HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bashorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/22 :  21:54:49  Show Profile Send Parasite a Private Message
Nyfiken på bashorn och tekniken att få så hög känslighet som möjligt.
Har en ganska egensinnig inställning till högtalarbyggen, jag är intresserad av att få hög känslighet och ett lyssningsvänligt ljud, alltså inte att bra ljud, utan mer ett "kul" ljud, dessutom intresserad av billiga lösningar, Man kan säga halvtaskiga element och kanske ej ur hifimässig synpunkt optimal låda för ett bra ljud, sen använder man varenda knep tänkbart för att tweaka lådan/elementet för att få fram ett ljud som bygget teoretiskt ej borde klara av.
Har en hel del, eller rättare sagt en jättehög med ideer, men lite förlite kunskap.
Söker länkar till vansinniga horn eller kvartvågspipekonstruktioner, totalt vansinniga byggen och om det finns , någon som har lite eller gärna mycket kunskap som kunde tänka sig at bara vara bollplank för mina ideer.
Har någon nån ide till bashorn som kan flytta väggar så är det verkligen en intressant utgångspunkt, sen är det upp till mig att tweaka det galna bygget så det blir lyssningsbart också =)
Ifall nån är intresserad så är min icq 21209131
min epost per.bengtsson@mmedu.net

eller lämna ett svar i forumet =)

Ps Att bygga en högtalare som bara låter väldigt bra låter kostsamt, och känns inte som den utmaning jag söker

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:08:54  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Låter kul! I alla fall om man fortsätter tweaka efter det att högtalaren är byggd. Jag har upptäckt att risken är stor att man bara låter det vara =)

Felet med horn är att de blir STORA. Och om man klipper av hornet för tidigt så blir det rippel på passbandet. Jag hade en idé om att man skulle kunna stämma av två "avklippta" horn så att passbandripplen kom i motfas och sedan köra dem jämte varandra. Borde kunna funka för några frekvenser i alla fall =)

/Marcus
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:16:05  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag är inte helt lost när det gäller ljud, men kan du ta det där på lite lättare svenska please =)
framför allt det där med rippel
vet att de blir stora, men funderar även på hur man undviker jätte monster
funderar om det gick bra att kombinera en veckat kvartvågspipa som är ganska lätt att bygga och en använda ett betydligt större "gap" som då enligt hornprincipen skulle putta upp känsligheten.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:42:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Kolla in följande länkar ... Kanske kan det vara något horn som är intressanta för dig?

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:41:35  Show Profile Send Frode a Private Message
Hvilket frekvensområde skal hornet dekke?
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:53:42  Show Profile Send Parasite a Private Message
quote:
Originally posted by Frode

Ju läggre ju roligare givetvis, men som sagt för att undslippa jättemonster och med tanke på att jag hade tänkt använda subben till tekno och "film"-bas så krävs det inte att frekvensområdet sträcker sig jätte långt ner men jag vill åtminstone ha från 50 hz(gärna 40)upp till 120-150 hz nånstans. Tänkt en hel del på utseendet och det skulle vara önskvärt med en ganska platt konstruktion som man kan ställa intill en vägg eller "använda son bord eller liknande" så jag siktar inte på några större högtalare, max en 10 tummare men gärna mindre. Funderar på om det bästa vore nån version av "trimmad kvartsvågspipa"
Alltså att man gjorde det mer hyperboliskt(det heter så väl?). exempelvis att man helt enkelt utgivk från en kvartvågpipa och helt enkelt byggde ett störra "gap" på den.
Kanske en dum ide, men jag vet tyvär än så länge lite för lite om horn.

