HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ombyggn. integrerad förstärkare till slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/01/23 :  15:47:26  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hej alla DIY'ers.

Jag är tämligen ny här på forumet men har konstaterat att det finns ju en ansenlig mängd kunskap att tillgå. Kanske kan man rent av bidra' med något. Nu mitt lilla projekt: Håller på och byter min två-kanalare mot hembio, den viktigaste anledningen till bytet är att min förstärkare ONKYO A-807 (från -95) har börjat glappa i volympotten (ena kanalen). Dessutom så får ingångsväljaren "fnatt" emellanåt och hoppar runt okontrollerat. Har undersökt möjligheterna att få den reparerad, känns tråkigt att slakta en i övrigt välljudande stärkare, detta verkar dock kosta mer än det smakar (nypris -95 4495 SEK).

Jag har nu inbillat mig att jag istället ska bygga om den till ett rent slutsteg (driva EX/ES kanalerna) och ta signalen direkt från CD-input (den enda som är guldpleterad) till slutstegsdelen och helt enkelt strunta i ingångsväljare, volympot, tonkontroll, "source direct"-kontroll, högtalarväljare osv.

Mina frågor till er DIY'ers: Är detta en rimlig operation att genomföra? Går det till och med att fixa så den går att bryggas (inte jätteviktigt, men kul)?

Jag har fått fram kopplingsschema till 807'ans storebror 809, mig veterligen är dessa identiska så när som på effekten 2x80 W jämfört med 2x105 W (8Ohm).

Finns det någon som kan hjälp mig tolka dessa scheman så att jag kanske kan realisera min ide. Enklaste sättet att distribuera kopplingsscheman är nog att jag mailar till er som är intresserade, jag har tyvärr ingen webplats att lägga upp dem på...

Det är fyra "bilder":
1. IC block diagram sid 4 150dpi.gif (83 kB)
2. IC block diagram sid 5 150dpi.gif (92 kB)
3. Schematic diagram sid 1 300dpi.gif (606 kB)
4. Schematic diagram sid 2 300dpi.gif (569 kB)

Snälla hjälp mig, jag har sett att det finns ett gäng som är duktiga på det här med elektronik...

/Daniel

Edited by - DanneS on 2003/01/24 13:25:33

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:24:17  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hej igen.

Det verkar som om intresset för att titta på kopplingsscheman är svagt (Tack till Flint). Har lyckats få upp dem på webben så jag gör ett nytt försök, någon som är sugen...

http://w1.730.telia.com/~u73001051

Tack
/Daniel
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:04:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det verkar som om du eventuellt skulle kopplas signalen direkt från CD-kontakterna till Jordbenet och signalbenen på kontakt P321...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:33:50  Show Profile Send DanneS a Private Message
OK Nagref, tack för att du engagerat dig.

Vilket ben är vilket på P321? Jag ser 7 stycken. Om vi numrerar dem från vänster så blir ben 1 det med en fylld ring och en pil, osv. Ben 7 är markerat med ett L kan det betyda "left"? Hur ligger det då till med ben 3 som ju är markerat R, den ledningen sticker ju iväg bort från slutsteget (som väl är blocket längst ned på bilden)?

/Daniel
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:40:11  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Hej jag tvärtittade på schemat och funderar om man inte lämpligen lyfter loss volympotten och löder in ingången där // med ett 47k motstånd.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:47:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Frågan är hur de har gjort... Slutsteget är alldeles riktigt det blocket som är längst ner men om man läser så står där NCAF-4209-1 (1/2). Det sista tolkar jag som att vi bara ser hälften av kortet eller att det sitter ett likadant till. I det första fallet (att vi bara ser hälften) så bör kontakten var gemensam för båda kanalerna och då bör ben 3 gå till den högra kanalen. I det andra fallet vet jag inte hur de har gjort men eftersom man ser ickekopplade komponenter nedanför så misstänker jag att de sitter på samma kretskort och utgör höger kanal men de har inte orkat rita ut de trådarna/banorna bara...

Min gissning är att höger kanal plus är ben 3, ben 4 är jord och ben 7 är vänster kanal plus. Detta på kontakt P321 och om den fyllda ringen är kontaktben 1.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:57:31  Show Profile Send DanneS a Private Message
OK.

Vilket ben kan vara jord? Är det bara att ansluta ingångarna från CD till plinten eller ska jag ta bort någon ledning också?

/Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000