HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den bästa anläggning jag hört!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/19 :  07:37:21  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har gjort ett hembesök med en ljudupplevelse hos en av forumets kända profiler. Detta besök väckte en lust till denna lilla insändare. Mer om besöket senare.

Jag kan också passa på innan jag blir påhoppad att säga att det jag beskriver är den bästa anläggningen jag hört, enligt mina ljudideal. Det är INTE detsamma som världens bästa hifi anläggning.

Genom åren har jag hört en hel del hifi anläggningar, både på mässor, i affärer och hemma hos vänner och bekanta. En del rätt billiga anläggningar till en del vansinnigt dyra. Ibland låter något billigt förvånansvärt bra och ibland låter något dyrt inget vidare, beroende på säkert en massa omständigheter. Rätt ofta då man varit på affärer och hört på rätt dyra anläggningar han man blivit ”besviken” och klart föredragit anläggningen hemma, trots att den kanske är betydligt billigare.

Ibland får man dock höra anläggningar som gör ett imponerande intryck och som man kan minnas tillbaks till med välbehag. Jag tänkte nämna de som jag på rak arm kommer ihåg och som då antagligen satt djupast intryck.

På Arkenmässan förra gången upplevde jag det jag tyckte var mässans bästa ljud. Rummet var Golden Ages och högtalarna var Golden Age Eternity (om jag minns rätt) och elektroniken minns jag inte. ”Licens” var med men jag vet inte om det var da omvandlare eller slutsteg.

På samma mässa spelade Dynaudio på sina jättehögtalare, Evidense (?). Cd spelare var Electrocompaniets och för- och slutsteg kom från Classé. Vad jag framförallt minns från den uppställningen var att den lät imponerande stort. De spelade Pink Floyds the wall, låten med helikoptern, och helikopterljuden återgavs med realistiskt ljudstyrka och dynamik.

Ågrens hifi har också gett ett oförglömligt ljudintryck. Där hörde jag för första gången Mårten Design Mingus med Lavardins integrerade förstärkare och Audio Analogue Maestro cd spelare. Det minns jag lät otroligt bra med ett stereoperspektiv i bred men framförallt i djup som jag aldrig tidigare upplevt.

Hifi Stället presterar nästan alltid bra ljud och det bästa jag hört där och minns som ”referens” är ett system bestående av JmLab mini utopia högtalare, Plinius för och slutsteg och Tube Technology cd spelare. Detta system hade nog allt man kan önska sig.

Detta är de tre system jag minns på rak arm som gjort bestående intryck. Fram tills igår vill säga.

Jag har varit hos Jorma två gånger tidigare. Då hade han CdFix och Amplifix till sina Sonus Faber Elecra Amator II. Det lät inget vidare nligt mitt ljudideal. Väldigt rent och klart, men fruktansvärt analytiskt och oengagerande. Mina skivor dissekerades sönder och samman och blev jobbiga att höra på.

Igår besökte jag åter Joma och anläggningen är uppgraderad sedan dess. Han har en hel uppsättningar Shaktis till sin elektronik, han har köpt en Advantage S1 cd spelare och igår hade han lånat hem ett Mark Levinson 333.5 slutsteg. Anläggningen står på BRD koner och han har Silk balanserad signalkabel och Transparent högtalarkablage. Han håller dock fast med sina stativare, Electra Amator II. Denna anläggning spelade med den mjukhet och det engagemang som rör gör. Den spelade med en otrolig pondus och kontroll i basen, med en väldig dynamik. Den har stampa takten känsla som den bästa Linn/Naim anläggning och den spelar med ett stereoperspektiv i djup och bredd som jag aldrig tidigare upplevt. De mest komplicerade musikstycken sorterade den upp utan att gröta ihop saker. Jag tror att jag aldrig upplevt cymbaler klinga ut så fullständigt tidigare. Efter 2½ timmes lyssnande var huvudet fortfarande lika piggt och längtade efter att lyssna på mer musik. Det blev aldrig tröttande. Det finns säkert fler superlativ att dela ut, men det är inte nödvändigt. Jag kommer inte på några svagheter.

Detta mina vänner är den bästa anläggning jag hört någonsin, såhär långt vill säga. Nu återstår väl att se om Jorma väljer att köpa sitt inlånade slutsteg eller vad han har för framtida planer. Vill han förlora förstaplatsen på min lista så………


Vänligen


Stefan B

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/19 :  17:29:50  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag såg en annons om en ML integrerad till salu....... Kan fdet vara så att även du Jorma anser 120 kkr slutsteg låta bättre än 85 kkr integrerad förstärkare ????

Så bra som det lät hos dig igår har jag ingen anledning att tvivla på detta.


Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/20 :  00:24:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jovistt låter det bättre med det 3,5 ggr kraftigare MLslutsteget ihop med S1,ans försteg. Men det är hemma hos mig. Hos CH gjorde ML 383 bättre ifrån sig, också ihop med en S1,a. Varför vet jag inte, men det känns rätt med detta slutsteg hemma hos mig.
Jag har ett par Advantage S250X hemma på prov ett par dagar nu också.
Det är en specialversion av S250 monoblocken, med en del förbättringar i bla. nätdelen som är förstärkt och i kondensatorbanken som har 100 000 mikrofarad extra i vardera blocket jämfört med standard. Dom kostar också 30000 kr mer än standard S250.
Dom verkar inte helt ointressanta heller, men vi får se om några dagar vad det kan ge. Dom kan jag inte få förrän tidigast i oktober om jag bestämmer mig för dom istället för ML 333.5 .

