HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Konceptalbumtråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/14 :  15:52:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har en svaghet för en viss typ av skivor (som tyvärr inte längre är särskilt vanliga) nämligen konceptalbum. Visst är det något speciellt med skivor som är gjorda för att lyssnas i sin helhet och där du som lyssnare dras in i något som nästan kan liknas vid en föreställning eller drömvärld.

Därför vill jag nu starta en tråd där vi tillsammans kan bidra med tips och omdömen om de konceptskivor som vi finner särskilt värda en genomlyssning.

Det finns redan en tråd för progressiv musik, men jag ser ändå en skillnad i trådteman - här är det enskilda album i fokus och det är inte all progressiv musik som är i konceptform. Dessutom görs det konceptskivor i ett större spektrum av genrer. Genren är därför fri i denna tråd - men det ska vara skivor som omsluts av ett koncept som genomsyrar hela skivan. Det vill säga - någon typ av handling som bärs fram genom låtarna. (Tex anser jag inte att en "julskiva" är ett koncept, eller dyl)

Jag tänker mig att en postning i den här tråden gärna innehåller:
- En enklare beskrivning av skivans koncept, vad är temat?
- Konceptskivor är ofta narrativa och har en handling, vad är intrigen - vad får vi vara med om?
- Omdömen, vad tycker du om skivan i fråga, vad tog tag i dig och fängslar med albumet?
- Finns det någon intressant bakgrund till skivan, bandet/artisten, eller kring inspelningen. Anekdoter välkomnas.

I övrigt är formen fri, jag tycker att bilder på omslag/artister lyfter intrycket samt länkar till provlyssning/sidor om det är möjligt att bifoga. Posta på! Jag kommer själv att försöka fylla på med album ur min egen samling.

/Gadbois

Ps. Genren är fri, dvs allt är välkommet, rock, metal, electro, jazz, pop, klassisk, visa... you name it. Jag inser här också att tex samtliga klassiska operor klassar in som "koncept" enligt ovanstående, och jag välkomnar en bredd i postandet om det är möjligt. Utgångspunkten är dock helst att "album-"tanken varit central i skapandet av den musik vi postar i denna tråd. Ds.

Edit: Jag lägger det här också - tänkte mig första inlägget för att få tråden på "rätt spår", det ska ses som min önskelista... men vem är jag att diktera hur inlägg ska skrivas? Jag tycker, the more the merrier- keep posting, så håller vi tråden igång med många fina tips!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/12/15 23:12:39

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/14 :  15:53:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mitt första tips i denna tråd är en av mina favoritskivor överhuvudtaget, men konstigt nog en av de mest förbisedda skivor gjorda av denna artist. Det är också en skiva som kanske är intressant för de som normalt sett inte gillar Bowie. I alla fall jag "upptäckte" hans storhet med denna skiva.



David Bowies Outside utkom 1995 och utmärktes av att det var en ganska markant stilbrytning mot det han tidigare släppt. Visserligen hade han tagit sig ur det "tråkiga" åttiotalet med bravur med de ganska råa och rockiga Tin Machine-skivorna - men det här var något helt annat. Här Samlas 18 spår med en i huvudsak mörk och dunkel ljudbild med industriella och elektroniska inslag (det 19:e spåret har jag för mig tillkom i efterhand för att få till en singel).



Skivan gjordes i nära samarbete med mästaren Brian Eno som lyckas få till en förtätad och filmisk känsla i skivan. Estetiken är trasig och mörk. Här finns inga jättelånga låtar, men låtarna är å andra sidan ibland helt fria från tex refräng - eller är i formen "ljudkollage". Mina favoritspår på skivan är bla. Heart's filthy lesson som är ett industriellt präglat spår (nästan lite Nine Inch Nails över det), den elektroniska och eleganta No Control, samt I'm Deranged (som också finns med i David Lynchs film "Lost Highway")

Lite Youtube:
Hearts Filthy Lesson
No Control (ej video, endast bilder)
I'm Deranged
Strangers where we meet (19:e spåret)

