hem min MF M1 och ljudet som strömmar ut ur högtalarna är OERHÖRT mycket bättre än tidigare (med enbart Cambridge Azur 650BD:s analoga utgångar). |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Falkman
Member
172 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 22:22:33
|
Tack för alla förslag. Delade meningar och olika läger. Intressant så det förslår!
Måste medge att mitt lyssningsrum inte är optimalt. Ett avlångt vardagsrum, ca. 6x4 meter och jämrans svårmöblerat. Ingång ena kortsidan och fönster, element plus altandörr andra kortsidan. Soffa och bord ena långsidan, bokhylla andra långsidan. Inte mycket yta kvar. Har högtalarna placerade vid inre kortsidan som vetter mot fönster och balkongutgång. Tjocka gardiner dämpar ljudet något.
Allt detta gör att det blir ganska stor resonans ned i golvet. Har spikes vilket lättar upp lite. Strumpor dämpar i basrören. Vill påpeka att jag bor i lägenhet med grannar under, men inte ovanpå. Så hög volym är kanske inte att föredra :)
Med nya Little Dot Mk3 rörhybrid som försteg blir uteffekten än kraftigare. Den levererar verkligen. Men som det känns nu är ljudet helt fel för rummet. Förutom DAC ska jag kolla in nya högtalare. Stativare kanske är lösningen.
Har kontaktat en gammal vän, Roger som driver Westtone, och vi ska ha en genomgång vad som kan bli mer optimalt för mig. Han har nämnt både DAC och stativare som en tänkbar lösning. Ljudet i övre och mellan-registret är ganska ok , men kan bli bättre. Försakar gärna i det det lägre registret.
Audiovectors MF M1:a låter klart intressant. Köpte Sonyn då det begav sig för att den då var testvinnare i sin klass. Har för mig vi jämförde den (hos Roger) och den stod sig bra jämfört med dyrare modeller. Roteln är väl känd för att leverera, men naturligtvis ingen high end stärkare. Nu har jag ju rörhybriden vilken har fått gott betyg på headfi bl.a. Så det har jag nu att bygga på.
Vi får se vart det barkar :)
Sven |
Edited by - Falkman on 2010/12/29 22:29:32 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 23:42:24
|
Har även testat att köra DVD Audio (2 ch) från 650 BD via koax till M1 nu och det funkade kanon. Haksläpparljud! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 13:44:56
|
Köp en Quad 99 CDP så har du både en bra DAC med sex ingångar och en CD-spelare. Går att hitta beggad runt 6000... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
bbking
Member
168 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 23:20:01
|
Falkman, Jag följer DAC förespråkarna. Köp en DAC som du kan använda mot fler källor.
Har bara testat två DAC'ar och det blev dött lopp, så det behövs nog inga mega summor för att få en med bra prestanda.
Ev kanske du skall vänta lite så får du wifi,bluetoth,fjärr...på köpet. Utvecklingen är ju snabb. bb |
bbking - System & tankar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81532 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/12/31 : 12:14:05
|
Jag hade absolut satsat på en DAC och en ny förstärkare alt. ett slutsteg. Visst, roteln är en bra förstärkare, men stora golvhögtalare kräver mycket effekt för att leverera, det är lätt att tappa kontrollen över konerna med små förstärkare.. Men de e klart, köper du ett par stativare så kanske Roteln räcker till. Dock anser jag(högst personlig åsikt) att man behöver mycket effekt. Samtidigt vet jag också att en klass A förstärkare på 1 Watt kan låta gudomligt. Men om du har en bra handlare i närheten så kan du ju alltid få låna hem både förstärkare, dac och högtalare. Eller så tar du helt enkelt med dig din förstärkare och cd till handlaren och provar olika högtalare där. Det brukar aldrig vara något problem hos vettiga handlare.. Det bästa är ju att själv lyssna sig till vad man vill ha oavsett om det är dac, slutsteg eller högtalare. I slutändan är det ju ändå du som ska lyssna på det och även om man kanske inte köper så dyra saker så är det ju ändå oftast en hel massa pengar som ska ut. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Falkman
Member
172 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 13:50:44
|
Tack igen för alla förslag!