Jorm
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/20 :  00:45:19  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Jovistt låter det bättre med det 3,5 ggr kraftigare MLslutsteget ihop med S1,ans försteg. Men det är hemma hos mig. Hos CH gjorde ML 383 bättre ifrån sig, också ihop med en S1,a. Varför vet jag inte, men det känns rätt med detta slutsteg hemma hos mig.
Jag har ett par Advantage S250X hemma på prov ett par dagar nu också.
Det är en specialversion av S250 monoblocken, med en del förbättringar i bla. nätdelen som är förstärkt och i kondensatorbanken som har 100 000 mikrofarad extra i vardera blocket jämfört med standard. Dom kostar också 30000 kr mer än standard S250.
Dom verkar inte helt ointressanta heller, men vi får se om några dagar vad det kan ge. Dom kan jag inte få förrän tidigast i oktober om jag bestämmer mig för dom istället för ML 333.5 .

Jorma



Inte för och vara en idiot.....

men alltså kan det verkligen gå så långt så att man betalar så mycket stålar för sina saker..... Nu menar jag inte att du gör fel lr nåt men alltså 30k för för mig lite modifikationer, hoppas du tjänar dÅÅÅÅcktigt med stålar anars så kommer du nog inte må så bra .... ((((jag vet inte om jorma är HiFiguru Nr1 men 30k för lite anorlunda ljud det kan jag inte smälta, även om jag vill göra det))))

kanske handlar om och övertyga sin sambo om det =))) för mig iaf =)

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/20 :  01:29:10  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Inte för att jag har i närheten av Jormas anläggning (eller ekonomi ), men det handlar mycket om prioriteringar.
Hur bor man, vad kör man (Jorma har ingen bil har jag för mig?) och vad gör man? En del springer på krogen varje vecka, åker utomlands några gånger per år osv. De flesta som lägger en förmögenhet på sin anläggning prioriterar nog annorlunda, om dom inte vunnit eller ärvt mycket pengar försås.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/20 :  01:34:48  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Inte för och vara en idiot.....

men alltså kan det verkligen gå så långt så att man betalar så mycket stålar för sina saker..... Nu menar jag inte att du gör fel lr nåt men alltså 30k för för mig lite modifikationer, hoppas du tjänar dÅÅÅÅcktigt med stålar anars så kommer du nog inte må så bra .... ((((jag vet inte om jorma är HiFiguru Nr1 men 30k för lite anorlunda ljud det kan jag inte smälta, även om jag vill göra det))))

kanske handlar om och övertyga sin sambo om det =))) för mig iaf =)

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard



Visst är det mycket pengar! Det kan ingen säga att det inte är. Lyxkonsumtion är det också, men det är liksom givet så det behöver man inte säga.
Prisvärdhet går inte att applicera som något universiellt mått, utan det varierar från person till person. Om Jorma anser sig ha råd och lust med att betala så är väl det helt okej! Det finns ju folk som köper bilar för flera hundratusen och det går ju fint(jag kan tänka mig att betala max 1000 spänn för en bil, men har inga problem med att köpa en T-shirt för 1500)!

Sen är det ju knappast "lite annorlunda ljud" som är målsättningen med uppgraderingen heller. Lite annorlunda ljud kan man få genom att sätta en spann på huvudet!
Jag tror nog att det handlar om att ha större glädje av sin skivsamling och njuta av musik istället för att sitta och titta på Robinson.

Sen kan man iofs tycka att det verkar gå lite snabbt och att testurvalet är lite begränsat, men vad vet jag om det?





Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/20 :  01:38:43  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
håller med dig matson!

allt i livet handlar om prioriteter!

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/20 :  02:35:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det handlar om begagnade förstärkare, och då är det inte dessa nypriser som det handlar om. Både 333.5 som är ett antal år gammal som 333 och något år efter ombyggnad till 333.5. Begärt pris 62000 kr.
Och S250X som är något år gammal. Pris ca. 50000 kr
Och det jag förlorar på min 383 får jag igen på att köpa någon av dessa begagnade.
Och var bussiga sluta kala mig för hifiguru. Ordet ger mig olustkänslor. Jag lär mig en hel del ifrån andra som kan en hel del av detta bättre än jag. Jag provar visserligen en hel del prylar, och skriver en hel del här på forumet, men det finns en del mycket kunniga personer både här på forumet och även en del som inte är med här och tjötar.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/20 02:43:0
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/20 :  02:58:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Lite annorlunda ljud kan man få genom att sätta en spann på huvudet!


Det tweeket har jag inte testat...kan funka
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/20 :  03:49:39  Show Profile Send Gus a Private Message
Ang.prioriteringar.
När ämnet hifi/stereo dikuteras i bekantskapskretsen har jag blivit idiotförklarad mer en en gång och detta av människor som har båtar och husvagnar för hundratusentals pengar! Dom använder sina investeringar tre veckor om året och trivs får man förmoda med detta men hifi (som utnyttjas hela året) det är tydligen något suspekt.Mystiska typer som sitter i mörka rum och lyssnar på konstiga saker-----
Nåja,jag har lyckats omvända ett par stycken till att bli (nästan i.a.f.)audiofiler
Tilläggas kan att min anl.inte är någon superdito,inte ens i närheten av hundra tusenlappar men ändå anses det vara en mindre klok investering än en gammal murken snipa som det ska bytas brädlappar på hela vintern lång.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000