Konceptet/handlingen då? Själva innerkonvolutet innefattar en text som egentligen är en ganska trivial mordhistoria, dock fungerar den rätt bra med musiken, bla. får man höra en del av karaktärerna i mellanspåren på skivan. Läs gärna under första genomlyssningen, i alla fall jag sögs in i musiken under läsningen. Wikipedia beskriver konceptet så här:
quote:
The liner notes feature a short story by Bowie, the Diary of Nathan Adler, which outlines a somewhat dystopian version of the year 1999 in which the government, through its arts commission, had created a new bureau to investigate the phenomenon of Art Crime. In this future, murder and mutilation of bodies had become a new underground art craze. The main character, Nathan Adler, was in the business of deciding what of this was legally acceptable as art and what was, in a word, trash. The album is filled with references to characters and their lives as he investigates the complicated events leading up to the murder of a fourteen-year-old girl. One is meant to assume that Bowie's character, Nathan Adler, works for the British government due to several references to the cities of London and Oxford, but in the liner notes these are revealed to be, at least in some cases, London, Ontario and Oxford, New Jersey, indicating that the entire story may take place in North America#8212;or, indeed, that the distinction between the two places has become blurred and indistinguishable.

In interviews, Bowie remarked that the album was meant to reflect the anxiety of the last five years of the millennium:


Orkade inte översätta...

Outside - rekommenderas reservationslöst av mig!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/14 :  16:01:13  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej! Vill gärna tipsa om denna fina (dubbel cd) som är ett konceptalbum.

Jamey Johnson : The Guitar Song

Plattan är en dubbel där ena cd,n är White Album och nr 2 då Black Album.

Stilen är (som jag nästan uteslutande lyssnar på) Americana/ Alt-Country / Roots


Mvh.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/14 :  16:08:28  Show Profile Send bibl a Private Message
En gammal favorit i denna genre är ju King Diamonds / The eye.



Albumet baserar sig på verkliga händelser under den franska inkvisitionen under första hälften av 1600-talet. Det är en historia om häxeri, tortyr och sexuellt utnyttjande där de som nämns vid namn är riktiga historiska personer. Man kan tycka vad man vill om King Diamonds falsettsång men han gör utmärkta konceptalbum.

Edited by - bibl on 2010/12/14 16:09:08
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/12/14 :  16:26:47  Show Profile Send Anjin a Private Message
Slänger in en skiva bara för att:
The Streets - A Grand Don't Come For Free
http://open.spotify.com/album/34S3r3yHvUDBEr8lnAUYB8
Har tyvärr ingen mer info om den på rak hand. När den kom hade jag koll. Men en snabb handlingssummering är väl att livet går upp och ned.

Älskade/Hatade och framför allt, den självgode (och fantastiske) Kanye West har gjort en video på 35 min som innehåller ett gäng av hans låtar från nya skivan. Om det är en regelrätt konceptvideo eller inte vet jag inte riktigt om jag kan svara på. Den är häftig iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=Jg5wkZ-dJXA&feature=fvsr

Till slut måste väl Nick Cave - Murder Ballads
nämnas. Morbid och underbar.
http://open.spotify.com/album/4EMI48u2Fn6srocaXjuAcJ

edit: fick dåligt samvete, ska försöka slänga med så mycket info jag kan minnas senare ikväll.

Edited by - Anjin on 2010/12/14 16:29:54
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/12/14 :  16:41:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Rick Wakeman har gjort ett antal koncept album bla Journey to the centre of the earth. fixar inte att lägga in bilder osv. Men hans plattor är värda en lyssning, verkar helt bortglömda idag.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/14 :  16:49:58  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mitt nästa tips är också en av mina favoritskivor med ett av mina favoritband. Marillions Brave var ett försök för bandet att 1994 återvända till lite mer progressiva sätt att göra musik. De hade sedan några år bytt ut den karismatiske Fish till den mer slätstrukne Steve Hogarth. Dock anser jag att Steve är underskattad och gör sitt jobb bra. Hans röst kräver eventuellt tillvänjning, men jag tycker den passar i den lite bombastiska stil som Marillion har.