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:56:09  Show Profile Send Parasite a Private Message
quote:
Originally posted by Frode

Ju läggre ju roligare givetvis, men som sagt för att undslippa jättemonster och med tanke på att jag hade tänkt använda subben till tekno och "film"-bas så krävs det inte att frekvensområdet sträcker sig jätte långt ner men jag vill åtminstone ha från 50 hz(gärna 40)upp till 120-150 hz nånstans. Tänkt en hel del på utseendet och det skulle vara önskvärt med en ganska platt konstruktion som man kan ställa intill en vägg eller "använda son bord eller liknande" så jag siktar inte på några större högtalare, max en 10 tummare men gärna mindre. Funderar på om det bästa vore nån version av "trimmad kvartsvågspipa"
Alltså att man gjorde det mer hyperboliskt(det heter så väl?). exempelvis att man helt enkelt utgivk från en kvartvågpipa och helt enkelt byggde ett störra "gap" på den.
Kanske en dum ide, men jag vet tyvär än så länge lite för lite om horn.

Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:18:25  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag föreslår ett besök på kth:s kårhus.
där har de ett bashorn som de byggt sin scen ovanpå...

Det såg om inte annat rätt fräsigt ut!

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:39:13  Show Profile Send Parasite a Private Message
Bra idé om jag inte hade bott så långt ifrån KTH, men skulle va kul om du har möjlighet att fixa en bild =)

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:36:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Parasite

Ju läggre ju roligare givetvis, men som sagt för att undslippa jättemonster och med tanke på att jag hade tänkt använda subben till tekno och "film"-bas så krävs det inte att frekvensområdet sträcker sig jätte långt ner men jag vill åtminstone ha från 50 hz(gärna 40)upp till 120-150 hz nånstans.

Hmmm min erfarenhet är att film kräver mycket djupare bas än vid normal musiklyssning samt att samma sak gäller techno om man jämför med andra nomalare musikstilar...

mmm vad gott det är med en Hoegaarden så här i början på Fredagskvällen....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:47:28  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jovisst kräva det djupare vid film för att få den "rätta" subbasen, men man kommer långt med inte så låga frekvenser oxå =).
Håller dock inte med om tekno, teknobasen ligger oroligt nära 60-70 hz strecket allt som oftast, men lol, visst finns det hela basregistret inom teknon. Men det är sällan djävel-låg bas i just tekno, förutom en del mysiga undantag =).

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:51:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vi kan disskuter hur mycket djupbas det finns i Techno men på alla mina få technoliknande skivor så är basen ofantligt mycket djupare än på vilkensomhelst modern svensk söndermastrad popinspelning....

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:57:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Hmmm min erfarenhet är att film kräver mycket djupare bas än vid normal musiklyssning samt att samma sak gäller techno om man jämför med andra nomalare musikstilar...

mmm vad gott det är med en Hoegaarden så här i början på Fredagskvällen....

Nagref,

Min erfarenhet är nog oxå att det behövs djupare bas vid framför allt film. Techno däremot kan nog funka ganska bra ...

Off topic: Nagref, du gjorde mig otroligt sugen på öl med ditt inlägg Är inte Hoegaarden ett Belgiskt veteöl Måste nog gå ner i källaren och korka upp en flaska "hefe" jag oxå

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:07:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
OT: Jepp det är en witbier från den flamlänsktalande delen av Belgien! Det är den enda anledningen till varför jag kan tänka mig uppsöka den statliga alkoholmonopolbutiken.... Det egenimporterade lagret är nämligen slut
Fast när man får lite på läpparna så böjs desamma uppåt vid ändarna (läpparna alltså)

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:17:58  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

OT: Jepp det är en witbier från den flamlänsktalande delen av Belgien! Det är den enda anledningen till varför jag kan tänka mig uppsöka den statliga alkoholmonopolbutiken.... Det egenimporterade lagret är nämligen slut
Fast när man får lite på läpparna så böjs desamma uppåt vid ändarna (läpparna alltså)

Nagref,

Låter härligt ! Är själv stor entusiast när det gäller veteöl och trapistöl av olika slag ...

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:26:34  Show Profile Send Parasite a Private Message
Lol, istället för bra ideer diskuteras det tekno och öl
*himmlar med ögonen*

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000