HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/01/23 :  15:02:33  Show Profile Send larson a Private Message
Hej alla forumläsare.
Jag har en kamrat som ej äger dator men däremot en anläggning i behov av nya högtalare. Anläggningen består av Sentec monoblock, M30 tror jag beteckningen är och Audionet Art CD-spelare samt en gammal skivspelare, som så småningom skall bytas ut.
Det lyssnas på ambient music, trance, jazz, typ Thelonius Monk, Keith Jarrett, Hendrix, King Crimson etc. Tämligen blandat alltså.
Budget ligger på ca 50 - 70 000 kr. Är det någon som kan föreslå något, även begagnat är intressant.

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/23 :  15:18:04  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan kolla upp om sentec monoblock orkar driva ett par Sonus Faber Cremona finns både som stativ högtalare och heter då Auditor eller som golvhögtalare jag kommer förmodligen att köpa golvvarianten och sedan koppla dom till mitt ARC VT-100mk2 slutsteg,det är ett rörslutsteg har hört golvvarianten och de låter kalasbra.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/23 :  15:30:10  Show Profile Send Saro a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26886 sånna kanske?
Go to Top of Page

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:35:28  Show Profile Send larson a Private Message
Hej igen!
Jag har varit borta från datorn ett par dagar. Tack för tipsen jag ska vidarebefordra dem. Finns det möjligtvis någon mer som kan tipsa?
Tack på förhand!

Larson
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/28 :  14:55:18  Show Profile Send Conan a Private Message
Hade det varit jag själv som haft nöjet att köpa högtalare med den budgeten skulle jag definitivt lånat ett öra till någon av Ino Audios modeller. Har själv inte hört någon av Öhmans högtalare men skulle nog ändå inte våga hoppa över dom i en "att lyssna på"-lista. Vet inte vad t.ex. ett par pi60 Signature går löst på i färdigt skick men det ligger väl runt 40.000 kan jag tänka.

larson, om du är intresserad så skicka en fråga till inoaudio@hotmail.com Jag tror deras högtalare endast säljs på beställning och av tillverkaren själv.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  14:59:59  Show Profile Send dole a Private Message
Martin Logan Odysse´ eller lite billigare Ascent.
Eller Audio physics någon lite dyrare och roligare modell.
BoW Nautilus 802 är också ett alternativ.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:07:58  Show Profile Send drgreen a Private Message
Får väl säga Revel f30 då...om man står ut med hur fula dom är....ska komma en mk2 modell säger ryktet..vet dock ej hur dessa låter med ovannämnda förstärkeri..

Edited by - drgreen on 2003/01/28 15:08:38
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:27:47  Show Profile Send linkan a Private Message
Ring Sontec och fråga om de drivit Martin Logan med dessa monoblock.
Jag drev mina KEF Reference 3-2:or utan några större bekymmer.

Linkan

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:36:33  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hur pass bråttom har den här personen som ska köpa högtalare? Qrs gör ju rätt OK grejer... Hade jag haft uppåt 70 000kr att lägga på högtalare skulle jag dock väntat på Amphions flaggskeppsmodell... Vet dock inte när den kommer introduceras på marknaden. Men be kompisen lyssna på Amphion Xenon (från 27400kr) & sedan tänka sig samma ljud, fast ytterligare förfinat & med ännu kraftfullare basrespons. Den är iofs större också... 130cm hög & 28cm bred, djupet känner jag inte till... Men till skillnad från xenon som har sidmonterad 8-tummare, så kommer den nya ha sidmonterad 12-tummare. Garanterat en högtalare värd att vänta på! (tror jag) Den framtida amphion-modellen kommer gå på omkring 70 000kr & då är amphion ändå ganska kända för aggressiv prissättning & enormt prisvärda högtalare.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:18:27  Show Profile Send Wizard a Private Message
Provlyssna på Von Schweikerts modeller.

Wizard
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:24:18  Show Profile Send ud a Private Message
Varför inte gå till El-Giganten och köpa ett par Energy Veritas V2.4 för 40000:-
och lägg resten på bra musik.
HiFi & musik har test av dom i senaste numret (i lådan idag).
Magnus Fredholm var lyrisk: "Äntligen har jag funnit min absoluta reference".

/Urban
Go to Top of Page

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/01/29 :  10:52:03  Show Profile Send larson a Private Message
Hejsan!

Tack alla för bra råd och förslag. Jag ska besöka honom i morgon och då har jag en del matnyttigt att komma med. Min belöning för detta blir att man får en chans att vara med och lyssna på verkligt fina saker, sånt som man dessvärre inte kan skaffa själv.

Larson

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:41:47  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jakob_S: Jag har själv xenon och är väldigt nöjd med dom, var kan jag läsa mer om de nya värstingarna? // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Gunpowda
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/01/31 :  17:38:03  Show Profile Send Gunpowda a Private Message
Det förvånar mig att ingen har rekomernerat JBL Ti10k. De är det bästa jag har hört under 100 000:- och kostar bara 40 000:-! Det vill säga om man inte vill ha pianolack ;) www.jbl.com

Trust your ears!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000