Skivan börjar med mistlurars avlägsna signaler genom dimma, en kvinna går på en bro och funderar på att hoppa. Låtarna i början byggs upp mycket snyggt och smakfullt med olika partier. Det ska dock sägas att jag anser att skivans första hälft är den som är verkligt stark. Den andra är på sin höjd ok... men trots detta är detta den Marillionskiva jag skulle behålla om jag bara fick behålla en.



Marillion framstår sällan som virtuosa eller utlevande på sina respektive instrument (som tex Dream Theater, inga andra jämförelser gjorda dock) men har en förmåga att få ihop riktigt lyckade ljudbyggen där trummor, keyboard, gitarr osv gör "rätt saker" i låtarna.

Konceptet... jag lånar återigen en beskrivning från Wikipedia (så praktiskt..):
quote:
Brave is a concept album, based on a news story Steve Hogarth heard on the radio about a girl who was taken into police custody after being found wandering the Severn Bridge. She did not know who she was, where she came from and refused to even speak. This inspired Hogarth to write a fictional story about this girl and what might have led to her being on Severn Bridge in this state.


Bandet gjorde även ett halvambitiöst försök att göra en film av musiken. Jag såg den för en herrans massa år sedan och minns bara att jag ville stänga av bild för att bara lyssna på musiken. Filmen ingen höjdare alltså... men skivan får starka rekommendationer, där den första halvan står i särklass!

Edit: Några klipp från youtube:
Runaway Det kanske starkaste spåret, här med bild från filmen.
Living with the big lie Utan video, men detta är introlåten på skivan. Mkt trevlig uppbyggnad.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/12/14 17:35:33
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/14 :  17:48:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Har läst första inlägget, men då jag inte är textmänniska, så är jag urusel på att ta del av konceptalbums innehåll, så jag använder mig av länkar till Wikipedia. Dock vill jag tipsa om:

Queensryche Operation Mindcrime från 1988. Riktigt bra hårdrock som handlar om mord, droger och en nunna. Det finns även en andra del, Operation Mindcrime II från 2006 som musikaliskt inte kommer lika nära målet.

Första delen blev jag introducerad till av en klasskamrat 1989, då på LP, så det var trångt i spåren (30min/sida).

Båda skivorna finns i ett konsertframförande på DVD, Mindcrime at the Moore (Seattle, i princip hemma-arena) där även handlingen framförs med hjälp av videoskärmar och skådespelare, men huvudrollen har sångaren och nunnan Sister Mary. Sångaren håller inte riktigt hela vägen på konserten, men åldern tar väl ut sin rätt.

Ska ni bara köpa en, köp den första!

Edited by - huzze on 2010/12/14 17:54:51
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/14 :  17:59:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Har läst första inlägget

Jag tänkte mig första inlägget för att få tråden på "rätt spår", ska ses som min önskelista... men vem är jag att diktera hur inlägg ska skrivas?

Jag tycker, the more the merrier- keep posting!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/12/14 :  20:32:47  Show Profile Send Hornta a Private Message

Alesana - The Emptiness

Alesana lirar Post-Hardcore/emocore och skivan släpptes i början av 2010.

Tycker att wikipedian sammanfattar det väldigt bra, bättre än jag skulle kunna göra...
quote:
The story
The story that The Emptiness revolves around was written by Dennis Lee and Shawn Milke. It is inspired by Edgar Allan Poe's last poem "Annabel Lee". The short story is included in the album jacket.

Plot
The central character of the story, a sketch artist known simply as "The Artist" wakes up one day to find his lover, Annabel, dead, lying next to him. Heartbroken and terrified, he buries her in his basement and flees. He wanders aimlessly until he comes to a tavern, where he hears the sounds of merriment and laughter. He decides that if he can't be happy no one can and slaughters everyone in the tavern. After wandering through many places and finding Annabel's killer, "The Thespian", at the end of the story The Artist finally comes face to face with him to fight to the death. He is stabbed in his side with a dagger and finds himself in a room with Annabel holding a dagger in hand. From here on the story's point of view switches from The Artist to Annabel where she explains that The Artist had slowly been sinking into madness all this while, as he became more and more withdrawn and his sketches more and more violent. Though she loved him, in the end she had to take his life in the attempt to defend herself from him.


