HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarna liggande
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John K
Member

112 Posts

Posted - 2010/12/08 :  14:58:11  Show Profile Send John K a Private Message
Nu slänger jag ut en fundering innan jag egentligen läst/testat/tänkt på följderna eller andras erfarenheter...

Jag kanske ska förklara mina förutsättningar

Jag vill bibehålla ljudbilden men ändå "få bort" högtalarna som nu är den utmärkande delen i mitt vardagsrum.

Äger ett par Magnepan 1.6 som behöver rätt placering för att låta optimalt, det har flera skrivit mycket om här på forumet. Jag är riktigt nöjd med ljudet som jag har nu, men som sagt det passar inte det hela in idag med katt,barn o.s.v.

Jag var till och med inne på att sälja, men det går inte att skiljas från allt jag pusslat ihop under åren... Är sååå nöjd, fast fokuset är ändrat (och på vinden vill jag inte slänga upp det hela på).

Då till funderingen,
att låta högtalarna vara liggande och upphängda i taket, riktade mot lyssningsplatsen. De kommer få luft bakom, så det borde bli bra.
Men innan jag börjar borra i taket och testa, är det någon annan som testat något liknande. Ännu bättre om någon testat med liknande högtalare
Vad kan bli "galet fel"? Det är klart att nackdelarna säkert är många, men hoppas att kunna leva så ett tag... Till intresset är tillbaka

Velpelle, Oooja...


Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/08 :  15:39:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag hade ett par hembyggda kvartvågspipor som lät hyggligt OK.
Efter en flytt till mindre boende blev det helt omöjligt att ha dessa stående på golvet på något vettigt vis.
Så då la jag upp dom på bokhyllan, och ljudet blev förskräckligt.
Hemskt jobbigt övre mellanregister och diskant. Lyssningströtthet på nolltid är bara förnamnet.

Av allt och döma var det de tidiga reflexerna i tak och sidovägg som förstörde ljudet.
Det blev nästan acceptabelt när jag vände diskanterna in mot varandra, dvs knappt 1 meter mellan högtalarnas
ljudstrålande centrum.
Fortfarande ganska uselt ljud, men det gick att stå ut med ett tag.


Så din fråga vill jag besvara med att de tidiga reflexerna från tak och ev sidovägg kan ställa till det.
Relativt långt från taket och eller absorbenter på rätt ställe är receptet i så fall.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/08 :  15:57:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Ett par liggande Magnepan? Risken är väl enorm att ljudbilden blir helt uppåt väggarna?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/08 :  16:33:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Tja jag missade ju vad det var för slags högtalare ...

Paneler (eller vad kallas det?), kanske inte fungerar på samma vis.
Sen kanske John K bara tänkte höja upp dom litegrann ...
... eller kanske inte ens höja, bara välta åt sidan med mitten på samma höjd ...?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/08 16:34:47
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/12/08 :  16:40:46  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Skall det funger att hänga högtalare på vägg eller nära en yta måste konstruktionen vara avsedd för det. Något som kan vara värt att ha i minnet med sådana lösningar är att ljudet gärna vill bli väl analytiskt. Lite som ett allt för tort vin. Vissa gillar det, andra inte. Det här sammamnhänger med väggrexlerna, som om man ökar dem, bidrar med bättre perspektiv, luftighet, värme i ljudbilden.

Eriksson.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/08 :  19:11:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Eriksson, varför blir det så?
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/12/08 :  20:20:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Persson, Jag är inte rätt person att ge mig in på en mer teoretisk förklaring till det här, och alla eventualiter runt detta. Det törs jag mig inte på. Men jag antar att det har att göra med att diektvågen och reflexvågen kommer mera samtidigt. Kanske kan du hjälpa till med en mer djupare analys.

Sådant som jag törs skriva om här på forumet, är oftast sånt som jag expirementerat mig fram till under årens lopp, och därför har fått en viss känsla för. Naturligtvis inte alls jämförbart med ett proffs, som du.

Eriksson.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/12/08 :  20:40:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Skickar ett PM. En ide kan vara de väghängda Magnepanerna i combo med potent subba. Har både 1.6qr och de väghängda MC1, i combo med velodyne och lilla systemet fungerar bättre på vissa punkter, mäktigare, djupare bas mm men lite sämre på helheten och det yttersta i fråga om timbre. Men ska du ändå kompromissa tycker jag att dessa maggisar är grymma.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000