Author |
Topic |
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/03/17 : 00:39:01
|
Passerati & RobertH: Ni får gärna behålla skygglapparna på, det är säkert bra för era egna ekonomier om ni redan är ägare till legendariska vintage-försteg. Jag ville bara varna dem som suktar efter sådana att lyssna kritiskt och inte betala för mycket. Emotiva har jag ingen egen erfarenhet av, men det verkar inte ni ha heller. Jag har generellt en skeptisk inställning till lowcost-prylar med "extra allt", men står fast vid att de bästa nykonstruerade förstegen med MC-ingång är avsevärt mycket bättre än vad någon kunde konstruera på 1990-talet eller tidigare. 100% analytiskt ljud är inte vad jag eftersträvar, men jag vill inte höra min favoritmusik genom ett rosafärgat dis heller. Ett försteg bör i grunden vara praktiskt taget transparent, tycker jag, men kan inte tänka mig att vara utan tonkontroller för att korrigera inspelningar med tokig klangbalans. Redan innan mitt Tandberg-försteg 3002 passerat 20-årsstrecket hade det så många krämpor med opålitliga muting-reläer, oxdierade omkopplare och potentiometrar som krävde underhåll med allt tätare intervall, att jag under cirka 5 års tid bevakade jag världsmarknaden minutiöst efter försteg som uppfyllde min digra kravlista och för drygt två år sedan slog jag till på det billigaste, nämligen McIntosh C2300 (aktuellt svenskt listpris 75.000 kr, om någon undrar), som jag är helnöjd med. Bland mina krav var exempelvis att det skulle kännas troligt att det är det sista analoga försteg jag köper, så länge jag lever. Därför var begagnat knappast något att att tänka på eftersom kontakter, omkopplare, potentiometrar mm. åldras. Ibland har jag gjort undantag, min favorit-DAC är ett demoex som var tre år gammalt när jag köpte den för 20 år sedan. Slutstegen är en konstruktion från 1957, jag har ägt mina sedan mer än 30 år, men lät göra en total ombyggnad 1987.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/03/17 : 02:42:39
|
quote: lennartj Ni får gärna behålla skygglapparna på, det är säkert bra för era egna ekonomier om ni redan är ägare till legendariska vintage-försteg.
Inte meningen att trampa på såpass ömma tår serru. Invänder mest mot en brutal generalisering eftersom jag inte tror ett skvatt på densamma. quote: lennartj
Gamla top-of-the-line försteg som kostat en förmögenhet säljs inte för så stora belopp längre. Det beror sannolikt på att de inte står sig så väl i konkurrensen med nya.
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/03/17 : 03:46:05
|
Mina tår är inte speciellt ömma. Jag är glad att mina 5 år av letande gällde försteg och inte slutsteg på över 300 W. I så fall hade min rygg fått ta mycket stryk, snarare än tårna, om jag inte tappat ett slutsteg, förstås. Det har varit många hemlån och uppkopplingar under den tiden. Handlar det bara om att hantera några ingångar på linjenivå och reglera volym utan fjärr håller jag med om att det kan finnas vintage-försteg som är ganska nära transparens med lite "mysfaktor" adderad. Tyvärr har jag inte hittat något vintage där man kan ha tonkontrollerna aktiva och göra en liten klang-korrigering utan att ljudet grumlas betydligt mer än med exempelvis min Mac. För att känna efter om jag står ut utan tonkontroller har jag även lånat hem försteg som saknar sådana från Audio Research, Conrad Johnson m.fl. men konstaterat att jag skulle bli tvungen att rata åtskilliga skivor för att de blir onjutbara utan lite tonkurvejustering. Något äldre försteg med MC-ingång som gör full rättvisa åt en ny MC-pickup i prisklass över 10.000 kr med detaljrik karaktär har jag heller inte hittat. När jag dessutom var ute efter något som kan förväntas ge 25 bekymmersfria år känns sannolikheten inte stor för en apparat som redan är 25 år gammal.
Passerati: om du tycker att min generalisering du citerade är orättvis får du gärna ge ett exempel på något äldre försteg som har "allt" som du anser står sig väl jämfört mot ett nytt, som mitt eller något annat som du är bekant med och är välkänt. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/03/17 11:19:29 |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/03/17 : 11:46:45
|
lennartj: Vad jag menade var såklart att jag direkt blir skeptisk när jag ser en burk som direkt vid första anblick innuti ser "billig" ut, komponentmässigt då. Helt klart så är kretslösningen mycket viktigt, men det brukar ju som ofta gå hand i hand. Själv sitter jag inte på någon helvetsdyr anläggning och jag är själv faktiskt inte förtjust i vintage (pre-2000) utrustning, och det beror på att jag tycker utveckling skett - men köper du ex ett krell/audio research osv som är 10-år gammalt så hittar du det idag ofta för en ganska trevlig slant, och jag är ganska övertygad om att du får väldigt mycket ljud för pengarna då. Jag har inte själv hört ex Emotiva, men själva byggkvalitén gör inte att jag ser lockad ut att lyssna på dem, om jag inte bara av misstag hade halkat över en. Hur som helst, det är mycket möjligt att det låter väldigt bra i sin prisklass, men personligen hade jag hellre kollat på ex ett beggat steg från något annat märke. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/03/17 : 17:31:11
|
Då kanske mina funderingar på att köpa ett lite äldre försteg inte är så tokiga ändå. Krell, Bryston, Plinius och McCormack är de som jag kan tänka mig. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/03/17 : 19:33:44
|
Figge: Gillar du Krell "soundet" så tycker jag det är givet att du ska kolla efter något beggat där - Plinius ska väl vara varmare i ljudet än tex Krell. Det svåra kan nog vara att hitta något med både RIAA och Hörlursutgång - eller det försvinner nog lite alternativ då iaf. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/06/21 : 19:04:47
|
quote: Hur är lite äldre Mark Levinson? Vilka modeller är bra?
Provar att fråga igen. Annars är alternativen kvar från innan, Krell, Bryston och Plinius. Aethetix går väl knappast att hitta beggade. Skall passa tillsammans med Verity Rienzi. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2012/01/18 : 18:01:53
|
Nu har jag hittat en lösning. |
|
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2012/01/18 : 18:42:39
|
quote: Nu har jag hittat en lösning.
Jaha? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2012/01/18 : 21:10:47
|
En med .................extra allt. |
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2012/01/18 : 23:10:42
|
Liten men naggande god. |
|
|
Topic |