Jag helgillar albumet och gruppen, för mig är detta ett av årets bästa album. Kommer mest troligt att hamna på "årets topp 10 lista". Lite intressant/rolig-fakta är att de har tre gitarrer, två som sjunger, en bas och en trummis... ovanligt med tre gitarrister i en grupp!
Tror jag fastnade för gruppen pga deras unika sound och sångstilar, Alesana var gruppen som fick mig att lyssna på "screamo" lite mer "seriöst".

På deras myspace finns det några låtar från albumet att lyssna på!
http://www.myspace.com/alesana


Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/14 :  22:06:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har en hel del konceptalbum, de flesta ramlar in under rubriken progg. King Crimson, Moody Blues, Banco del Mutuo Soccorso med flera gjorde häftiga album med utpräglade teman. Jag ska försöka plocka ihop några kul och talande exempel, men jag kan ju börja med italienska Banco del Mutuo Soccorso.
Den här gruppen härstammar från 70-talets början och står för mycket typisk progg. Ett av deras tidigare album, Darwin, har tema om evolution och utveckling och kampen mot naturen.



Här är titlarna på låtarna på albumet av vilka många är lagom långa (>10 min). Det roliga är att gruppen har gjort en nyinspelning av den här (men också andra tidiga skivor), vilka låter likadant men lite tajtare. Det är mycket analogsynth och ett helt underbart spelande på trummor - typisk progg. Lägg därtill Francesco Di Giacomos underbara stämma!
1. L'evoluzione
2. La conquista della posizione eretta
3. Danza dei grandi rettili
4. Cento mani e cento occhi
5. 750.000 anni fa ... L'amore?
6. Miserere alla Storia
7. Ed ora io domando tempo al Tempo ed egli mi risponde... non ne ho!

Notera att gruppen fortfarande still going strong.



Musiksnuttar:
La Conquista Della Posizione Eretta
750,000 Anni Fa L'amore
L'Evoluzione

Edited by - soundbrigade on 2010/12/17 17:54:33
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/15 :  22:55:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tråden börjar fyllas på med intressanta tips, kul!

Tänkte här ta upp ett band som fallit lite i glömska trots att det inte var så längesen de syntes en del, tex på MTV. Mansun är ett brittiskt band som slog igenom i mitten av 90-talet i efterdyningarna av britpopen. Det som ändå gjorde att de, efter sitt gitarrbandstypiska debutalbum, ändå skiljde ut sig från mängden var deras andra album (1999) som hade betydligt större pretentioner. Att komma ut som "britpop" för att sedan släppa ett konceptalbum var också något som sågs som mycket konstigt av omvärlden vid den tiden..



Albumet Six är enligt konvolutet en samling med elva låtar (även pretentiöst uppdelat i olika akter) - men i praktiken består skivan av fler disparata småbitar än så. Hela skivan är ett hopkok av (goda) idéer som totats ihop kring ett löst tema som i alla fall jag har svårt att greppa. En recensent på popmatters.com håller med:
quote:
I prefer to think of it as a "conceptual" album -- one that has the arc and scope of a concept album but never quite follows through. There are scattered references to Scientology, Winnie the Pooh, and Marxism. But really, they're mocking the whole idea of a concept album.

Allmusic.com fyller på:
quote:
and it does tell some kind of a story, even if it's impossible to tell what that story may be. In fact, it's difficult to get into the music itself, even as it dazzles with its twists, turns, appropriations, and recontextualizations. And, make no mistakes, Six is frequently dazzling, since Mansun skillfully melds classic prog and pop styles with contemporary ideas


I sin essens är detta en skiva som är trogen mot en brittisk gitarrpoptradition, men blandar in psykadelia och elektroniska influenser och förpackar det hela i ett konceptalbumformat.



För min del var detta något jag stötte på i en reaback och förstod inte alls vad jag hade köpt. Det dock är en skiva som har växt för varje års lyssning och snart hänger den nästan ihop för mig...

Jag ger den en tveklös rekommendation!