En Musical Fidelity M1 DAC beställd med koaxialkabel. Nu är det bara att vänta :) |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 15:12:20
|
Härligt! Du kommer att bli SÅÅÅ nöjd! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/11 : 22:01:47
|
quote: En Musical Fidelity M1 DAC beställd med koaxialkabel. Nu är det bara att vänta :)
Glöm bara inte att skriva här och berätta hur det blev.
Som sagt, har ju en likadan spelare själv så jag är duktigt nyfiken på om såpass billig DAC kan göra någon skillnad. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/01/11 : 22:05:12
|
Ja hur gick det för dig? |
|
|
Falkman
Member
172 Posts |
Posted - 2011/01/12 : 11:56:32
|
Tackar som frågar!
Har nu spelat M1:an kontiuerligt (ca. 12 tim/dag) under en veckas tid. Det första som slog mig när jag kopplade in M1:an första gången, var hur ljudet hade förändrats till det bättre. Kändes direkt att någonting hade förändrats ljudmässigt. Mer om det nedan.
För att göra en kort historia lite längre, så har jag testat olika varianter vilka bestod i att ha rörhybriden som försteg, alltså cd-spelare -dac -rörhybrid -förstärkare. Efter ett tag kände jag att någonting saknades. Bas! Jackade i mina hörlurar i rörisen (som är kombo hörlusrsstärkare/försteg) och märkte att basen hade nästan försvunnit helt och hållet och ljudet blivit över-analytiskt. Märkte samma förändring ut till högtalarna men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var.
Efter ett par dagars lyssnande, M1:an skulle ju spelas in tänkte jag, var skillnaden än mer markant. Det lät inget vidare. Kopplade cd -dac -förstärkare -(rörhybrid) -högtalare, och använder nu rörisen enbart till hörlurarna. Blev en enorm skillnad. Basen kom tillbaka men i mer fast och uppstramat form.
För att kunna höra skillnad kopplade jag signalkablar från cd till förstärkare (som jag hade innan dac:en köptes) plus att jag kör koaxial från cd till dac. På så sätt kan jag snabbt switcha om (Aux1/Aux2) för att höra skillnaden. Och skillnad är det! Ljudet har öppnats upp väsentligt, basen låter mer fast och allt har flyttats åt det högre frekvensområdet. Utan att låta allt för analytiskt. T.om. volymen ökades något.
Nu är det inte optimalt iom. att jag använder mig av signalkablar av olika fabrikat. Min anläggning är gammal och kanske aningens utdaterad osv. Men jag har i alla fall kommit ett steg i rätt riktning. Helt klart ett bra köp.???
Nästa uppgradering blir antagligen en ny förstärkare och matchande signalkablar. Sedan ska vi titta på högtalar-biten :) Just basen är det som stör mig mest just nu. Jag vill ha ännu fastare/rappare bas och mer släpp ur högtalarna. Har fått tips på Naim, Marantz och Hegel. Själv är jag lite tänd på den nya Rotel RA-1520 som fått bra kritik. Vi får se vart det slutar :)
Tack för visat intresse!
Edit: Revidering av mitt utlåtande ovan. Ganska genant, jag hade inte full koll på vad som va kopplat till var. Det visade sig att jag förväxlade ingångarna och Aux1/Aux2 Det stämmer som jag skrev ovan att ljudbilden blev mer uppstramad. Men någon volymökning blev det inte, tvärt om. Upptäckte detta igår. Tror inte heller att det är speciellt smart att testa med olika signalkablar. Det blir till att radera intrycken och börja om från början. Ledsen för detta. |
Edited by - Falkman on 2011/01/15 08:45:35 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 09:54:21
|
OK! Återkom när du testat igen! |
|
|
Topic |
|