Från Youtube:
Öppnings- och titelspåret:
Six
ett favoritspår:
Serotonin

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/12/15 22:55:37
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7844 Posts

Posted - 2010/12/15 :  23:56:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Meshuggah-gitarristen Fredrik Thordendal släppte för ett antal år sedan soloskivan Sol Niger Within, tror att artistnamnet var "Fredrik Thordendal´s special defects" eller liknande. Skivan består av en 43 minuter lång låt, i grunden nära besläktat med Meshuggahs meccanometal men varvad med en hel del fantasifulla utspel. Fusionduon Mats & Morgan medverkar på klaviatur och trummor, Thordendal själv sköter stränginstrument och sång. Textmaterialet är sammanställt (till större delen lånat från vitt skilda litterära grenar) av Meshuggahs trumslagare Thomas Haake.

Inget för den breda massan men väldigt intressant om man gillar metal och inte drar sig för "konstigheter".

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/16 :  18:43:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Klaatu barada nikto
Klaatus robot Gort var programmerad att till varje pris skydda Klaatu. Frasen ovan, dock kunde användas för att stoppa Gort från att i sitt skydd av Klaatu, förgöra omgivningen.
Låter det konstigt? Det är inte så svårt. Det här är hämtat från filmen The Day The Earth Stood Still, som handlar om en utomjordning som kommer till jorden med fredliga avsikter. Utomjordingen heter Klaatu, och detta namn tog en kanadensisk rockgrupp som sitt och började spela riktigt cool musik.

KLAATU





Gruppens andra album, Hope, kan man, tycker jag, i stort betrakta som ett konceptalbum. Albumet börjar med resor, bland annat till landet Polizania, medan andra albumsidan behandlar ämnet ensamhet och avslutas av titelmelodin Hope där sista versen lyder:

So let us feel Hope
And feel the sunrise in our minds
To give Hope is to enlighten all mankind
Ah but lose Hope and life seems black as blind
When faith gives way to fear
When motivation disappears
All is lost if one abandons Hope
All is lost
If one abandons Hope


Jag tycker albumet är mycket spännande i all sin knasighet och stundtals riktigt vacker.
Den som lyssnat på Bengan Wittströms program på 80-talet minns säkert en konstig trudelutt spelad på blåsinstrument. Just denna trudelutt hittar vi på Hope.

Bandet Klaatu var på sin tid gamska anonymt. Ja, så anonymt att det gick rykten om att det var Beatles under cover, något som är definitivt dementerat idag. Gruppen har gett ut en del album och somlig musim har rönt viss uppmärksamhet. Calling Occupant Of Interplanetary Craft har ju till och med gjorts covers av och många av oss med några år i bagaget borde minnas fina låtar som Dear Christine och I Can't Help It.

Youtube-länkar:
Calling occupants
Hope
Long live Polizania
So Said the Lighthouse Keeper
The lonliest of creatures
Dear Christine
I Can't Help It

Edited by - soundbrigade on 2010/12/16 18:51:42
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/16 :  23:09:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oj, jag har massor av konceptskivor. Hmm jag skall försöka beskriva några lite senare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/16 :  23:20:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Micke Y: Ser fram emot det.

Soundbrigade: Tar nog priset för årets eleganter på bandbild. Klaatu är överjordiskt coola på bilden du bifogade.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/12/16 :  23:35:25  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Gamla Who med Who#180;s for sale. tror jag den heter. Länge sedan jag lyssnade på den. Dags igen.
Kanonfina reklamjinglar.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/16 :  23:50:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bara för att vara en motpol till all denna rock och liknande så säger jag Emmylou Harris - Ballad of Sally Rose.

Tyvärr finns den inte på Spotify så någon länk dit kan jag inte bidra med.
Plattan är nog relativt okänd och är en av få plattor där Emmylou varit med och skrivit de flesta låtarna.
Albumet berättar, i en annan person (Sally Rose såklart), en story som bl a är baserad på Emmylous förhållande till Gram Parsons.

Vad som fänglsar? Ja, alla som vet något om Emmylou och har hört hennes duetter med Gram Parsons förstår nog att det finns substans bakom den här skivan.
Hennes röst har en förmåga att jaga en in i själen om man verkligen lyssnar ordentligt.

På Amazon har den enbart femmor och två fyror:
http://www.amazon.com/Ballad-Sally-Rose-Emmylou-Harris/dp/B0000070R9/
Jag tror att det är så att de som känner till skivan är de som "fattat" Emmylou, medan medan övriga inte ens vet att den existerar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/16 :  23:56:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Mike Oldfield's Amarok är snarare en konceptlåt men tar ändock upp ett helt album då låten är 60 minuter lång. Där finns många kul detaljer för den som vill gotta sig i dynamik, tandborstning eller något annat skoj, som t ex en imitation av Margaret Thatcher. Den avhandlar ett brett spektrum av riff samt mängder av olika instrument. Mike Oldfield är ett underbarn av vår tid, enormt skicklig på alla instrument han tar i. Ett måste i samlingen!

Edited by - huzze on 2010/12/18 16:02:20
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/17 :  01:09:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har en del bra konceptalbum, de flesta hör väl hemma i genren Hårdrock/Metal (nu blev ni rejält överraskade va? )

Edge Of Sanity - Crimson (och uppföljaren Crimson II)
Stil: Progressiv Dödsmetall.
År: 1996 (& 2003)
Tema i korthet: Framtid, människan har förlorat förmågan att föda barn men så föder drottningen en dotter som av vissa anses vara Gudomlig vilket leder till stridigheter...

Smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=kO4y4jxc3WU

Iron Maiden - Seventh Son Of A Seventh Son
Stil: Heavy Metal
År: 1988
Tema i korthet: Albumet är baserat på en roman av Orson Scott Card som heter Seventh Son. Den sjunde sonen av den sjunde sonen besitter övernaturliga krafter, och boken berättar om en pojke som från ögonblicket när han föds blir manipulerad av krafterna från det goda och onda, och som måste lära sig om sina krafter och hur han använder dem...

Smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=Wqr_cAxKEv8

Therion - Gothic Kabbalah
Stil: Metal (symfonisk musikal hårdrock?)
År: 2006
Tema i korthet: Texterna beskriver delar av Johannes Bureus (1568-1652) liv och läror. Bureus var Sveriges första Riksantikvarie, men även runolog och språkforskare - men framför allt mystiker och teolog. Tillsammans med sitt intresse för Kabbala så rörde Bureus ihop säregna teorier som bla. gjorde att han anklagades för kätteri.

Smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=x-xBP7IjnPY

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/17 :  06:48:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
guy gadbois: Jag tror bilden till stor del beskriver musiken också. Ofta balanserar Klaatus musik på gränsen mellan det triviala och det geniala. Ensamhetsspåren på Hope, t ex kan upplevas väldigt banala men det är så snyggt och vackert gjort att man stundtals sitter med en tår i ögonvårn.

Kommer mer från helt annat håll ikväll.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/17 :  08:54:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Märkligt att ingen nämnt Pink Floyd The wall än ...

Fast det är ett kanske allt för självklart album.
Och behöver nog ingen direkt presentation heller.


Jag tänkte försöka ge tips från den elektroniska musikvärlden.
Det finns nog en hel del album där, men håller man sig ifrån sång så blir det nog mycket
svårare att få ihop en sammanhängande helhet.

De album jag kommer på så här i all hast är:
Tangerine dream - Le Parc.

http://open.spotify.com/album/3cKBLTLB2Dtg4BoVVaJMSn

Här är det 9 låtar som har var och en har namnet ifrån en stor och välkänd park i världen.
Typ, central park, hyde park, yellowstone park, tiergarten osv

Här får jag för mig TD försöker fånga stämningen i de olika parkerna, men jag har ju inte besökt
mer än Hyde park så det är ju svårt för mig att avgöra ifall dom lyckats.

Som konceptalbum funkar det väl, men inte mer. Hade dom döpt låtarna till något helt annat så
hade man inte tänkt på det ...



Nästa ut blir:
Vangelis - The city

http://open.spotify.com/album/5YisV9UHQtoAZHtbLrva9r

Här porträtterar Vangelis en pulserande storstad under en dag, från gryning till natt, med 8 låtar.
1. Dawn
2. Morning Papers
3. Nerve Centre
4. Side Streets
5. Good To See You
6. Twilight
7. Red Lights
8. Procession

Detta album är mer lyckat än Le parc, tycker jag.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/17 08:54:46
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/17 :  09:29:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Amorok är cool med bara ett track på hela skivan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/17 :  09:32:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Exakt 60 minuter långt dessutom.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/12/17 :  12:50:42  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Evergrey - the inner circle

Concept och handling
"A couple of things that always intrigued me are cult and the power of religious leaders. The power that makes people listen blindly and obey every word of their leader. This, for me, is beyond comprehension: What is it that drives a person to put their whole life into the hands of another person? What is it that makes them believe that they are are of less human value than others?" -Tom.S.Englund

Under skivans gang sa far vi folja en bracklig person med lag sjalvkansla och sjalvfortroende, som lamnar sin familj for en sekt.


Omdome
Det har ar en skiva som griper tag i lyssnaren och verkligen skakar om. Det liksom kryper in under skinnet,(atminsone pa mig) och ligger kvar ett tag och lamnar lyssnaren med ett visst matt av obehag nar sista spret har kingat ut.
Historien pa skivan ar uppdiktad, Men liknande saker har hant genom historien, och kan handa igen. Det ar formodligen det som gor att man far ett visst matt av obehag.

Skivan kan val rekommenderas, men det ar inte direkt nagon partyplatta. Sa kansliga lyssnare ar harmed varnade.

Forsta sparet fran skivan
http://www.youtube.com/watch?v=TQ8PXXrCasE

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2010/12/17 12:52:08
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/17 :  17:42:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Från Kanadi, dit jag ska återkomma senare förflyttar vi oss hastig och lustigt till Dö länd of the uppåtgående solen - Nippon. Fast vi landar på en skön sandstrand på USAs västkust först.
De senaste åren (kanske 10) har jag lagt ner en del jobb att leta upp massa bra musik jag hade i mitt diskotek (betyder skivsamling) för länge sedan och jag letade bland annat efter musik av en flowerpower-grupp vid namn Ars Nova. Dock fylldes min hårddisk av besynnerlig hård synthmusik.Fick givetvis kolla upp det här eftersom det lät mustigt, intressant, välspelat och MYCKET fräscht.
Jag hade hittat den japanska tjejgruppen med samma namn, Ars Nova.



Jag fick införskaffa några av deras album och ett av dessa får väl mer än mina tidigare tips benämnas konceptalbum - Biogenesis Project.



Albumet beskriver en värd där man skapar en ny ras som kommer i konflikt med den gamla, krig utbryter och någon trycker på den stora röda knappen. Innan jorden förrintas sänds en räddningsraket ut från jorden men ombord finns representanter från båda raserna. Det är lite Äljen över det hela. Skivan beskriver räddningjollens resa genom rymden i sju låtar:
BIOGENESIS - Melt Down
Escape
Mother Earth
Metamorphosis
Humanoid's Breakfast
Against The Meteors
Trust To The Future

Musiken kan karaktäriseras som hård synthrock, dock mycket melodisk och ofta associationer till klassisk musik (Bach på speed). Det är kraftfullt och pompöst och himla roligt att lyssna på.

Noterar att gruppen på senare tid blivit mindre tjejig med två manliga bandmedlemmar. Om detta kan man läsa mer på gruppens hemsida:
http://arsnova.chocot.net/

Kollar man lite varifrån tjejerna fick sina influenser blir man inte direkt förvånad. ELP, Yes och italienska proggband som Baletti di Bronzo m fl nämns. Jämför med Banco del Mutuo Soccorsa längre upp.
Musiken kan man köpa från Musea Records bland annt och troligen har grabbarna i Robertsfors - Missing Piece - en del av skivorna.

Grabbarna i den amerikanska gruppen Ars Nova kan betraktas här:


Youtubelänkar:
Ars Nova - Biogenesis Project - Metemorphosis - 2003
http://www.youtube.com/watch?v=3dRwajD55Lo
ARSNOVA - "Succubus" Live

Edited by - soundbrigade on 2010/12/17 17:55:36
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000